Timbre™ Posted December 14, 2003 Posted December 14, 2003 Shakti Innovations "The Hallographs" i en liten bildstudie. Bruksanvisningar och valda delar av resonemanget runt produkten kommer också att läggas in. Första paret ut på svenskt territorium... Quote
Neodynium Posted December 14, 2003 Posted December 14, 2003 Skall bli spännande va ni kommer fram till! Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Enligt bifogad manual placerar man en Hallograph i vardera hörnet bakom högtalarna som en "basic set up". Enheterna är spegelvända och det gäller att hålla reda på vänster respektive höger kanal... I ett assymetriskt rum gäller fortfarande den symmetriska uppställningen med "simulerade" hörn. En till fyra fot utanför och två till sex fot bakom respektive högtalare. En slags startuppställning skulle man kunna säga. Shakti Innovations ser gärna att man använder ytterligare Hallografer () och då kan punkten för första sidoreflexen vara en lämplig placering. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Enligt garantivillkoren kan man inte öppna dessa kammare utan att den akustiska förslutningen skadas och den femåriga garantin blir ogiltig. Här ser vi kurviga trästycken som alltså är ihåliga till sin uppbyggnad... Quote
Guest Rydberg Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Shakti Innovations ser gärna att man använder ytterligare Hallografer ( ) Så oväntat Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 När så basupställningen är överstökad blir det dags för "fine tuning". Hela hallografhyllan kan vridas till önskad invinkling mot lyssningspositionen. "As you experiment with toe in/toe out you will eventually hear the correct balance point where the warmth and detail are at their optimum and soundstaging is reproduced with a realism that you wouldn´t have thought your room was capable of revealing." Ytterligare finjustering kan göras genom att vrida en av "akustikkamrarna" i rätt läge. "This fine tuning flexibility acts as a passive speaker/room equalizer interface. Frequency response differenses from channel to channel due to irregular room boundaries and standing wave notches or peaks can now be minimized with this adjustability" "Fine tuning can produce stunning improvements in musical realism". Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 De enskilda reflektorerna/diffusorerna i denna panelanordning är som synes inte helt identiska till sin uppbyggnad. Quote
sampix Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 De ser ut som glasspinnarna man åt som barn Ska bli roligt att följa detta.. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Surfar man runt lite i den svenska forumssvängen låter inte reaktionerna på dessa produkter vänta på sig. Som alltid är det den minsta erfarenheten som vet bäst För egen del tycker jag det är spännande att någon överhuvudtaget tar initiativet att plocka hem ett par så här udda produkter till vårt lilla hifisverige. Vi återkommer med lyssningsintryck. Quote
Guest Rydberg Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Timbre> En stilla undran, hur är det tänkt att de ska fungera? Ska de "sjunga med"? Eller ska de reflektra, eller vad? Obs detta är inget antinlägg utan jag är bara intresserad hur tillverkaren menar på vilket vis de ska "förbättra" ljudet. Quote
Neodynium Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 runda, helt slumpmässigt mönster etc prylar diffuserar jäkligt bra.... kanske inte är konstigare än Svanås pryls? Quote
Guest Rydberg Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Neodynium> Nja, det verkar ju inte så troligt då den diffuserande ytan blit väldigt liten, det måste var tänkt att funka på ett annat sätt. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Rydberg, här finns inga för- eller antiinlägg... Självklart blir man intresserad av hur tillverkaren har tänkt sig det hela. För egen del har jag ingen uppfattning förrän jag fått prova tingestarna i mitt eget rum. Vi saxar ur instruktionsboken: "One pair placed in the rear corners behind your main speakers generates a musically complimentary reflected energy that will neutralize the interfering sound coming from your room walls." Låter som en vanlig diffusor vid första genomläsningen men här kommer mer: "In addition, the extremely important parameters of frequency response, amplitude and time coefficients of the Hallograph´s reflected energy are contoured by a set of chambers coupled behind each panel." Låter som en resonant diffusor snarare... Som sagt, några har tagit ställning för och några emot. Själv har jag inte lyssnat tillräckligt men kan inte förneka att jag är nyfiken... Quote
Guest Rydberg Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Låter som en resonant diffusor snarare... Usch då, den resonerar (heter det så) med, hmm, är det inte just sånt man vill slippa med dämpning etc. Ja hifi kan de ju inte kallas men dess bidrag kanske kan upplevas som en förbättring, lite likt övertonerna i ett rör. Jag är dock lätt skeptisk till denna produkt, något som står och vibrerar med kan ju inte var så lyckat. Nåväl, ni får komma med ett så objektivt utlåtande som möjligt när ni testat klart Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Tänk om den vibrerar i motfas... Quote
Akkelis Audio Posted December 16, 2003 Posted December 16, 2003 Ojojoj, detta måste jag försöka få uppleva i verkligheten. Å ena sidan verkar det jiu konstigt om de släpper en produkt osm kostar en massa pengar och där man inte hör någon skillnad då den ställs upp i rummet. En sdåan produkt borde ju vara osäljbar och skulle ge det säljande företaget ett mycket dåligt rykte. Å andra sidan kan jag inte för mitt liv begripa hur 2 sådana där grunkor skall kunna göra stora förbättringar i mitt ljud???? Absorbenter vet jag gör skillnad, likaså diffussorer, men detta? De är ju så små. Om jag, mot förmodan, skulle bli övertygad av deras förträfflighet så ser jag detta som nästa klonobjekt Jo jag vet att de har ett superexotiskt träslag som bara växer i otillgängliga trakter, men om klonerna av vanlig furu kommer upp till 75% av den magiska effekten kanske det är bra nog. Quote
Bravo Posted December 16, 2003 Posted December 16, 2003 Ja genom att de är så små blir man nyfiken på hur de fungerar. Vad händer om man inte ställer dem vid första reflexen eller vid bakväggen? Quote
Timbre™ Posted December 16, 2003 Author Posted December 16, 2003 Det framgår inte av manualen men det finns en tydlig uppmaning till egna experiment. De´e´mycke´å hålla reda på innan man kan dra igång lite musik... Quote
Guest Rydberg Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 En som har lyssnat: Tvärtom mot vad ***** påstår så hörde jag (minimala, men dock) skillnader mellan när dom där träpinnespektaklena låg på golvet respektive stod upp (jag hade bindel för ögonen). Skillnaden var ur musiklyssningingssynpunkt helt ointressant. Detta att en liten skillnad fanns är inte heller förvånande. Alla saker i ett rum kan påverka ljudet - de är ju objekt som kan påverka en ljudvåg som passerar det. Även om de som i detta fallet är är sällsynt illa utformade om de är avsedda att göra någon signifikant akustiskt nytta (=vara bra för musiken), men det är en annan fråga... Om dessa hörbara skillnader hade att göra med om pinnförflyttarna (Ben själv och en annan snubbe) stod lite annorlunda i rummet eller om det var pinnarna själva som gav minimal påverkan av de rumsakustiska egenskaperna kan man fråga sig, fast så speciellt intressant fråga är det ju inte. Liknande skillnader kan uppnås genom att flytta en lampa, flytta högtalarna någon mm, eller lägga en tidning på soffbordet (sistnämnda två exemplen påverkar dock normalt hörbart betydligt mera). Ben Piazza tyckte att det var mycket märkligt att ville lyssna med slutna ögon för övrigt, vilket ju är lite märkligt eftersom det väl borde vara upp till var och en att lyssna som man vill? Men jag fick lyssna med slutna ögon, ja till och med med bindel. När jag efter lyssningen nämnde för Ben Piazza att jag inte hörde några andra skillnader än sådana man kan förvänta sig av rumsakustiska skäl, betedde sig Piazza mycket förnärmat. Han stelnade till några ögonblick, sedan böjde sig sedan ned, och tog min hand och nästan lyfte mig ur stolen (!)tackade för visiten och öppnade dörren och visade mig ut. Sättet detta skedde på trotsar all förklaring så här per bokstäver. Hans tonfall och nästan spastiska rörelser måste upplevas. Jag blev förstås väldigt förvånad över denna reaktion, eftersom jag hade förväntat mig att han skulle berätta vad träpinnarna hade för avsedd funktion. (Jag hade inte dessförinnan varken läst om dem eller hade någon uppfattning om vad det var för några prylar.) helt paff över att ha blivit "uppdragen ur stolen" bad jag honom berätta vilka förändingar man "skulle" uppleva, enligt honom själv. Jag frågade helt enkelt hur de flesta brukade reagera och vilka förändringar de brukade höra. Jag frågade också om han trodde att dessa upplevelser hade med verkliga ljudförändringar att göra, eller om byggde på andra fenomen än sådana som hade med hörselsinnet att göra, och att de därför fordrade att man tittade? Han berättade att ljudbilden skulle bli 4 ggr större och att upplösningen typiskt 100-dubblades(!). Och han berättade också om alla som hade "hört detta direkt", och hur chockade de alltid blev när de upplevde detta fantastiska. Att "höra sådana saker direkt" är förvisso ingenting märkvärdigt eftersom man kan få folk (inte alla, men förvånansvärt många) att uppfatta sådana saker, endast genom att berätta att man gjort en förändring. Alltså utan att göra förändringen. Jag bytte ytterligare några ord med Ben Piazza och bad honom att förklara fysikaliskt hur träpinnarna fungerade, och kunde konstatera att han pekandes på sina pinnar, lyckades säga en hel rad saker som med emfas tydliggjorde att han inte har en susning om ens högstadiefysiken. Jag kunde konstatera att han dessutom inte vågade se en i ögonen när man pratade med honom (även ***** har ju detta problem). Ben Piazza var heller inte intresserad av att varken diskutera eller studera sådana här fenomen. Det kan man kanske förstå. Han lever ju av ormoljeförsäljningen och då kanske det inte är så förvånande att han är inte det minsta intresserad av att få undersökt om ormoljan fungerar? Han verkade bara vara intresserad av att så snabbt som möjligt få in en ny person i lyssningsrummet som direkt "hörde ljudet" (jmfr såg ljuset) och ville ha pinnarna. /Källa, faktiskt.se Quote
Timbre™ Posted December 17, 2003 Author Posted December 17, 2003 Rydberg, om du citerar någon måste du vara noga med att uppge källan samt kolla av med upphovsmannen att det är okey. Quote
Guest Rydberg Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Rydberg, om du citerar någon måste du vara noga med att uppge källan samt kolla av med upphovsmannen att det är okey. Ok, jag har frågat personen i fråga innan så det är ok. Ska ange källa Quote
Guest Rydberg Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Och det är rätt person att lyfta fram som exempel, Rydberg Alla som har lyssnat och som har en åsikt är väl värda att lyfta fram elr? (även om åsikten enligt dig är felaktig) Quote
Guest Rydberg Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Använd lampsladd och billigast möjliga signalkablarDetta är ju inte ens sant, sitter du och fabulerar nu igen Nej Ö har rekommendera EKK kabel till sina högtalare, de är konstruerad med hänsyn till dessa kablar. Lampsladd är mångkardelig och i en mångkardeligsladd utan individuell isolering av kardelerna uppstår tvärimpedansmodulation, en icke linjär distortionsform som inte är eftersträvansvärd. RG 62 rekommenderas som signalkablage (dock ej av ino utan av LTS, 2 skiljda saker), det finns billigare kabel av köpa. Quote
Guest Jorma Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Detta är ju inte ens sant, sitter du och fabulerar nu igen Nej Ö har rekommendera EKK kabel till sina högtalare, de är konstruerad med hänsyn till dessa kablar. Lampsladd är mångkardelig och i en mångkardeligsladd utan individuell isolering av kardelerna uppstår tvärimpedansmodulation, en icke linjär distortionsform som inte är eftersträvansvärd. RG 62 rekommenderas som signalkablage (dock ej av ino utan av LTS, 2 skiljda saker), det finns billigare kabel av köpa. OK, EKK men den är också riktigt dålig. Och det var det som var poängen inte några utlägg om kabelkonstruktioner. En månkardelig kabel kan vara bra om den konstrueras på rätt sätt. Mina kablar är mycket mångkardeliga. 126 trådar/1 mm2 och i dom finns inte denna distorsion. Och trådarna är inte av Litzkonstruktion. Det stod så i signalkabeltestet men det var ett missförstånd. Det finns fler kabeltillverkare som har en liknande lösning med mångkardelig ledare som jag använder. Men inte exakt densamma. Quote
Guest Rydberg Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Mina kablar är mycket mångkardeliga. 126 trådar/1 mm2 och i dom finns inte denna distorsion. Och trådarna är inte av Litzkonstruktion. Mycket intressant, hur undviker du elektronhopp mellan kardelerna då? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.