EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 En sak att tänka på dock.Ytterväggar skall man inte isolera på insidan. Quote
Jakob_S Posted July 7, 2005 Author Posted July 7, 2005 nej, precis. .det har min pappa också snackat om, att det ska vara en luftspalt etc.. detta skulle man dock kunna kringgå m h a frigolitplattor. men självklart ska det dräneras och isoleras på utsidan också. betongen är dock torr och verkar inte vara fuktskadad som det ser ut nu, så vi kör på antar jag. Quote
Jakob_S Posted July 7, 2005 Author Posted July 7, 2005 oops! högtalare + elektronik är inte bestämt på långa vägar ännu. vi ska börja lyssna runt senare.. (nya respons baby grand + basar kan kanske bli ett alternativ dock!) //jakob Quote
Timbre™ Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 IIOOUUU IIIIOOOOUUU IIIOOOUUU!!!! OT-POLISEN HÄR! hehe, vart är den här tråden påväg egentligen? Istället för ett permanent OT-forum väver vi in spörsmålen på ett naturligt sätt i hifitrådarna... Quote
EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Jakob S Om du är intresserad av OT så läs min lilla recension av EAR 202 Där börjar det med slutsteg och mellanspel med pajer och till sist något litet vettigt om det som det handlade om Där var t.o.m Timbre undrande över var det skulle sluta Quote
K-man Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Pajer...ahhh...de minns jag fortfarande med glädje och mersmak! ..har du fler på G EAR? \\K-man Quote
Guest johan Posted July 8, 2005 Posted July 8, 2005 Jakob Det går att få tag i tex grafitblock som man kan ha som en del av byggelementen. Även Kolfiber går att hitta men det kostar lite förmycket. Quote
ALA Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Hallå igen! Väggen klar, funderar nu över golvet i "musikrummet". Det står mellan att lägga in ett "vanligt" & lättstädat golv, eller en tjock heltäckningsmatta. Vad tycker ni? Vad hade ni valt? Och varför hade ni valt det? Hälsningar, Jakob <{POST_SNAPBACK}> Hej En kompis till mig har ett stort rum med få möbler. Hans problem var att han saknade ett bra kontrollerad bas. I ett led att förbättra ljudet köpte ett par granitblock som gjorde susen. Men han var efter ett golvslipning varpå den stora mattan (som täckte 70 - 80% av rummet) var inte på plats. När mattan kom till plats med min hjälp, upptäckte vi att nästan hela granitblockens välgörande effekt försvann. Ljudbilden blev att basen förändrades från kontrollerad fast till något mjuk och okontrollerad samt även mellan och övreregistret blev mindre "present". Vill man ha en mer fast bas med luftigt mellan och höga frekvenser skall helst parkettgolv annars en heltäckning är bra då ljudet blir mer musikaliskt med allt vad det innebär av mindre kontroll. ALA Quote
Guest Viking Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Har ju själv parkett+ matta och jag tycker inte det är bra. På ställen där det har funnits heltäckningsmatta har däremot ljudet ofta varit väldigt bra, detta har jag inte själv mätt, beräknat eller simulerat utan lyssnat mig till. När man väl lyssnade kanske man inte tänkte på det men såhär i efterhand så har man sett den gemensamma nämnaren <{POST_SNAPBACK}> Jeg regner med at dette er en statistisk verifiserbart via ABX-test Rydberg. Våre andres åpne tester av kabler etc. har jo ingen relevans for deg hvis det er snakk om åpne lyttetester. Så har du kun lyttet har du inget grunnlag for å hevde at helteckningsmatta er best, det er for mange feilkilder inkl. placeboeffekten Quote
Morello Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Jeg regner med at dette er en statistisk verifiserbart via ABX-test Rydberg. Våre andres åpne tester av kabler etc. har jo ingen relevans for deg hvis det er snakk om åpne lyttetester. Så har du kun lyttet har du inget grunnlag for å hevde at helteckningsmatta er best, det er for mange feilkilder inkl. placeboeffekten <{POST_SNAPBACK}> Skillnaden ligger i att en heltäckande matta ger en signifikant reduktion av musiksalongens efterklangstid, vilken är lätt att mäta. Byte mellan två hyfsade kablar ger ofta inte någon mätbar eller i blindtest hörbar skillnad. Således föreligger ingen diskrepans mellan mätning versus lyssning i fallet med mattan,samtidigt som motsatsen ofta stämmer för kabeln. Quote
Timbre™ Posted August 16, 2005 Posted August 16, 2005 Faktum är att man kan träda in i ett rum med heltäckningsmatta och känna av en god akustik utan att ens slå på stereon... Senaste tillfället var i Halland för min del. Quote
Guest Viking Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Skillnaden ligger i att en heltäckande matta ger en signifikant reduktion av musiksalongens efterklangstid, vilken är lätt att mäta. Byte mellan två hyfsade kablar ger ofta inte någon mätbar eller i blindtest hörbar skillnad. Således föreligger ingen diskrepans mellan mätning versus lyssning i fallet med mattan,samtidigt som motsatsen ofta stämmer för kabeln. <{POST_SNAPBACK}> Morello: Jeg har heltäckande matta i mitt lytterom Quote
Guest Rydberg Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Jeg regner med at dette er en statistisk verifiserbart via ABX-test Rydberg. Våre andres åpne tester av kabler etc. har jo ingen relevans for deg hvis det er snakk om åpne lyttetester. Så har du kun lyttet har du inget grunnlag for å hevde at helteckningsmatta er best, det er for mange feilkilder inkl. placeboeffekten <{POST_SNAPBACK}> Du kan ju lyssna på dessa båda inspelningarna och sedan kan du ju svar aom du tycker skillnaden är så liten att den beror på placebo Utan matta: http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/RT60/speech.wav Med matta: http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/R...eech-carpet.wav Du kan ju även kolla på dessa mätningar (längst ner på nedanstående sida): http://www.kettering.edu/~drussell/Demos/RT60/RT60.html Du kan ju visa på samma övertygande mätningar eller inspelningar mellan olika kablar! Quote
Terminator Posted August 28, 2005 Posted August 28, 2005 Till och med med mitt headset (följde med ett modem för 6 år sedan) kunde jag höra skillnad. Det kanske inte är så fult med heltäckningsmatta trots allt. Quote
Recommended Posts