Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på att skaffa en tuner...men har noll koll på vad som gäller för radiostandarder framgent. Vad gäller TV så skall, som jag fattat det, det analoga nätet läggas ned och det digitala ta över. Hur är det med radion? Är det samma gamla standard som gäller och som verkar fortsätta leva?

DAB har jag ju hört talas om...men det sista jag läste var att det inte var igång så värst mycket...det var tydligen mindre igång än det varit tom!

\\K-man

Posted

Ja det är tråkigt som det har blivit med DAB. Finnland har lagt ner DAB helt och hållet men jag tror att i England så är det stort. Som det ser ut nu så kan det bli så att man i en framtid kommer att lyssna på digital radio via webben, i USA är den stor. DAB som det ser ut idag är mycket bättre än den vanliga FM-radion och nu har priserna gått ner på DAB/FM-tuners, man kan få en för under 3000:-. Personligen har jag min FM-radio i min Reciever som är av märket H-K och den tunern har visat sig vara mycket bra med hög pilottonsdämpning vilket är bra. Jag misstänker att H-K´s DAB/FM tuner fungerar mycket bra så jag skulle titta på den även om jag har hört att den har sina svagheter. Ett annat tips är att kolla lite på den begagnade marknaden för vanliga FM-tuners. Den saken är klar att man ska inte titta på sådana saker som distorsion som ligger under 0,5% eftersom det är där den ligger redan vid utsändningen och det blir därmed totalt meningslöst med siffror som ligger under 0,5 och S/N från FM sändaren ligger på -45dB. ;)

Posted

Läste lite på SR om DAB.

SR har en dialog med Kulturdepartementet om framtidens teknik och sändningar. Dialogen har varit lång och segdragen (>3 år någonting). Man har inte kommit till skott och beslutat sig om framtiden.... Testsändningar i storstäderna tuffar på som vanligt.

SR både vill och kämpar för att få in DAB i Sverige, men man behäver stöd för att genomföra detta. VR Peter Örn och styrelseordförande Ove Johansson skickade den 12/5'e ett brev till kulturminister Leif Pagrotsky i detta ärende. På hemsidan finns igen info om det hänt nåt mer.

Att sända FM radio och DAB paralellt är ganska dyrt verkar det som....

Som gcs skriver är det många länder som nu hakat på DAB, vi får väl se hur detta slutar.

/Mattias :)

Posted

Läs testen av Magnum Dynalab tuners i senaste Hifi+...

I sista raden så konstaterade testaren " DAB, who needs it ?? "

/Martin

Posted

Det skall jag göra Martin, tack för tipset! :)

Har kollat lite på Magnum Dunalab:s tuners...verkar smaka väl...men man vill ju vara "säker" på att tekniken fortsätter om man skall köpa en klassad tuner...

\\K-man

Posted

DAB är skapligt stort i GB, men de snålar med bandbredden. För att klämma ur mer pengar på investeringarna, minskar de kvaliten för att få plats med fler kanaler :( Kodningen är mindre effektiv än mp3, då man inte ville att de första DAB mottgarna skulle bli "trötta i datan". Alltå optimerad för snabb uppackning snarare än mycket informations/datamängd. 128kb/s förekommer åtminstone och om det tillockmed är sämre än motsvarande mp3 kodning, blir det inte så roligt.

Posted

Oj, är det så Matrixen så känns det ju väldigt snett :o ...men det låter ju inte helt orimligt. Gammal beprövad teknik låter tryggast :cool:

\\K-man

Posted
DAB är skapligt stort i GB, men de snålar med bandbredden. För att klämma ur mer pengar på investeringarna, minskar de kvaliten för att få plats med fler kanaler :(  Kodningen är mindre effektiv än mp3, då man inte ville att de första DAB mottgarna skulle bli "trötta i datan". Alltå optimerad för snabb uppackning snarare än mycket informations/datamängd. 128kb/s förekommer åtminstone och om det tillockmed är sämre än motsvarande mp3 kodning, blir det inte så roligt.

Men fy! detta är ju ett missbruk av formatet!

/Mattias

Posted

Mao, en bra analog tuner slår DAB på fingrarna !!

Vi hadde en lyssning på MD90 ( den billigaste ) för en tid sen, konsert från Berwaldhallen...

Resultat, folk undrade vilken CD det var vi spelade....

Posted
Vad gäller TV så skall, som jag fattat det, det analoga nätet läggas ned och det digitala ta över.

Radioutsändning hänger ju med i tex comhems digital tv... hur det är med kvalité på denna har jag inte kollat/lyssnat upp dock...

Posted

MartinH skriver:

Mao, en bra analog tuner slår DAB på fingrarna !!

Ja om man nu tycker att en signalbrusförhållande på -46dB är bättre än kanske -80dB som gäller för DAB. Frekvensomfånget på en vanlig FM utsändning ligger runt 16,3KHz och för DAB så ligger den på drygt 21KHz, dessutom så slipper man pilottonen på 19KHz. Jag har Comhem i mitt hem och det fungerar ju väl men inte går det att kritiskt jämföra en FM/stereo sändning med en CD-skiva. Du har klart mycket mer brus för att inte tala om distorsionen. När jag för första gången tog hem en DAB(Arcam) mottagare och riktade den medföljande antennen mot den för mig synliga Nacka sändaren(jag trodde då att man sände DAB i från Nacka)så fick jag ingen signal. Däremot fick jag mottagning när jag slängde ut antennen på mitt tak. Då på den tiden sände man med 256Kbit/sek. men nu har man sänkt till 192Kbit/sek. Jag vet inte hur mycket MP3 vanligen ligger på men jag tror knappast att DAB är sämre snarare ngt. bättre. Jag minns inte just nu hur stort bitrate det är på en vanlig MD, men det är ju lite intressant med MD bara för att Sony´s SDDS ljud som används som biografljud bygger just på Atrac 4.5 med en samplingsfrekvens på 44,1KHz och 7.1. Fem kanaler bakom duken och två stereo surround + en fullfrekvens kanal för subwoofer. Hur som helst om vi går tillbaka till DAB radio så är det så att problem kommer det att bli när de kommersiella radiokanalerna sänder med ett bitrate som ligger under 100Kbit och det av kostnadskäl. Men vad gör det eftersom det låter så illa ändå! :dead: Det är ju tråkigt nog att SR numera ligger på 192 och inte 256Kbit och dessutom så sänder dom fel kanaler.... man borde även sända P1, P2 & P3.

Posted

K-man: Jo vi har MD90 hemma, samt även fler av Magnum Dynalabs produkter, den digitala DT-5 ( ej DAB ), MD-106, MD-308 ( Världens bästa reciver !! ), signalförstärkaren Sleuth m.m

Så det är bara att titta förbi när du kommer till stan, vilket borde bli snart eller hur !! ;)

gcs: Jo visst är de analoga sändningarna sämre på pappret, men det är inte siffror som gör ljudet, det är produkterna, och jag kan nog säga att Magnum Dynalabs tuners slår allt de DAB tuners som finns idag, även om dom har sämre värden, för ljudkvaliten är det inga fel på !!

Vissa tycker ju vinyl låter bättre än cd, även om cd har bättre värden på vissa punkter än vinyl...

Men du är välkommen och lyssna en dag, så får vi se vad du själv tycker..

Mvh, Martin

Posted
Så det är bara att titta förbi när du kommer till stan, vilket borde bli snart eller hur !!

Japp, borde helt klart bli snart!! ...och nu finns det ju ännu fler skäl! ;)

\\K-man

Posted

Sitter här i sommarstugan och är besvärad av den dåliga kvaliteten på DigitalTV (Här på ön släcker dom ner det analoga systemet i september..) - det är så mycket låsningar av bilden (Ibland flera minuter) och dropouts att man på det hela taget inte kan anse tekniken som mogen..

Åter till radion; så finns det ju förslag om att dumpa SRs huvudakliga musikkanal ur det analoga nätet (så avses givetvis P2) i förmån för skvalradio eller möjligtsvis sport (fattar inte varför?) så det är tveksamt om det igentligen är nån idée att skffa nån ny Tuner.. Analog i vilket fall och DAB, som i teorin är lika bra som CD är ju dött som en fisk på land.. (Och tyvärr har någon dumskalle på SR tyckt att P2 inte platsar i DAButbudet...)

Det är tråkigt att de senaste svenska regeringarna (oavsett färg eller vrifning) bara varit teknikförutseenede på pappret och inte sett till att ordentligt finansiera det moderna medieteknikprojektet.

Tyvärr för oss som är intresserade av musikaliskt välljud så är internetradio så i sin linda att den inte på länge kan konkurera på grund av sin mediokra ljudkvalitet, detta sagt finns det många intressanta utveklingar inom just internetsända medier..

Förövrigt brukar jag uppnana alla musikintresserade att skicka ett argt e-mail till kulturministern där man protesterar mot förslaget att dumpa P2 ur det analoga nätet, mitt mäktigaste hot vara att jag kommere att TV-licensvägra om detta fåniga förslag blev verklighet.. (SR finanseras av TV licensen)

Maila Paddan : Kuturministerns popup-epost[/URL]

Magnum Dynalabs tuners låter kalas, men det vete tusan, med tanke på den tvekasmma radioframtiden om dom är värda pengarna (dock ett självklart begagnatköp! Oavsett modell). Själv har jag en kombinerad DAB/FM tuner från Sony (ST-D777ES) som jag är fullständigt nöjd med!

/ptr

Posted

Sitter här i sommarstugan och är besvärad av den dåliga kvaliteten på DigitalTV (Här på ön släcker dom ner det analoga systemet i september..) - det är så mycket låsningar av bilden (Ibland flera minuter) och dropouts att man på det hela taget inte kan anse tekniken som mogen..

Åter till radion; så finns det ju förslag om att dumpa SRs huvudakliga musikkanal ur det analoga nätet (så avses givetvis P2) i förmån för skvalradio eller möjligtsvis sport (fattar inte varför?) så det är tveksamt om det igentligen är nån idée att skffa nån ny Tuner.. Analog i vilket fall och DAB, som i teorin är lika bra som CD är ju dött som en fisk på land.. (Och tyvärr har någon dumskalle på SR tyckt att P2 inte platsar i DAButbudet...)

Det är tråkigt att de senaste svenska regeringarna (oavsett färg eller vrifning) bara varit teknikförutseenede på pappret och inte sett till att ordentligt finansiera det moderna medieteknikprojektet.

Tyvärr för oss som är intresserade av musikaliskt välljud så är internetradio så i sin linda att den inte på länge kan konkurera på grund av sin mediokra ljudkvalitet, detta sagt finns det många intressanta utveklingar inom just internetsända medier..

Förövrigt brukar jag uppnana alla musikintresserade att skicka ett argt e-mail till kulturministern där man protesterar mot förslaget att dumpa P2 ur det analoga nätet, mitt mäktigaste hot vara att jag kommere att TV-licensvägra om detta fåniga förslag blev verklighet.. (SR finanseras av TV licensen)

Maila Paddan : Kuturministerns popup-epost

Magnum Dynalabs tuners låter kalas, men det vete tusan, med tanke på den tvekasmma radioframtiden om dom är värda pengarna (dock ett självklart begagnatköp! Oavsett modell). Själv har jag en kombinerad DAB/FM tuner från Sony (ST-D777ES) som jag är fullständigt nöjd med!

/ptr

Posted
:) Det är väl inte första gången populistiska SR skjuter sig i foten för att söka nå de lyssnare man inte har till förfång för de man faktiskt har.
Posted

Tack allihopa för era reflektioner! I samma andetag som man blir säkrare på att analog kommer leva ett bra tag blir man osäker :):D Livet är fullt av chansningar...

Hursomhelst så går min tuner-nyfikenhet vidare och kommer mynna ut i en bildtråd och ett test....så begreppet "stay tuned" stämmer bättre än på länge! :D

\\K-man