Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Jag har sålt av mina slutsteg som ni kanske vet o undertiden jag har letat drivning spelade jag på det här. Men spelar jag på det här Så gissa på Quote
datar Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Oj vilket maffigt paket Sesam öppna dig!! Kan läsa texten "Fragile" på lådan Fast det är ju inte märket på produkten :cool: Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Öppnar man lådan minskas storleken ganska mycket. Härmed så avslöjar jag vilket märke det handlar om Quote
octavia rs Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 A50 tror jag att det är, eller rättare sagt det är det, jag fuskade genom att kolla på HF. Hade du inte ett P-370 tidigare Johan? Oavsett vilket det var du hade så fungerade det väldigt bra tillsamans med mina JM labar. Du får hojta till när du ska ha någon träff, jag är grymt sugen på att komma och lyssna på din anläggning nu Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Jo visst e det A-50 o det e egentligen mindre än P-650 Jovisst kan du det Fredrik. Har du vägarna förbi så hojta bara. Quote
Guest Rydberg Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Vad har du för känslighet på burkarna? Antar att den är ganska hög med tanke på förstärkarvalet Men visst är det stora as dessa steg, Pass X350 vägde 70 kilo och var nästan för stort. A50 är väl iof nått 10 tal kilo lättare men ändå Skulle va kul att testa detta vs mina 500w Bryston monoblock Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Känsligheten är 90/92 db beroende på hur jag ställer filtret. Och 50 W räcker hur långt som helst och jag ÄLSKAR att dra på För test får du ta dig hit för jag flyttar inte den en meter , 50 kg är 40 förmycket Quote
Guest Rydberg Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Känsligheten är 90/92 db beroende på hur jag ställer filtret. Och 50 W räcker hur långt som helst och jag ÄLSKAR att dra på För test får du ta dig hit för jag flyttar inte den en meter , 50 kg är 40 förmycket <{POST_SNAPBACK}> Ja det räcker ju till 107 resp 109 dB på en meter och ca 2 dB till dynamiskt med Bryston kan du spela 10 dB till om nu burkarna tål det. Hmm, trelleborg, ska ju bo i Karlshamn i några veckor snart, är ju inte så långt emellan men orkar man släpa Brysonstegen tro Förövrigt 50w räcker ju väl eftersom det är förhållandevis hög känslighet. Quote
Timbre™ Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Pratade med johan idag och jag kan försäkra att det är en förväntansfull entusiast som har kopplat upp sitt nyförvärv... Slutsteget ser ut att vara i utlovat skick. Intressant att digitalmätarna redovisar effektuttag långt över specad effekt. Det hade jag ingen aning om... Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 jag samtalde via Pm om det med Jan för ett tag sedan. Dom körde A-60 med SF Extrema o dom var uppe på 400 W ibland enligt mätarna. Vad jag vet så känner den av motståndet från högtalaren i realtid. Vad steget "ser" ändras ju vi signal in. A-50 går inte högre upp än 100 W i 8 ohm innan den klipper. Men enligt mätarna har jag varit uppe o lekt på 350 o då är det högt ! Här är lite text tagit från A-50 katalogen ( tack Mr K på Accuphase) The power meter circuit displays a true power value by reading the actual impedance loads of the speaker system conected The digital power meter first detects the voltage and the current , which are then calculated by an analog multiolier to produce a power value Säger inte mig så mycket *edit* Stavfel Quote
RKL Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Lite off-topic, men: Audionets stora slutsteg (AMP II G2 och MAX) har exakt samma funktion (mätare). Hemma har jag nått 400W (AMP II G2) med mina 92dB känsliga Montana EPS. Det värsta jag varit med om i detta samband är ett par MAX vid över 900W med Hugh Masekelas "Stimela". Högtalarna var Acapella Violon. Jag har även nångång frågat mig hur långt man skall tro på mätarna..... Mvh, RKL Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Det beror väl först hur känsliga dom är , alltså hur snabbt dom mäter transienter. Jag har kollat lite här i kväll på olika skivor o det finns en röd tråd som kanske kan ge oss nått. På Infected Mushroom som säkerligen är komprimerad så det står härliga till toppar jag 350 innan jag börjar att fega. Och då är det basen som toppar. tar man sen vanlig rock så kan man ligga på 95 W o det är högt men inte JÄTTE högt. Lyssningsbarheten är ungefär densamma som med Infected. Tar men sen en Audiofil platta , inte en chans att man spelar uppe på 95 för då är det j-vligt högt ! (Provade ett par st Stockfish , Cassandra Wilson mfl) För att gå ett steg till så stoppade jag i Telarc 1812 :evil: När kanonerna lät basarna gå nära sitt Xmas då var jag uppe i 240. När sen bara filarmonikerna spelade då toppade dom 40 !! o låg kontinuerligt på 15 !? Vad jag mer vet är att A-50 toppar över 350 i 2 ohm , hur högtalarna ligger under drift har jag inte en aning om. men jag tror att det ligger nog nära sanningen. Stärkaren avläser max effekt vid den frekvens som drar mest helt enkelt. Quote
Guest Rydberg Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 Vad är det för spänning på matningsspänningen. Den ger ju begränsningen för spänningssvinget så att säga och därifrån är det ju lätt att räkna teoretiskt högsta uteffekt vid given impedans Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 ja du Rydis , hur tar man reda på det ?? Såg nu med att i normaldrift så toppar mätarna på 400W o i bryggat 2000 W Quote
Guest Rydberg Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 ja du Rydis , hur tar man reda på det ??<{POST_SNAPBACK}> Brukar stå, eller också kan det stå maximalt spänningssving på utgången Quote
Guest johan Posted July 14, 2005 Posted July 14, 2005 vad jag kan läsa för olika värden (om det kan vara till nytta) är följande: Gain är 28 db dämpfaktorn är 160 i stereo Ingångskänslighet för specad output är 0,8 volt Och 1 watt är 0,11 volt Signal to noise ratio är 110 db Drar 310 W på tomgång Den är specad på 50W/8 ohm men ger 112 I 2 ohm är den specad till 200 W men ger 344W Den petar ur sig 400 W i 1 ohm men jag har inget värde på den dynamiska effekten. Nätdelen är på 1500 Va o kondingbank på 112 000 uF Alla mätvärden är med disten liggandes under 0,02% Allt det här säger mig absolut ingenting förutom att det verkar vara ok specar Quote
Guest Bernt Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Effektsiffrorna beror på vågformen också. Fyrkantvåg ger högre effektsiffror än sinus. (Ett av de fulare tricken för att höja effektspecar i reklamblad.) Om mätaren tar värden momentant så kan värdena bli väldigt höga. Alltså, ett ögonblicksvärde när spänningen på utsignalen är som högst vid lägsta impedans i högtalaren. Infected Mushroom och liknande musik lär belasta nätdelen väldigt hårt så att mindre spänning finns tillgänglig och man får lägre momentana noteringar fastän det kontinuerligt pumpas ut mer effekt. Quote
Guest Rydberg Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Johan> Känner man till det högsta spänningssvinget förstärkaren kan göra (kan kollas genom att mäta spänningen när den är obelastad men utstyrd) får man en teoretisk högsta effekt, denna är U^2/R. Dvs är maximala spänningen 50v kan vi få ut en peakeffekt på 312,5 W vid 8 ohm osv. RMS-värdet fås genom att dela toppvärdet med sqrt(2). Onekligen ett stabilt nätaggregat för en 50wattare Quote
Guest johan Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Då kan jag sova gott om nätterna Om ljudet lite snabbt , dynamiken i steget slår en med häpnad. Jag spelar inte i närheten av samma volym som innan för kommer det en transient flåsar det på. O att det passar till keramiskdiskant det kan jag lova. Jag ska nu iväg för att skaffa prylar till att ändra om draperi o möjligtvis betsa diffusorerna. Fullständig raport kommer om ett par dagar. Quote
K-man Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Gott å höra att det verkar passa in i setup:en också Johan! Gläds med dig!! \\K-man Quote
Affe Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Då kan jag sova gott om nätterna Om ljudet lite snabbt , dynamiken i steget slår en med häpnad. Jag spelar inte i närheten av samma volym som innan för kommer det en transient flåsar det på. O att det passar till keramiskdiskant det kan jag lova. Jag ska nu iväg för att skaffa prylar till att ändra om draperi o möjligtvis betsa diffusorerna. Fullständig raport kommer om ett par dagar. <{POST_SNAPBACK}> Grattis! till det nya.. Mv. Affe Quote
Timbre™ Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Nu skall vi inte lämna johan helt bekymmerslös i sin nya klassA-tillvaro... Hur står det till med den termiska avledningseffektiviteten? Att kylflänsarna blir glödheta utgår jag från men hur är det med temperaturen på slutstegstaket? Svalt och skönt... Quote
Guest johan Posted July 15, 2005 Posted July 15, 2005 Timbre jag snackede med Per I Andersson igår om värme utvecklingen. Jag var lite orolig över det o jag kommer inte ihåg om hur det var i början på 90 talet. Pers svar lugnade mig helt , för A-50 blir inte heta dom blir "bara" varma medans A-50v o A-100 blir heta varför det är så stor skillnad får man nog maila Mr K på Accuphase om Slutstegstaket är kallt :cool: Diffusor bygge o placering är färdigt , så här blev det. men så kan man INTE ha det Lite bättre även om jag tog bilden på för låg höjd så ser man att det e riktigt snyggt. Dreggel bilder Affe Tack Quote
Recommended Posts