Jakob_S Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Hej! Hjälp Bara spotta ur er förslag inklusive för & nackdelar med förslagen, så ska jag se om de kan hjälpa mig. :cool: Jag vill kunna spela all musik! Värdesätter inget register över något annat, men om bas saknas så låter 50% av "min musik" ganska trist. Lyssnar på såväl klassiskt som techno, från jazz och körmusik till hiphop och triphop. Mitt mål är således att bli erbjuden högtalarförslag som innebär att högtalarna inte tar slut snabbare än min musiksmak. Kan jag inte spela allt, så är det inte intressant att uppgradera. :evil: Har för närvarande ett par AE109, intressanta modeller som jag själv tänkt på är AE1MkIII(har dock ej hunnit lyssna till dem), Respons Artist 2(har jag hört ett par gånger), Amphion Creon(har jag också hört ett par gånger) samt vad ni nu tycker att jag också borde lyssna på. Jag är på intet vis låst vid något av de här tre alternativen! //Jakob Quote
Guest Zalve Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Lite för självklart val, om du frågar mig . Det finns ett par högtalare hos Esoterisk för 29K:- Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Ino Audio pi60 + Spelar allt lika bra + lätt last + stort frekvensomfång och låg dist + priset - Designen tilltalar inte alla - Lång väntetid om man beställer färdigfanérade - Måste hämtas i Sthlm Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Engelholm Audio Klero + snygga + spelar rent o rappt + direktförsäljning ger hög prisvärdhet - Lite t&p karaktär kan höras ibland Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 Rydberg! Var tusan kan man provlyssna pi60 egentligen? Bara jag får dem i rätt fanér spelar en högtalares övriga designutsvävningarna mindre roll. Jag vill ha en ärlig musikförmedlare som jag inte efter kort lyssning finner på något vis begränsad med tanke på priset. Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 Zalve! JM Lab:arna? Är det dem du menar? Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Rydberg! Var tusan kan man provlyssna pi60 egentligen? Bara jag får dem i rätt fanér spelar en högtalares övriga designutsvävningarna mindre roll. Jag vill ha en ärlig musikförmedlare som jag inte efter kort lyssning finner på något vis begränsad med tanke på priset. <{POST_SNAPBACK}> Ino Audio pi60s lyssnar man med fördel på hos konstruktören själv i Sthlm, du kan välja mellan 104 olika finish:ar så du borde hitta någon som du gillar pi60s och pi60 är väldigt lika i prestanda så det är meningsfullt att lyssa även om lyssnar på signatureversionen. PM:a för kontaktinformation Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 OK, Rydberg.. Hör av mig i framtiden om jag ser att jag har möjlighet att åka till Sthlm, bor på andra sidan Sverige tyvärr, heh. Hm, vad kostar pi60 & pi60s förresten? Ingen som lyssnat lite mer noggrant på Audio Physics senaste Tempo-modell? Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 OK, Rydberg.. Hör av mig i framtiden om jag ser att jag har möjlighet att åka till Sthlm, bor på andra sidan Sverige tyvärr, heh. Hm, vad kostar pi60 & pi60s förresten? Ingen som lyssnat lite mer noggrant på Audio Physics senaste Tempo-modell? <{POST_SNAPBACK}> Det beror på hur man beställer dem, de flesta betsäller i så kallad monteringssats vilket innebär att lådan är färdigbyggd men man måste montera element, port, anslutningspanel, dämpmaterial samt löda filter. Om man köper med exempelvis körsbär och monteringssats så kostar pi60 16490:- och pi60s 31700:-, helt färdiga kosta ca 25 resp 45. Har själv beställt ett par pi60s i körsbär (monteringssats) och det är de bästa högtalarna jag lyssnat till oavsett pris. Senaste Tempo är en trevlig högtalare, har dock bara hört den på mässa men där presterade den väldigt bra tycker jag Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 25kkr skulle det bli för mig d v s, då jag inte är herr mästerlödare direkt. Spännande! Jo precis, jag hörde Tempo på Arken i höstas och tyckte att den verkade mycket lovande, hur den är i basen fick jag dock aldrig höra där. Att den var kvick, detaljerad och kunde spela högt märkte jag däremot. Får ta en sväng förbi Sthlm-Uppsala senare i sommar och lyssna på både Tempon och pi60 tänker jag. Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 25kkr skulle det bli för mig d v s, då jag inte är herr mästerlödare direkt. Spännande! Jo precis, jag hörde Tempo på Arken i höstas och tyckte att den verkade mycket lovande, hur den är i basen fick jag dock aldrig höra där. Att den var kvick, detaljerad och kunde spela högt märkte jag däremot. Får ta en sväng förbi Sthlm-Uppsala senare i sommar och lyssna på både Tempon och pi60 tänker jag. <{POST_SNAPBACK}> Tänk bara på att bestämma tid för demo i goooood tid före du avser att resa om du vill lyssna på Ino. Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 Tack för tipset angående tidsbokningen! Bilden syns inte - så än så länge är jag inte avskräckt! Hehe! Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Nu då? Här är förresten EA Klero, också en given provlyssningskandidat i prissegmentet Quote
Guest Zalve Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Zalve! JM Lab:arna? Är det dem du menar? Visst är det så =) Quote
Leif Eriksson Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Ta en titt och lyssna på Dynaudio, ett par nya Audience 72, eller ett par beg Contour 3.0 eller 3.3. Du får all bas du behöver, försök bara att provlyssna med din egen anläggning. Det brukar inte vara något problem med hemlån. Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 Har hört både 72 & 72SE, tyckte de lät bedrövligt tyvärr. :/ Nya contour 3.4s gillade jag inte heller.. 3.0 & 3.3 har jag aldrig hört. Tycker att det känns för mycket som om ljudet sitter fast i lådorna. De låter mer "högtalare" än de låter "musik" i mina öron. :/ Men tack för tipset ändå. Quote
FBK Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Tycker att det känns för mycket som om ljudet sitter fast i lådorna. De låter mer "högtalare" än de låter "musik" i mina öron. Nya contour 3.4s gillade jag inte heller Kommer du ihåg vad de drev 3.4orna med... Påverkar resultatet "otroligt" mycket på Dynaudio högtalare. De suuuuuger kraft för att låta bra, och gärna något som är rappt också. Till mina 3.4or så kör jag med 2*185watt McCormack DNA1 Deluxe och det funkar bra, men jag kommer att köpa ännu kraftigare slutsteg nästa år. Men sedan är smaken som baken Quote
Jakob_S Posted July 15, 2005 Author Posted July 15, 2005 Klart jag kommer ihåg det, det var Densen för- & slutsteg. Inte kraftigast i klassen direkt.. För övrigt har jag bara hört 3.4:orna på hifistället i gbg & anders lyssningsrum är väl inte direkt optimerat för seriös lyssning. Blev lite besviken där faktiskt, för jag tycker 3.4:orna är väldigt snygga att se på, framförallt i den mörkare fanéren! Får se om jag får tillfälle att lyssna på dem igen nån gång, de är kanske värda en andra chans. :b Quote
FBK Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Klart jag kommer ihåg det, det var Densen för- & slutsteg. Inte kraftigast i klassen direkt.. För övrigt har jag bara hört 3.4:orna på hifistället i gbg & anders lyssningsrum är väl inte direkt optimerat för seriös lyssning. Blev lite besviken där faktiskt, för jag tycker 3.4:orna är väldigt snygga att se på, framförallt i den mörkare fanéren! Får se om jag får tillfälle att lyssna på dem igen nån gång, de är kanske värda en andra chans. :b Densen.... Ja det lilla som jag läst om detta märke så är det inget som jag själv skulle para ihop med Dynaudio, så du bör nog ge dem en chans till tycker jag Quote
MartinH Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Dessa är ett intressant val om man vill ha en ärlig och luftig högtalare med rejäl bas kapacitet !! 28000.- Totem Hawk ( och JA, jag pratar i egen sak då vi säljer dom ) /Martin Quote
Leif Eriksson Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Det FBK nämner vill jag understryka, om Dynaudio Contour skall sjunga, så behövs det kraft, dessutom behövs en inspelningstid på minst 300 timmar. Quote
Akkelis Audio Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 TEKNISK SPECIFIKATION ”MILES II” Frekvensomfång: 31-20000 Hz, +- 3 dB Effekttålighet: 200 W Känslighet: 87 dB/w/m Impedans: 4 ohm (lägst 3.8 ohm) Princip: Basreflex, avstämd vid 32 Hz Elementbestyckning: 2 st 7” keramiska element, 1.25” keramiskt element Filter: 1:a ordningens, 300 & 2200 HzHz Intern kablage: Jorma Design Lådmaterial: 2x16 mm:s MDF medviskoelastiskt lim emellan Mått (BxHxD): 23.6 x 108.0 x 43.0 cm Nettovikt: 57 kg/st Träslag: Körsbär Säljs för tillfället ut för "småpengar" hos Mårten Design. Bör ju finns med i resonemanget eftersom de nu på rea tangerar 30 kkr strecket. Låter makalöst bra och har en bestyckning som konkurenterna tar mångdubbelt betalt för. Quote
Timbre™ Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Det FBK nämner vill jag understryka, om Dynaudio Contour skall sjunga, så behövs det kraft, dessutom behövs en inspelningstid på minst 300 timmar. Ibland är det lätt att hamna i lite märkliga situationer när man väljer högtalare utifrån en prisklass. För att ta några exempel jag känner till, kan man ju hitta både Infinity-, Sonus faber- och Dynaudio-högtalare som bäddar för drivelektronik i prisklasser som ligger långt över vad själva högtalaren kostar. Glömmer fortfarande inte Dynaudio Contour 1.3SE med Classé Omegaelektronik på en minimässa i Hässleholm. Vilket ljud! Kikar man på kostnadsfördelningen i systemet blir blir det hela aningen snedfördelat... Quote
Guest Rydberg Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 För att ta några exempel jag känner till, kan man ju hitta både Infinity-, Sonus faber- och Dynaudio-högtalare som bäddar för drivelektronik i prisklasser som ligger långt över vad själva högtalaren kostar.<{POST_SNAPBACK}> Menar du verkligen prisklasser? Jag menar, pris är ju knappast en prestandaparameter. "I hifi-affären: -Jaha, goddag! Jo, jag är ute efter en högklassig XXX-apparat, och den skall uppfylla mina höga krav! -Det kanske vi kan få fram, vilka prestandakrav har min herre om jag får fråga? -Den skall kosta minst 10 000:-! " Quote
Timbre™ Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Jag menar att om man inte väger in alla parametrar kan en ny högtalare ställa krav som lätt får hela budgeten att kila iväg. Finns det redan elektronik får man ju ta en titt på vad som kan matcha. Har själv gjort det misstaget en gång. Quote
Guest Rydberg Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Jag menar att om man inte väger in alla parametrar kan en ny högtalare ställa krav som lätt får hela budgeten att kila iväg. Finns det redan elektronik får man ju ta en titt på vad som kan matcha. Har själv gjort det misstaget en gång. <{POST_SNAPBACK}> Själv har jag svårt att se pris som en prestanda parameter, dyrare är i många fall inte bättre* (tyvärr) * Ur ett återgivningsperspektiv Quote
Timbre™ Posted July 16, 2005 Posted July 16, 2005 Prislappen är ingen prestandaparameter men med kraftiga nätdelar och stort headroom drar det snabbt iväg. Ett Classé Omega stereoslutsteg kostade väl minst fyra gånger mer än högtalarna och även om jag aldrig vare sig förr eller senare har hört Dynaudio 1.3SE spela ut på det här sättet kan vi väl ändå tala om en annorlunda kostnadsmässig fördelning... Med hela elektronikkedjan plus kablaget kom högtalarna inte upp i 10% av totalpriset. Vad jag menar är att man bör titta på högtalarnas impedansförlopp och känslighet utifrån den elektronik man redan har om det skall bytas högtalare. Ingenting annat. Quote
Bravo Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Felprioriteringar och felval kan lätt bli dyrt helt enkelt. Inte orimligt. Quote
Recommended Posts