Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå igen!

Väggen klar, funderar nu över golvet i "musikrummet". Det står mellan att lägga in ett "vanligt" & lättstädat golv, eller en tjock heltäckningsmatta.

Vad tycker ni? Vad hade ni valt? Och varför hade ni valt det?

Hälsningar,

Jakob

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Först får du besvara följande.Hur gammalt är huset?Källaren dränerad?Tidigare fuktproblem eller förhöjd luftfuktighet?Hur är golvet idag,cement eller :?:

Kommer kanske på mer sedan :)

Guest Rydberg
Posted

En Heltäckningsmatta är väldigt bra för välljudet! Lägg in!

Posted

Hade tjock heltäckningsmatta i många år och var nöjd med det ända tills jag slutade röka och upptäckte att den var ordentligt rökinpyrd... :diss::dead: Numera har jag en känsla av att vad som finns under golvet är viktigare än själva ytmaterialet. Parkett på betongplatta brukar vara en höjdare.

Posted
En Heltäckningsmatta är väldigt bra för välljudet! Lägg in!

Om jag sett rätt innan vad Jakob har skrivit så är det tydligen i en källare därav min frågeställning.Nästan oberoende så torde en heltäckningsmatta vara förkastligt

i en källare.

Posted

Har parkett på golvspån(18 cm luft till betongen) och det är kass. Förut hade jag parkett på betong, vilket också är kass. Har lagt in tre stora orientmattor för att minska efterklangstiden, men det slår inte en heltäckande matta. :)

Guest Rydberg
Posted
Om jag sett rätt innan vad Jakob har skrivit så är det tydligen i en källare därav min frågeställning.Nästan oberoende så torde en heltäckningsmatta vara förkastligt

i en källare.

Har sett flera ställen där man har heltäckningsmatta i en källare, varför skulle det vara så farligt?

Posted
Har sett flera ställen där man har heltäckningsmatta i en källare, varför skulle det vara så farligt?

Kan ju finnas ställen där det går men som regel är det inte bra ur fukt och mögelhänseende.

Beror delvis på hur underliggande konstruktion ser ut(markförhållanden)

Guest Rydberg
Posted
Kan ju finnas ställen där det går men som regel är det inte bra ur fukt och mögelhänseende.

Beror delvis på hur underliggande konstruktion ser ut(markförhållanden)

Ok, det där har jag lite svårt att tro, jag menar en heltäckningsmatta borde andas helt ok, skulle det vara så fuktigt att den började mögla hade ju ett trägolv också gjort det känns det som. I mitt föräldrarhem hade vi en heltäckningsmatta i gillestugan (dvs källaren) och samtidigt var det fukt i väggarna i huset så det fick senare grävs upp runt hela kåken och läggas asfaltsmatta och ny dränering. Trots detta var det inte en tillstymmelse till mögel i heltäckningsmattan när denna drogs bort. Tror det flesta rykten om heltäckningsmattor är just rykten faktiskt.... :)

Posted

Inte rykten Rydberg :D Jag vet av erfarenhet ;) Iof inte vårt eget hus men har sett en del skrämmande exempel(nu bor ju jag i skåne med lerjord).

Det är därför som min frågeställning finns längre uppe om du kanske läst den.

Posted

Sen har vi väl exemplet Hifi Consult som inte "fick" ha mer heltäckningsmatta än ½ (eller om det var 1/3...Sladd!!!???). Här menade man att efterklangen skulle uppfattas som onaturlig om heltäckningsmatta skulle täcka hela golvet.

Ett alternativ är det lättstädade golv du pratar om, men att du ser till att budgettera in 3, 4 mattor (á 2000kr eller vad dom kan kosta). På det sättet kan du justera och fixa. Du är inte låst på samma sätt som med en heltäckningsmatta...

Guest Rydberg
Posted
Sen har vi väl exemplet Hifi Consult som inte "fick" ha mer heltäckningsmatta än ½ (eller om det var 1/3...Sladd!!!???). Här menade man att efterklangen skulle uppfattas som onaturlig om heltäckningsmatta skulle täcka hela golvet.

Ja det är ju ett märkligt uttalande, men har man dämpat annat väldigt mycket så kanske det kan stämma även om jag inte tror det :)

Posted
Har parkett på golvspån(18 cm luft till betongen) och det är kass. Förut hade jag parkett på betong, vilket också är kass. Har lagt in tre stora orientmattor för att minska efterklangstiden, men det slår inte en heltäckande matta. :)

Kanske inte rätt läge att diskutera emot eftersom du har längre erfarenhet :) men bland mina mest välljudande upplevelser fanns ofta denna kombination i botten. Man ångrar ju gärna saker man inte har gjort mer än vad som faktiskt blev av och jag backade på en trevlig bostad med dessa förutsättningar. Handklappning lät hyfsat redan med två visningsstolar på gabbehmatta... :cool:

Kassast är väl ändå svajigt plankgolv på reglar med ihopsjunket spån under... :?: Allt går dock att åtgärda och det finns ju expanderande massor att fylla upp med (diskuterade kostnaden med Sladd och det var inte billigt). Frågan är vad som är mest effektivt: heltäckningsmatta på plankgolvet eller fyllnadsmassa under? Förmodligen kombinationen och sedan återstår bara att förklara sig vid en framtida flytt... ;)

Vicenza103.JPG

Guest johan
Posted

Så som Morello har gör att det blir rena betongbunkern :( Har man otur så kan till o med spånen börja röra på sig. Hemma hos Dominik har det hänt.

Här hemma ligger först en bjälklag , sen ett rejält furugolv o över det (!) ett parkett golv. Det fullkomligt äter bas , men på ett ganska ok sätt för jag har inga direkta bummel frekvenser.

Om man vill ha heltäckningsmatta beror enbart inte på musik , där finns annat att tänka på med som kvalster , allergi etc etc.

Men gäller det ett källargolv så bygg upp det befintliga så du får cirkulation under. Du kan isolera det ändå. Neriks hade innan kalasbilder på hur han lade sitt golv men jag hittar dom inte. Han lade iaf mycket jobb på att få golvet "flytande"

Ang HiFiConsult

Det var Svanå som rekomenderade att inte ha matta över hela golvet

Posted

hallå igen!

golvet just nu är spånskivor som ligger uppbalkat från betonggrunden.. jag tror/hoppas att det redan finns cirkulation under. golvet känns inte alls fuktigt. exakt hur gammalt huset är minns jag inte nu, men det är ju inte jättegammalt. 70-80 kanske? det ligger någon form av isolering där mellan betongen och spånskivorna.. om det är spån eller stenull eller något annat minns jag inte, men det kan jag såklart kolla upp. hur det är med dränering vet jag inte heller, möjligt att det måste fixas!

just nu lutar både min pappa & jag åt engelholm-förslaget.. d v s lägga in ett vanligt "lättstädat" golv och sedan applicera ett antal lagom tjocka mattor efter funktion och smak. :app: hoppas att svanå skulle godkänna det med. :blush

//jakob

Guest Jorma
Posted
Ok, det där har jag lite svårt att tro, jag menar en heltäckningsmatta borde andas helt ok, skulle det vara så fuktigt att den började mögla hade ju ett trägolv också gjort det känns det som. I mitt föräldrarhem hade vi en heltäckningsmatta i gillestugan (dvs källaren) och samtidigt var det fukt i väggarna i huset så det fick senare grävs upp runt hela kåken och läggas asfaltsmatta och ny dränering. Trots detta var det inte en tillstymmelse till mögel i heltäckningsmattan när denna drogs bort. Tror det flesta rykten om heltäckningsmattor är just rykten faktiskt.... :)

De flesta rykten känner jag inte till Rydberg och du ska nog sluta att tro så mycket.

Sådana här råd kan orsaka mycket trubbel om man har otur.

Jag har haft den oturen med en källare, mögel och heltäckningsmatta.

Detta var i början på nittiotalet och det kostade mig 200 000 kr att mögelsanera det huset. Man blir ordentligt sjuk på sikt av mögel och det är inte när möglet är fuktigt som det är farligt. Det är efter att det har torkat upp och det tar 30 år innan skiten försvinner av sig själv om man inte mögelsanerar.

Allt organiskt material i källaren måste bort.

Det innebar att väggar, garderober, golv, väggputs var tvunget att rivas ut och att hela källaren fick giftsprutas och att källaren byggdes upp igen utan organiskt material. Alla kläder och möbler som fanns där fick gå till tippen.

Det går inte att tvätta bort mögelgiftet med mindre än att man kör tvätten i 130 grader Celsius.

Kan alltså bli en både dyr och besvärlig situation att inte lyssna på dom som har råkat ut för detta med mögel och att avfärda det som rykten.

Posted

Så kan det bli om man har riktig otur Jorma.

Allt som har med källare att göra skall göras försiktigt och helst med rådfrågning av någon riktig expert.

Hos oss blev rådet ungefär som Henry ford sa till sina köpare en gång i tiden :app:

Du får välja vad du vill så länge det är svart :D

Här blev det du får välja vad du vill så länge det är Klinker :)

Och klinker fick det bli i vårt gamla hus.

Posted
hallå igen!

golvet just nu är spånskivor som ligger uppbalkat från betonggrunden.. jag tror/hoppas att det redan finns cirkulation under. golvet känns inte alls fuktigt. exakt hur gammalt huset är minns jag inte nu, men det är ju inte jättegammalt. 70-80 kanske? det ligger någon form av isolering där mellan betongen och spånskivorna.. om det är spån eller stenull eller något annat minns jag inte, men det kan jag såklart kolla upp. hur det är med dränering vet jag inte heller, möjligt att det måste fixas!

just nu lutar både min pappa & jag åt engelholm-förslaget.. d v s lägga in ett vanligt "lättstädat" golv och sedan applicera ett antal lagom tjocka mattor efter funktion och smak.  :app:  hoppas att svanå skulle godkänna det med. :blush

//jakob

Tycker nog ni skall ta dit någon som vet vad det handlar om.

Det är trots allt bättre att ta en liten kostnad nu än en stor om det blir fel

Guest Rydberg
Posted

Jorma> Det var ju trisst att du var tvungen att mögelsannera men det har ju inte med heltäckningsmattan att göra utan att du hade fukt. Att mögel skulle sätta sig så extremt mycket lättare i en syntetisk heltäckningsmatta tror jag inte heller. Däremot så möglar det ju i nästan varenda krypgrund som finns även om man har parkettgolv ;)

Heltäckningsmatta är helt överlägset parkettgolv ur ljudsynpunkt, det finns väl knappast någon som inte håller med om det?

Posted
hallå igen!

golvet just nu är spånskivor som ligger uppbalkat från betonggrunden.. jag tror/hoppas att det redan finns cirkulation under. golvet känns inte alls fuktigt. exakt hur gammalt huset är minns jag inte nu, men det är ju inte jättegammalt. 70-80 kanske? det ligger någon form av isolering där mellan betongen och spånskivorna.

//jakob

Det låter ju som ett alldeles utmärkt utgångsläge! Ett elegant trägolv och några rejäla mattor som du kan omplacera när känslan faller på. Första diskantreflexen i golvet tar du med en spegel och får bort den med någon mysig textil.

Rejäla sittdynor är inte fel.

Guest Jorma
Posted
Så kan det bli om man har riktig otur Jorma.

Allt som har med källare att göra skall göras försiktigt och helst med rådfrågning av någon riktig expert.

Hos oss blev rådet ungefär som Henry ford sa till sina köpare en gång i tiden  :app:

Du får välja vad du vill så länge det är svart :D

Här blev det du får välja vad du vill så länge det är Klinker :)

Och klinker fick det bli i vårt gamla hus.

Samma sak här, jag hade först en mögelexpert med hund, laboratorium som tog reda på vad som fanns i möglet (det är en jäkla blandning av mögel och bakterier som avger mer eller mindre gifiga gaser) och till sist en byggkonsult med specialinriktning på mögelhus inkopplade på detta hus.

Det blev klinker på golvet och putsade cementväggar som blev målade med kalkfärg i hela källaren. Ingen isolering av glas eller stenull var tillåten.

Guest Jorma
Posted
Jorma> Det var ju trisst att du var tvungen att mögelsannera men det har ju inte med heltäckningsmattan att göra utan att du hade fukt. Att mögel skulle sätta sig så extremt mycket lättare i en syntetisk heltäckningsmatta tror jag inte heller. Däremot så möglar det ju i nästan varenda krypgrund som finns även om man har parkettgolv ;)

Heltäckningsmatta är helt överlägset parkettgolv ur ljudsynpunkt, det finns väl knappast någon som inte håller med om det?

Parkettgolv med lagom mycket matta som inte är tät på undersidan är bäst ur ljud och trivselsynpunkt. Att bara slänga dit en heltäckningsmatta på måfå utan att veta vad du gör är samma som att dämpa väggar eller golv utan att först ta reda på vilken typ och hur mycket som skall dämpas.

Mårten Design hade gardiner/tyg som dom hade hängt upp runt om i sitt stora lyssningsrum.

När Svanå hade varit där och mätt var hälften av gardinerna bortplockade. Dom hade dämpat för mycket i det rummet.

Guest Rydberg
Posted
Parkettgolv med lagom mycket matta som inte är tät på undersidan är bäst ur ljud och trivselsynpunkt.

Så var det sagt en gång för alla! ;)

Det finns ju ganska många som inte alls håller med om ett sådant uttalande dock :app:

Guest Rydberg
Posted
När Svanå hade varit där och mätt var hälften av gardinerna bortplockade. Dom hade dämpat för mycket i det rummet.

Så brukar det inte alls vara, däremot så kan man dämpa för mycket vid vissa frekvenser, oftast vid höga sådana. Allt för kort efterklangstid vill man ju inte heller ha men ordet överdämpat är ett väldigt missbrukat ord. Det finns ju gott om exempel där ägare har klagat över överdämpade rum och sen har man tillfört mer dämpning (vid rätt frekvenser) och då har det låtit bra. Jag har varit och lyssnat i både Svanö-ritade rum med parkettgolv med matta och även jämfört med hur det exempelvis låter i Öhmans källare (som har heltäckningsmatat på golvet :o ) är ju inget snack om vilket rum jag skulle välja att lyssna i.

Posted

Rydberg. :app: Citerar från Kungsbackas kommuns hemsida.

Vad kan jag göra för att minska risken för fuktskador?

Du kan minska risken för fuktskador och i förlängningen angrepp av mögel och andra mikroorganismer genom att se till att ventilationen fungerar - håll ventilerna öppna och rengör dem ofta. En källare har alltid hög fuktighet beroende på vattentrycket från marken. Man ska aldrig ha täta mattor på källargolv och helst undvika att trä, textilier och pappersprodukter är placerade på källargolvet. I möjligaste mån ska man undvika att förvara produkter som mögelsvamp kan få fäste på i en källare. Ytterligare råd kan du få på Småhusskadenämndens webbplats.

http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBI...ge____3309.aspx

Guest Rydberg
Posted

Sådandär generaliseringar ger jag inte mycket för, allt beror ju på hur källaren ser ut, hur värmen är där etc. Dessutom är det väldigt stor skillnad på dagens heltäckningsmattor och 70-talets.

Statistik visar ju dessutom att allergierna i Sverige bara har ökat lika mycket som heltäckningsmattorna har minskat.

Posted
Sådandär generaliseringar ger jag inte mycket för, allt beror ju på hur källaren ser ut, hur värmen är där etc. Dessutom är det väldigt stor skillnad på dagens heltäckningsmattor och 70-talets.

Statistik visar ju dessutom att allergierna i Sverige bara har ökat lika mycket som heltäckningsmattorna har minskat.

Du kan väl aldrig ha fel om något om man så trampar dig på halsen :evil: .Och självklart har du mest erfarenhet av alla om allting :) som vanligt.

Fortfarande om du läser mitt första inlägg och den frågeställningen som finns där ;)

Man kan väl inte som du ge rådet att lägga in en heltäckningsmatta om man inte vet förutsättningarna som du kom med i ditt första inlägg :mm:

Guest Rydberg
Posted
Du kan väl aldrig ha fel om  något om man så trampar dig på halsen :evil: .Och självklart har du mest erfarenhet av alla om allting :) som vanligt.

Fortfarande om du läser mitt första inlägg och den frågeställningen som finns där ;)

Man kan väl inte som du ge rådet att lägga in en heltäckningsmatta om man inte vet förutsättningarna som du kom med i ditt första inlägg  :mm:

Det handlar väl inte om rätt och fel? Har man fuktproblem så ska man inte lägga in varken heltäckningsmatta eller parkett. Klinkers andas däremot men är ju direkt förödande för ljudkvaliten om man nu inte belamrar hela golvet med mattor och dår är man ju tillbaka på ruta ett.

Att lägga in heltäckningmatta helt förutsättningslöst har jag väl inte heller skrivit att man ska göra, däremot har jag exempel på där man utan problem lagt in det i källare. Man får ju tänka lite själv också och dessutom vill jag försvara heltäckningsmattorna eftersom det fått ett oförtjänat dåligt rykte

Mest erfarenhet av alla om allting som vanligt? Hmm....ja det har du rätt i! :cool: ;)