Jakob_S Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 hej här med! jag har funderat en del på det här med moderna högtalarsystem och tycker att det känns som om det blir allt vanligare med system som består av stativhögtalare som man sedan kan bygga ut med basar som samtidigt fungerar som något att ställa de mindre ovanpå. och allt detta à la watt/puppy som funnits i 7000 år ungefär. hur kommer det sig att övriga tillverkare börjar härma först nu? beror det på att hemmabiovågen helt plötsligt 'godkänt' subar och banat vägen för ett rumsrent användande av sådana? det är ju onekligen ett smart koncept de kör med de olika tillverkarna. "först köper du de små, sen kan du köpa till en sub & till sist en till. vips har du ett fullregistersystem som dessutom ser stilmässigt enhetligt att se på". jag tänker på mårten design duke + ellington, respons baby grand + kommande subar och lilla nya qln signature + sub 800 (eller vad den kallas). även von schweikert har ju kommit med en sådan modell nu, vet dock inte om deras policy gör det möjligt att köpa dem sådär steg för steg. hursomhelst tycker jag att det är en mycket rolig utveckling som gör det möjligt även för dem som känner att 70 000kr är för mycket att lägga direkt, men skulle kanske kunna få fram 30 och sen senare 20..och lite senare ändå 20 till, att få äga riktigt häftiga och smakfulla högtalarsystem! :cool: eller, vad tycker ni? ser ni många nackdelar med de här systemen? bristande homogenitet t ex? mer party än hifi? watt/puppy sägs väl vara ett välstämt instrument och de är åtminstone namnmässigt en kombination av satelliter + subar. //jakob Quote
eliot Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Tyska Acapella Audio Arts hade en modell Fidelio som man kunde köpa med subbas och just en sådan köpte jag i början på 90-talet i en specialversion som liknar denna som testades i HiFi Exklusiv 3/92 ...till skillnad från denna hade min vit acryl Om man bara hade stativaren så var det en tvåvägs basreflexkonstruktion men stoppade man in basmodulen så blev det en sluten låda med en subbas som var basreflex. - Det var och är en fantastisk högtalare Fidelio kom 1987 och i år har man presenterat efterföljaren, Fidelio 2, men den har ingen subbas ... Mvh, Eliot Quote
Timbre™ Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Med Watt/Puppy är det ju bevisat en gång för alla att principen fungerar så det kan nog finnas mycket bra att välja på i den vägen. Hade inte franska Leedh något liknande... Quote
Jakob_S Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 den där acapella hade jag aldrig sett förut.. leedh kan jag inte svara på om jag sett eller inte, känner inte ens igen namnet nämligen.. säg gärna till om du hittar bild på den timbre, hade kanske varit kul att se? //jakob Quote
Timbre™ Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Namnen var Inca-inspirerade så det skall nog gå att snoka rätt på... Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Det går som alltid trender inom nischer. Detta är en bra sådan. Svårigheten ligger i att göra en stativare som är tillräckligt bra ensam, men som samtidigt får ett rejält lyft när den avlastas från bas. Varje Hz man kan avsäga sig från kan betyda högre känslighet. Något som inte alls är dumt... Nått annat som spelar roll (för populäriteten just nu) är att samma stativare man har fram går att nyttja bak och/eller som center i ett kompetent hemmabiosystem. Att man sen väljer till basar till frontarna är en bonus och kan potentiellt agera som .1 kanalen vid multikanal. Behöver jag påpeka att jag anser att dylika system skall delas aktivt mellan bas och (nedre) mellanregister? Quote
Jakob_S Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 hallå pär! varför dela aktivt, vilka är fördelarna med det menar du? både respons och mårten design delar väl passivt m h a skumpropp i basreflexporten på stativarna? hehe, hur kommer det sig att du inte håller med? blev nyfiken nu! Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 hallå pär! varför dela aktivt, vilka är fördelarna med det menar du? både respons och mårten design delar väl passivt m h a skumpropp i basreflexporten på stativarna? hehe, hur kommer det sig att du inte håller med? blev nyfiken nu! <{POST_SNAPBACK}> Varför? För att jag säljer ett aktivt delningsfilter!?? Nej, tvärtom - mitt aktiva filter existerar därför att jag anser det vara den bästa lösningen. Alla har vi våra egna "sanningar". Min heter - bland annat - "aktiv delning"! Fördelarna är många: * Praktiskt är det lättare att få till branta delningar, vilket är viktigt om man skall hålla baselement som just baselement och mellanregister som just mellanregister. * Majoriteten av lyssnare vill ha en extra knuff under 100Hz, något som är svårt att få till passivt (många använder sig av lätt överstämda högtalare, vilket tyvärr då påverkar basens kvalite). * Tonkurvan som örat hör skiljer sig beroende på hur högt vi lyssnar. Bas behöver accentueras när vi lyssnar på låg nivå. Med aktiv drift är det lätt att justera nivån för detta ändamål. * Större friheter vad det gäller val av element (känsligheten, i synnerhet) vid konstruktion. * Att dela lågt (säg under 300hz) kräver stora spolar och dito kondingar. Ibland är det sett ur kostnadsperspektiv ungefär samma pris på ett (bra) aktivt filter och ett halvbra passivt dito. * Passiva filterkomponenter äter effekt (om än inte jättemycket) * Passiva filterkomponenter alternerar elementets T&S-parametrar (t.ex. tillagd Rdc) vilket påverkar lådavstämningen. * med mera... Nackdelarna är några stycken: * kräver extra (2-kanals) slutsteg * kräver extra signal- och högtalarkablar * kräver för- och slutstegsanläggning (integrerad förstärkare funkar ej i 99 fall av 100) Quote
Alfa Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Med Watt/Puppy är det ju bevisat en gång för alla att principen fungerar så det kan nog finnas mycket bra att välja på i den vägen. Hade inte franska Leedh något liknande... <{POST_SNAPBACK}> Leedh's modell med separerade bas-, topplådor heter Nazca och är största modellen i serien från mitten av 1990-talet. Topplådorna såldes även som separat högtalare med annan bestyckning och filtrering. Övriga golvhögtalare från serien är Flirt och Psyché som båda är 2-vägs system. Har bilder men tyvärr inte på http address. Quote
Guest Rydberg Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 jag har funderat en del på det här med moderna högtalarsystem och tycker att det känns som om det blir allt vanligare med system som består av stativhögtalare som man sedan kan bygga ut med basar som samtidigt fungerar som något att ställa de mindre ovanpå.<{POST_SNAPBACK}> Gillar inte riktigt detta koncept, det betyder ju nämligen att topparna måste kunna spela "fullregister" om de ska kunna användas separat. Detta kan bidra med en hel del effekt som man kanske inte vill ha om man spelar dem som toppar (låg impedans och känslighet). Det verkar mer genomtänkt att i så fall optimera topparna för att var just toppar delade från ca 80Hz. Så anting eller enligt mig Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Gillar inte riktigt detta koncept, det betyder ju nämligen att topparna måste kunna spela "fullregister" om de ska kunna användas separat. Detta kan bidra med en hel del effekt som man kanske inte vill ha om man spelar dem som toppar (låg impedans och känslighet). Det verkar mer genomtänkt att i så fall optimera topparna för att var just toppar delade från ca 80Hz. Så anting eller enligt mig <{POST_SNAPBACK}> Ultimat JA, jag håler med. Praktiskt kan det ändå vara ganska vettigt att gå denna väg då tvåvägare sällan eller aldrig har samma kvalite och kvantitet som ett dedicerat bassystem har. Alltså ger det ett mervärde. Men återigen - bäst är själklart helt specifikta toppar och dito basar. Quote
Jakob_S Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 Ahh, hm. Så man måste börja med basen & konstruera toppen efteråt för att få det "bäst"? Det fungerar alltså inte att konstruera toppen först och sedan konstruera en bas som passar perfekt just till den toppen & därmed ändå få det "bäst"? Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Ahh, hm. Så man måste börja med basen & konstruera toppen efteråt för att få det "bäst"? Det fungerar alltså inte att konstruera toppen först och sedan konstruera en bas som passar perfekt just till den toppen & därmed ändå få det "bäst"? <{POST_SNAPBACK}> Nej det måste man inte, men man kan göra så. Det viktiga är att man har bestämt sig i förväg att toppen inte skall spela ensam, så att man kan prioritera ner basförmåga ur toppen. Quote
Jakob_S Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 Såklart! Då hänger jag med igen. Tack för svaret! Quote
Alfa Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Ultimat JA, jag håler med. Praktiskt kan det ändå vara ganska vettigt att gå denna väg då tvåvägare sällan eller aldrig har samma kvalite och kvantitet som ett dedicerat bassystem har. Alltså ger det ett mervärde. Men återigen - bäst är själklart helt specifikta toppar och dito basar. <{POST_SNAPBACK}> Ja, Leedh hör nog till bland det mest exotiska man kan hitta i högtalarväg. Bara ett förtydligande; topparna i Leedh Nazca är helt anpassade för att spela med dito basar. De är inte designade för att kunna spelas som separat 2-vägs system. En annan intressant iakttagelse är att basarna delas ganska högt upp i frekvens jämfört med andra separerade system. På franskt manér så är detaljerna om delningsfrekvenserna inte angivna i databladet. Leedh hade även ett mindre tvåvägssystem som troligen hette Ica som hade samma gasfyllda diskantsystem med ett annat bas/mellanregister och liknande fysisk utformning som topparna i Nazca. Det är alltså inte en rektangulär låda. /Alfa (Leedhfrälst sedan 1989) Quote
Timbre™ Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Nu börjar vi hitta hem. Leedh gjorde (gör?) även en traditionell golvare som kallades Psyché. Läckrare byggen får man leta efter och jag har för mig att Nazca har demats med basunderdel men det är förmodligen minnet som rör till det och därmed hamnade vi off topic... Ica var som sagt minstingen i familjen. Quote
Morello Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Tyska Acapella Audio Arts hade en modell Fidelio som man kunde köpa med subbas och just en sådan köpte jag i början på 90-talet i en specialversion som liknar denna som testades i HiFi Exklusiv 3/92 ...till skillnad från denna hade min vit acryl Om man bara hade stativaren så var det en tvåvägs basreflexkonstruktion men stoppade man in basmodulen så blev det en sluten låda med en subbas som var basreflex. - Det var och är en fantastisk högtalare Fidelio kom 1987 och i år har man presenterat efterföljaren, Fidelio 2, men den har ingen subbas ... Mvh, Eliot <{POST_SNAPBACK}> Har lyssnat på den där burken och kan tyvärr inte hålla med dig - jag uppfattade den som en högst medelmåttig högtalare. Ganska oren bas, som inte gick speciellt djup, samt en våldsamt ljus klang. Quote
eliot Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Då kan jag bara säga: Skit in - skit ut - Detta gäller för övrigt alla Acapella Högtalare Quote
eliot Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Jag hörde Fidelio med subbas första gången i början på 90-talet hos en kille som hade Martin Logan CLS och ville byta upp sig och valde mellan ett par Avalon och Fidelio och när jag öppnade dörren så spelade just Fidelio och det var så oerhört rent och klart ljud och pianotonerna stod liksom och svävade i rummet så jag blev direkt "förälskad". Elektroniken var ett referensförsteg från Cello och slutstegen Jadis JA-80. Resultatet av den demonstrationen blev att killen köpte Avalon högtalarna (som han sedermera bytt ut mot Acapella Violon) medan jag ett tag senare köpte ett par Fidelio med subbas. - Jag har sedan hört dom i många anläggningar och de har vuxit med i min egen anläggning och klart och tydligt visat på förbättringar som skett i övriga kedjan. Ibland har anläggningen varit ljusare, ibland mörkare beroende på övriga komponenter och just nu har en kompis högtalarna och just hans hemmabyggda elektronik har en tendens till ljushet som jag inte är så förtjust i Mvh, Eliot Quote
alf Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Någon som lyssnat på NHT T6,lovordade i Stereophile.Med förhoppning att mina ESL 63: ännu inte ska gå i graven på många år. Quote
EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Någon som lyssnat på NHT T6,lovordade i Stereophile.Med förhoppning att mina ESL 63: ännu inte ska gå i graven på många år. <{POST_SNAPBACK}> Får ju verkligen hoppas att dina ESL 63 inte skall gå i graven Quote
alf Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Tack för omtanken, men det skadar inte att vara beredd Quote
EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Alf;Jag använder själv QUAD Esl 63 och jag vill inte vara beredd Möjligtsvis på ett par subbar eller ett par 989´or men där går väl gränsen ungefär Quote
EAR Posted July 8, 2005 Posted July 8, 2005 Vad som kan bli intressant är QUAD ´s patent på deras ESL högtalare som rimligen borde löpa ut nästa år(har något svagt minne av att deras patent är på 25 år) Vad kommer till att hända på Elektrostatmarknaden då Tar de efter QUAD ´s ideer eller fortsätter de på sina redan inslagna spår Quote
Guest johan Posted July 8, 2005 Posted July 8, 2005 Släpps patenten fri så tror jag inte att dom stora (Martin L o Audiostatic) kommer att göra Quad cloner. Men lite mindre okända företag kommer säkert att göra det. Quote
Timbre™ Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 Söker man bilder på Leedh Nazca över Internet kan man få leta länge... Nu kan vi dock med hjälp av Alfa visa en bild på hur dom egentligen ser ut. Vad vi ser är en unik högtalare i ovanlig ytfinish som oftast levererades i svart pianolack. Alfas eget par (serienr. 29) är dock utförda i denna ljusa fanér. Igår gick ett TV-program på Discovery som handlade om The Nazca Lines. Nazca ligger i Peru och hela provinsen är ett arkeologiskt museum med lämningar av hantverk och bildkonst på en ytterligt hög nivå. Inte svårt att se varifrån namnet och inspirationen är hämtad... Det fanns även en modell med det frestande namnet Flirt men de mest avancerade diskantelementen hittar vi förmodligen i modellerna Nazca och Ica. Preinca-inspirerat alltså och högtalarna såväl som platserna är oerhört intressanta... Photo by Alfa. Quote
Jan Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Diskanten i detta systemet er en Audax HD-3P, en mycket uvanlig diskant. Om jeg inte ser fel är dom övriga enheterne ochså från Audax. The HD-3P tweeter represents the first in a new generation of loudspeakers. This tweeter features a piezoelectric polymer film, coated on both sides with a vacuum deposit of pure gold, for the diaphragm. This polarized film is clamped to an elliptical ring with a sealed and pressurized chamber behind it. A dome is formed by the constant, positive force from the pressurized gas on the film. The transducer uses no voice coil or magnet to produce sound. As an electrical signal is fed to the metal electrodes deposited on both sides of the ceramic film, the surface area of the diaphragm responds by elongating and contracting proportionally in size with the signal. Sound waves are generated by the stretching of the diaphragm, which is converting the vibration into a pulsating motion, rather than a piston motion. The transient ability is unmatchable with dynamic drivers because the moving mass of the HD-3P is approximately twenty times less than a conventional 20mm dome tweeter, while the directivity is equivalent. The HD-3P is supplied with its own crossover network. The crossover frequency can be customized by adjustment of the component values. The HD-3P was developed for use in 2 and 3 way systems, with a -6 dB/octave crossover at or above 6 kHz. System sensitivity should be inthe range of 86 dB to 94 dB. The impedance of the HD-3P is 4 Ohms. Quote
Timbre™ Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Nittiotalsmodellerna Nazca, Ica, Psyché och Flirt har alla aerogeldiskanter från Audax. I Nazca och Ica förekommer en gasfylld mer avancerad variant berättar Alfa i samband med att bilden skickades över. Quote
Engelholm Audio Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Kul med nya diskanter! Vari ligger dess förtjänster? Delning vid eller över 6kHz är ju ganska höga krav en diskant lägger på underliggande mellanregister. Även om det är ett 6dB's filter så ställs extremta krav på mellanregisterets övre frekvensgräns samt spridning! Jag förstår att du letat länge efter bilderna, Timbre! Entusiasm som flödar i värmen! Quote
Timbre™ Posted July 13, 2005 Posted July 13, 2005 Ja, Jakobs underrubrik till denna tråd passar ju perfekt då både Nazcalinjerna och denna högtalares formspråk bäddar för ett stilla filosoferande i sommarvärmen... :cool: Quote
Recommended Posts