Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Sådandär generaliseringar ger jag inte mycket för, allt beror ju på hur källaren ser ut, hur värmen är där etc. <{POST_SNAPBACK}> På tal om generaliseringar. En fråga till dig Rydberg. Är inte rådet att alltid använda heltäckningsmatta baserat på att man använder INO Audio's högtalare, med sin speciella spridningskarakteristik och speciella krav på placering? Alltså en specificering. Med andra högtalare med annan spridningskaraktärestik kanske ett parkettgolv + tjocka mattor som täcker ca 50% av ytan är helt super! I övrigt: Jag har läst studier där man menar att höga frekvenser bör ha kortare efterklangstid än lägre. Helt klart handlar det inte om att statiskt bara "DÄMPA", utan att dämpa lagom mycket, vid rätt frekvenser, vid rätt plats. Quote
Guest Rydberg Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 På tal om generaliseringar. En fråga till dig Rydberg. Är inte rådet att alltid använda heltäckningsmatta baserat på att man använder INO Audio's högtalare, med sin speciella spridningskarakteristik och speciella krav på placering? Alltså en specificering. Med andra högtalare med annan spridningskaraktärestik kanske ett parkettgolv + tjocka mattor som täcker ca 50% av ytan är helt super! I övrigt: Jag har läst studier där man menar att höga frekvenser bör ha kortare efterklangstid än lägre. Helt klart handlar det inte om att statiskt bara "DÄMPA", utan att dämpa lagom mycket, vid rätt frekvenser, vid rätt plats. <{POST_SNAPBACK}> Det rådet är vad jag vet inte kopplat till att man använder Inohögtalare, bäst är ju att fråga källan direkt. Att dämpa på rätt sätt är a och o som du är inne på! Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Det rådet är vad jag vet inte kopplat till att man använder Inohögtalare, bäst är ju att fråga källan direkt. Att dämpa på rätt sätt är a och o som du är inne på! <{POST_SNAPBACK}> Tänkte om du visste som ändå för råden vidare. Dessutom kan man ju dämpa taket! Jag tror (!) att det råder ett litet "istället" förhållande mellan tak och golv, men här o osvuret bäst... Quote
Timbre™ Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Golv är med rätta ett kärt hifiämne... Investerade inte Lars Bengtsson Ljud Video på St: Eriksplan i ett ljudrumsgolv utöver det vanliga någon gång på nittiotalet... Någon som har varit där på sistone... Quote
Guest Rydberg Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Tänkte om du visste som ändå för råden vidare. <{POST_SNAPBACK}> Vadå föra råd vidare? Jag tycker, helt personligen, att heltäckningsmatta är överlägset parkett. Jag få väl tycka saker själv även om de råkar sammanfalla med en känd persons uppfattning? Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Vadå föra råd vidare? Jag tycker, helt personligen, att heltäckningsmatta är överlägset parkett. Jag få väl tycka saker själv även om de råkar sammanfalla med en känd persons uppfattning? <{POST_SNAPBACK}> Frågan rör väl egentligen inte heltäckningsmatta vs parkett utan heltäckningsmatta vs parkett+mattor. Det är skillnad. Stor skillnad. Du är självklart berättigad att ha helt personliga preferenser. Men vad gäller heltäckningsmatta är det väl så att du tagit inspiration från Ingvar och funnit det funka bra. Och det är ju OK. Eller har du själv mätt, beräknat, simulerat, praktiserat och klurat på detta och kommit fram till samma sak? Isf ber jag så hemskt mycket om rågsikt. Quote
Guest Rydberg Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Har ju själv parkett+ matta och jag tycker inte det är bra. På ställen där det har funnits heltäckningsmatta har däremot ljudet ofta varit väldigt bra, detta har jag inte själv mätt, beräknat eller simulerat utan lyssnat mig till. När man väl lyssnade kanske man inte tänkte på det men såhär i efterhand så har man sett den gemensamma nämnaren Quote
Engelholm Audio Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Har ju själv parkett+ matta och jag tycker inte det är bra. På ställen där det har funnits heltäckningsmatta har däremot ljudet ofta varit väldigt bra, detta har jag inte själv mätt, beräknat eller simulerat utan lyssnat mig till. När man väl lyssnade kanske man inte tänkte på det men såhär i efterhand så har man sett den gemensamma nämnaren <{POST_SNAPBACK}> Empiriskt alltså? Quote
Guest Rydberg Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Empiriskt alltså? <{POST_SNAPBACK}> Ja det kanske man kan kalla det ja Quote
Jakob_S Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 Kanske borde inflika att vi hade heltäckningsmatta i rummet tidigare, men då var väggar & tak hemska panelgrejer utan isolering i vissa av väggarna.. Tror rummet svängde mer än membranen nästan, hehe. Jag har alltså upplevt absolut fruktansvärd ljudåtergivning med heltäckningsmatta i rummet. :b I mitt eget rum har jag någon form av linoleum?golv med matta på och det låter riktigt bra! Så vad frågan ytterst handlade om var väl om man kunde få lika välljudande resultat med ett lättstädat parkett eller dylikt golv + mattor, som med ett golv med tjock heltäckningsmatta. För om rummet kan vara både hygieniskt, lättstädat och välljudande samtidigt är valet inte speciellt svårt! Quote
Morello Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Så som Morello har gör att det blir rena betongbunkern Har man otur så kan till o med spånen börja röra på sig. Hemma hos Dominik har det hänt. Kanske bör göra ett förtydligande; parketten ligger inte på spån, utan på spånskiva. Spånskivan vilar på reglar, varför det blir cirka 18 cm luft mellan betongbjälklaget och golvspånskivan. Quote
Guest johan Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Ahaaa En viss skillnad Dominiks fyllnadsspån har rört på sig så parketten e lite vinglig på vissa ställen. Så ljudmässigt blir det nog väldigt likt parkett direkt mot betong. Men som jag skrev innan , här hemma är det faktiskt ganska lyckat med bjälklag o dubbelt trägolv. Nån gång får man väl ha tur Quote
Morello Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Å andra sidan är ytreflektionen, i registret över basregistret, våldsamt hög från hårda golv alldeles oaktat om huruvida parketten(eller motsvarande) ligger på spån, spånskiva eller något annat. Quote
Guest johan Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Visst är det så , det kommer man inte bort ifrån. :angry: Om man löser det hel matta eller halv är upp till var o en Quote
Morello Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Visst är det så , det kommer man inte bort ifrån. :angry: Om man löser det hel matta eller halv är upp till var o en <{POST_SNAPBACK}> Javisst; jag löste det partiellt(dryga 30%) med tre orientmattor. Den dagen jag har ett rum enbart för musik, blir det en juste heltäckande matta. Quote
Jakob_S Posted July 6, 2005 Author Posted July 6, 2005 Morello! Så, enligt dig kan man inte få till det lika bra om man har hårt golv och några mattor på, som man kan om man har heltäckningsmatta? Quote
Guest johan Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Jakob Det finns ingen universell lösning. Smak o tycke , rum , högtalare spelar stor roll. Men visst ska man ta rummet på allvar. Diffusering o dämpning behövs , men jag hade inte valt matt varianten Quote
Bubben Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Om man bara ska nämna golv så har ju Audionord-björn klinker i sitt ändamålsenliga och kompromisslöst akustikreglerade rum. Quote
Guest johan Posted July 6, 2005 Posted July 6, 2005 Och han är inte så nöjd om jag har förståt det hela rätt Quote
Bravo Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Om man har upplevt vad som kan finnas under heltäckningsmattor så aktar man sig nog och väljer hellre någon mobil mattlösning. Indo-gabbeh är tjocka och trevliga mattor. Jag har svårt att tro att ett rum vältäckt med bra tjocka mattor, om nu är så man vill ha det, skulle vara så mycket sämre än bra mattor som går att flytta så man kan städa. Allergier beror även på slarv och nya dåliga byggmaterial mm., men detta gör ju inte heltäckningsmattorna hälsomässigt bättre. En lösning med rejäla flyttbara mattor tycker jag verkar optimalt. Quote
Guest Rydberg Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Allergier beror även på slarv och nya dåliga byggmaterial mm., men detta gör ju inte heltäckningsmattorna hälsomässigt bättre.<{POST_SNAPBACK}> Lite OT men många forskare tror ju indirekt att det är den rena miljön som gör att barnen utvecklar allergier. Mamman utsätts helt enkelt inte för tillräckligt mycket allergener under graviditeten och barnet utvecklar därför inga antikroppar som skydd, detta repareras inte senare utan man utvecklar allergier. Det är en teori iallafall och det är ju defacto så att allergierna bara har ökat i takt med att vi levt renare. Quote
Timbre™ Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Mycket talar för det och det gäller väl även klassiska barnsjukdomar... Många barn är inte tillräckligt ofta sjuka som barn och får inte chansen att utveckla immunförsvar mot sådant som kan bli jobbigare längre fram. Quote
Engelholm Audio Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Mycket talar för det och det gäller väl även klassiska barnsjukdomar... Många barn är inte tillräckligt ofta sjuka som barn och får inte chansen att utveckla immunförsvar mot sådant som kan bli jobbigare längre fram. <{POST_SNAPBACK}> I samma spår finns även forskning som pekar på lekplatser som är allt för säkra. Barn slår sig helt enkelt inte. Resultatet är värsta fall individer som har svårt för att inse risker och faror. Dom räknar med säkerheten - som ibland inte finns där. Förr sa man "Lite skit rensar magen" (jag brukar ha tilläget "...och mycket skit blir man mätt på"). Quote
Timbre™ Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Ja, annat var det när vi byggde illegala hyddor i bergskrevorna... Stadsdelar i Göteborg som gamla Haga, Kvillebäcken och Gamlestan var kanske perfekt miljö för resistensutveckling... Dragigt med ibland starka temperaturväxlingar. Quote
Bravo Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Det är ju i och för sig sant att immunförsvaret troligen utvecklas genom att komma i arbete, fortfarand ehar det dock inte mycket att göra med problemet med heltäckningsmattor. Oavsett hård träning eller inte så blir inte den miljön rolig. Visst ligger det en del i att för man inte pröva något så lär man sig inte heller, kojbyggande är utmärkt och att klättra i träd mm. Lekplatserna borde bort, de är fantasihämmande och riskerna består inte av värderingsbara faror utan rena olyckor. Quote
Jakob_S Posted July 7, 2005 Author Posted July 7, 2005 IIOOUUU IIIIOOOOUUU IIIOOOUUU!!!! OT-POLISEN HÄR! hehe, vart är den här tråden påväg egentligen? vad som från början var en golvmaterialstråd på ett audioforum har plötsligt omvandlats till någon form av modern barnuppfostranstråd på ett 'vartärsamhälletpåvägforum'! vi har en ny idé nämligen. att kanske delvis riva upp golvet, där högtalarna ska stå och en bit framåt och försöka bygga upp det från betongplattan under på ett bra sätt. vad tror ni om det? kanske lägga i frigolitskivor och sedan ytterligare dämpa dem med sand ovanpå innan man lägger dit golvet? på så vis kommer ju golvet högtalarna står på vara separerat från golvet man sitter på, torde det vara av godo tro? eller är hela idén ett tidskrävande akrobatgöra, som de kunniga audiogudarna skrattar åt snarare än lovordar och anammar? //jakob Quote
Guest johan Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Bortser man från att man blir lite låst i placering/flyttning så borde det vara en bra sak om man gör det rejält Quote
EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Jakob I en källare är det första man skall se till är att förhindra framtida fukt/mögelproblem eller för den delen allergiproblem. Och det kan ta tid innan man märker det och då är det försent När man tagit det i beaktande så tycker jag att det kan vara fritt fram för experiment och så som du nämner kan ju vara en fungerande lösning kanske Mats Quote
Jakob_S Posted July 7, 2005 Author Posted July 7, 2005 EAR, jo precis. min pappa var & pratade med dem på byggfirman där vi handlar material.. och vi har blivit föreslagna någon form av järnställning samt frigolit för uppbyggnad av ena sidoväggen som ligger emot yttervägg. eftersom järn inte möglar och inte frigolit heller gör det, dessutom blir det stumt och väggen står still. samma person menade att vi kunde bygga upp golvet med isolerande frigolit också.. så allergi/fuktproblemen bör vara lösta. nu handlar det mest om ifall det är värt besväret eller inte? //jakob Quote
EAR Posted July 7, 2005 Posted July 7, 2005 Då verkar det som att där blir någon bra lösning på det hela Se nu till att ta bilder så vi kan se hur det fortskrider . Vad är det för högtalare som det är fråga om .Det övriga är också intressant såklart. Mats Quote
Recommended Posts