Jump to content

Recommended Posts

Posted

Till er som har Monk, Mingus el. Miles: Vore intressant att höra vad ni har för kringutrustning, vad som är positivt/negativt med era uppställningar, hur är det att gradera upp sig inom Mårtenfamiljen? Själv har jag Monk,Transp Super -97, Unison R Unico, Harm T Pro-Sil II, Art V2 Cd. Funkar bra på lugnare musik, men på mer "krävande" musik och högre volym förloras överblicken. Ljudet blir "hårt". Jag blir snabbt lyssningstrött. (ändå valde jag en förstärkare med rör på utgången)

Guest Rydberg
Posted

Jag tycker inte om Thiel&Partner elementen alls måste jag säga, de låter jobbigt. HT kabel är inte heller nå hit, har själv en AZ Silver Reference MKII liggandes, URK :dead: Den spelar grymt jobbigt och man blir trött direkt (finns dock folk som gillar dem)

Jag skulle testat andra högtalare och kablar om jag vore du. Eller kan det ju var så att rummet är dåligt dämpat, det kan också bidra till lyssningströtthet.

Posted

Jag är inte speciellt förtjust i Mårten Designs högtalare. Låter för kliniskt och "själlöst" för min smak...

Jag hade testat ett annat högtalarmärke om jag var dig...

Posted

Det finns dom som har andra åsikter om Mårten Design.

Här är den senaste recensionen.

Och en guldplakett är på väg från en stor tidning som har utsett Mårten Design,s Coltrane till årets bästa högtalare. Dom har tidigare i år testat andra ännu dyrare

högtalare. Bla. toppmodellen från JM Lab och Verity,s toppmodell.

Det är en kinesisk stor tidning som ges ut i bla. Taiwan, Kina, Malaysia, Singapore och Kanada.

6moons

Guest Rydberg
Posted

Jag har hör T&P i andra än Mårten Design och det gillade jag inte heller. De har nån slags egenklang(eller avskanad av egenklang!?) som jag, och många med mig, inte kan med.

Posted

Intressanta nyheter Dan avslöjar...finns det några smygbilder :mm: Kanske vår egen hifi-paparazzi Timbre har fångat dem på bild :?: :cool:

The speakers that we will have at CES, by the way, will not be carbon fiber equivalents of the Miles, nor will they be carbon fiber equivalents of the Mingus, either. All of the new carbon fiber cabinet designs below the Coltranes will be three-ways with downward-firing woofers. The cabinet of each will be the same shape and size except for height. In other words, there will be a short model, a mid-sized and a tall one, with stands of decreasing height to keep the speakers off the ground and let the woofers do their thing. The CES 2004 demonstrators will be the mid-sized Altos.
Posted

Det kommer inte att finnas några smygbilder innan CES, men i samband med CES öppnande kanske Timbre kan smyga in lite bilder.

Det enda paret finns just nu hos Leif Olofsson och det paret kommer att skickas till USA i slutet av veckan.

Ett antal är redan beställda ute i världen innan dom har visats.

Det är alltså mellanmodellen av 3 nya högtalare i Coltraneserien som kommer att visas först.

Första paret Coltrane är beställda till Kina. Dom ska till Peking.

Posted

Det bor ju ungefär dubbelt så många människor i Peking som i hela Sverige. Så det spelar nog inte så stor roll om hifi är stort där eller inte...=)

Men jag tror att det är stort där...

Posted

Kina är förmodligen en av dom största markanaderna som finns i världen för tung hifi.

Posted

MD-högtalare käkar bra och dyr elektronik till frukost, tyvärr. Matar man dom med t ex Grendel, S-1,S-2,Transparent låter t ex Monk fantastiskt, i mina öron.

En ny MD-serie. det set man fram emot.....

Sanoj har ju monk med S-250,monoblock, vad jag förstår. MEN finns det inga fler monkar, mingusar och milesar out there?

Posted
Sanoj har ju monk med S-250,monoblock, vad jag förstår. MEN finns det inga fler monkar, mingusar och milesar out there?

Mina S250 såldes idag..., Monk låter däremot väldigt bra med S250 men jag har hittat en ersättare som låter ännu bättre.

Nu väntar jag på nya grejer :o;) Det kommer ev. lite bilder framöver

Posted

Dom nya Coltrane Alto som dom kommer att heta spelarmycket fint.

Dom blir inte billiga, men i förhållande till storebror Coltrane, så blir dom billiga.

Och Coltraneljudet finns där definitivt, trots att det behövs några småändringar innan dom är klara att skickas över till USA för CESmässan.

Dom är i kolfiber/kevlar som dom stora Coltrane, men med lite annorlunda konstruktionslösning på lådan som kanske tom. kan vara bättre vad det gäller styvhet och därmed också mindre med biljud från lådan. Storebror Coltrane är redan den mycket bra på den biten men :)

Helt klart en lyckad konstruktion och inget dåligt val för den som inte har budget för dom stora Coltrane och som också kanske vill ha ett par mindre högtalare med stort ljud i sitt rum.

Dom övriga 2 i Coltraneserien blir en som är mindre än Alto och kommer att heta Coltrane Soprano och en som är större än Alto och kommer att heta Coltrane Tenor.

Mer kan jag inte avslöja nu, men det har varit en mycket givande lyssningskväll hos Mårten Design. Timbre får ta vid lite längre fram med bilder och lyssningsintryck.

Posted

Jo i och för sig, men är den lika bra som den ser ut får du de dynamiska förloppen serverade redan på mycket låg volym. Full kontrast rakt genom alla amplituder så att säga... :)

Ett förstärkarlyft framåt resulterar ofta i att man spelar med lägre volym.