Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har varit snack rätt länge om uppstartandet av ett hifi-sällskap i norra Sverige men ofta så rinner det ut i sanden långt innan någon tar tag i saken.

Känns dock skönt att detta inte runnit ut i sanden även om det var ett tag sedan intresseanmälan om ett hifisällskap i Skellefteåtrakten gick ut. Skellefteåtrakten blev norra sverige och nu finns vår nordligaste medlem, stice, i Kalix och vår sydligaste medlem Snoop i Örnsköldsvik.

Gårdagen var sommarens ditantills absolut finaste dag, så vad bättre kan man inte göra med en sådan dag än att samla ihop 12 stora karlar och sitta tryckandes i ett 22 kvadrat rum, svettandes och tillsammans lyssna på musik?

PICT0017.jpg

Posted

Dagen till ära hade vi också några besökare som i varje fall inte ännu beslutat sig för att vara "officiella" medlemmar ;)

New order, Merkurius och Hazard var ändå varm välkomna.

Posted

Den här, vår första träff, höll vi hemma hos mig. De flesta av oss är mest aktiva på HiFiForum så jag kommer att lägga upp lite bilder på vad som hände, vart vi höll till osv.

PICT0005.jpg

PICT0013.jpg

Många av användarnamnet är dock redundanta mellan Euphonia och HiFiForum även om kanske inte alltid speciellt aktiva här.

Posted

Det var en trevlig träff med trevliga människor.Euphonics biorum var ett imponerande bygge.Anläggningen spelade brittiskt med allt vad det innebär som driv och engagemang.Som gammal Linnist kände jag igen mig.Återgivningen kunde dock slå över och bli aningens hård,men jag tror att mycket av det blir bättre med en större tjockare matta och lite mer diffusorer.Något som jag förresten också måste anskaffa!

Enda missräkningen var att när vi testade mina nätsladdar så blev det inte den förbättring som jag har märkt hemma,mystiskt,verkligen mystiskt! :o

Posted

Molle: Jag hör av mig till dig under veckan :)

Jo det där hårda måste absolut göras något åt. Några kraftag mot basen är på G, jag har i princip sålt min Pronto Pro nu ikväll och kommer med största sannolikhet att beställa ett par Svanå V-4:or i veckan för dem pengarna.

Nätkabeln.. ja du, jag är förstås glad att den inte gjorde någon skillnad men samtidigt lite ledsen att det inte blev någon skillnad. Hade varit roligt att lyssna på den i en anläggning där skillnader kommer fram, kanske tar upp det där erbjudandet att hälsa på nästa gång frun vill till Piteå och handla så får du demonstrera skillnaderna.

Sen finns ju möjligheten att kabeln kanske bara inte var helt inspelad på märket Myryad ;) hehe

PICT0035.jpg

Allt som allt blev det en rätt lång dag på 7 1/2 timmar non-stop musik med undantag för ett gäng hamburgare som åkte upp på grillen.

EuphoniC%20014.jpg

Posted

PICT0009.jpg

Fick några frågor angående vad den här luckan i taksänkningen är - det är en kopplingscentral för kablar. Härifrån kan man dra kablar till projektor (även film spisas här - minst 7 ggr i veckan) och kablar från fronten slussas vidare till surroundhögtalare samt subwoofer.

PICT0011.jpg

Posted

Rummet är strax över 22 kvadratmeter och det blev lite trångt med de 12 av 15 medlemmar som hittade till Skellefteå.

Trevligt att våra medlemmar på "extremerna" åkt de 23 mil enkelväg som det är hit till Skellefteå :)

PICT0011.jpg

Här nedan sitter från vänster sett New order, Stargazer, Hazard och Metal å diskuterar - säkert en hel del världsliga ting :D

PICT0029.jpg

Posted

Anläggningens hjärta liksom de alla flesta andra komponenter kommer från England, försteg/processorn här på bilden är Myryad MDP-500 G5.

PICT0015.jpg

Posted
Rummet är strax över 22 kvadratmeter och det blev lite trångt med de 12 av 15 medlemmar som hittade till Skellefteå.

Trevligt att våra medlemmar på "extremerna" åkt de 23 mil enkelväg som det är hit till Skellefteå [:)]

Finns det inte dom som kör tio mil för en halv special i Norrland... :?::mm::D

Posted

Stora avstånd är en baggis, 23 mil är ingen sak då det finns gott om tid när man väl kommer fram och man behöver inte åka tillbaka allt för tidigt. Värre är det om vi skulle ha en träff i Ö-vik då Stice åker på en smäll på 46 mil, kanske inte helt roligt - eller praktiskt genomförbart.

Vi kommer nog att göra så att vi delar upp HiFi Norr i mindre grupperingar men kommer även att arrangera träffar för samtliga. T.ex. butiksbesök är ju klockrent för mindre och lite mer lokala skaror. :) Ska försöka skippa klammer runt mina smileys, dålig vana sitter i från HiFiForum.nu.

Här kommer ett bild på New orders Synergistic lysmask som A/B/A testades dels på spelaren, dels på förstärkaren och dels på försteget. Resultatet vet ni ju redan.

EuphoniC%20016.jpg

PICT0044.jpg

Posted

Blandar in lite mer bilder från enbart rummet. Eftersom jag och min fru alltid varit tokiga i film så är anläggningen och rummet naturligtvis hembioanpassat. Här är en bild på projektorn, montaget är tyvärr inte helt klart vilket ni ser på en saknad täckbricka och där i skymtar även 50 mm kabeldragningsröret som leder via en förgrening dels till inspektionsluckan som syntes på en tidigare bild och dels leder röret till mitten av frontväggen.

PICT0008.jpg

Spelaren är ännu så länge en DVD-spelare också den från Myryad - MDV-300. En dedikerad CD-spelare står dock relativt högt på önskelistan, en önskelista som är på tok för lång :diss:

PICT0017.jpg

Posted

Verkar vara ett grymt läckert bio rum, ser snyggt ut med hyllplanen på stenarna, lite helhets bilder skulle vara uppskattat. :)

Synd att jag inte kunde vara med på träffen. Ser ut att ha varit riktigt kul !

Posted

Kero: Det var tråkigt att du inte kunde komma men jag är säker på att det kommer fler tåg. Vart vi träffas här näst får vi väl se, hoppas på att du har bättre om tid då :)

Här kommer en bild på all elektronik. Förstärkarna är kanske inte helt oväntat också från Myryad, dels den äldre MA-modellen med namnet MA-360 som är en trekanalare 120W@8Ohm och driver surroundhögtalarna (2 st). Den större, nedre förstärkaren är deras nya stora modulära MX-förstärkare, även i den finns tre förstärkarkanaler, tre stycken monomoduler om á 150W@8Ohm.

PICT0013.jpg

Lekablocken kommer förmodligen att bytas ut mot en metallkonstruktion, detta var mest en temporär lösning för att få upp prylarna från golvet. Jag har letat rätt friskt efter ett rack som ska rymma all utrustning med det har inte varit helt lätt att hitta något eftersom hela rasket är beroende av att centern inte kommer högre upp än den gör här på bild - ~65cm på toppen från golvet mätt - då den då kommer upp i bild på projektorduken.

Har har du den översiktsbild som du efterlyste :)

PICT0011.jpg

Här nedan har spelaren hoppat över till processorns plattform då vi provade Vincent SP-31 istället för mitt försteg, kopplat via Stice Red Dawn Rev 2 signalare.

Det är Merkurius som är bosatt i Göteborg vi skymtar i bild, kommer dock från Piteå och åker hem på sommaren :)

PICT0030.jpg

PICT0027.jpg

En liten skamsen bild på ormboet bakom elektroniken... kommer att byta alla nätkablar till något i lite bättre snitt, mest bara för att få vettigare längder på allt så jag slipper lite av röran.

PICT0025.jpg

Posted

Lite mer bilder på folket i HiFi Norr kanske.

Från vänster i dörröppningen kikar Hazard in, sedan har vi New order, Stargazer och en skymt av Swen härifrån Skellefteå. På väg tillbaka från höger har vi Merkurius och återigen Slupen.

PICT0015.jpg

Det var en fin dag för en.. bara en, paus i trädgårdssolen.

PICT0011.jpg

Lite ingredienser till burgarna som var på G :)

EuphoniC%20015.jpg

Även lite pausaktiviteter för de som kände sig ungdomliga ;)

PICT0019.jpg

Posted

Den här träffen hade inget egentligt tema utan det handlade mest om att för de flesta av oss att träffas för första gången och bryta isen vilket jag måste säga att vi lyckades fint med, även om det kanske hämmas lite av att vi var så pass någon på plats.

Det halkade med lite kablar, alla hann vi inte prova, det vi testade var förstås New orders enorma lysmask, Signal Cable Silver Resolution Biwire som tyvärr inte fastnade på bild, samt Stice Red Dawn Rev 2 - men Nordostkabeln kastades in vid samtidig återgång till mina egna Tara Labs RSC Prime 1000, byte av försteg samt även Synergistic nätkabeln tror jag. Skillnaden med denna nya kombination var stor, mer tillbakadragen och beslöjad återgivning (IMO) förmodligen till stor del tillskriven Vincent-försteget men omöjligt att avgöra.

Till sist en bild på mig, även jag verkade ha fastnat på en bild, även om man som normalt håller sig borta ut kamerans räckvidd :D

EuphoniC%20020.jpg

Posted

Jag måste säga att det var ruskigt roligt att träffa likasinnade i hemmiljö, det är faktiskt första gången för mig som har helt eller till stor del oförstående vänner och bekanta i min vardagliga omgivning.

Det blev mycket musik, tyvärr så glömdes det bort (redan i förväg) att få in lite fler pauser under dagens gång och det började kännas mot slutet av dagen då lite lyssningströttet mycket lättare påvisade det vassa i återgivningen, men även vätskebristen gjorde sig påmind och jag kom på att jag hade en liten gnagande huvudvärk och torr mun efter alla hade åkt. Jag lovar om bättring på den punkten till nästa gång jag står för bjudning - borde funnits lite dryck för kontinuelig påfyllning - det fanns säkert en och en annan koffeinjunkie i rummet också som även dem var helt bortglömda pga att jag själv aldrig dricker kaffe ;)

Slutligen vill jag tacka alla för att ni kom, det var en dag att komma ihåg, många intryck, många nya namn och ansikten och framför allt många trevliga personer!

Lucas min äldre son kom och sa att han hade velat vara med lite fast att han inte vågade komma ned för att det var så många "pojkar" där nere hehe. Viggo, den yngre var också väldigt nyfiken och betydligt tuffare och kom med ett par vändor.

Avslutar med två hälsningar från blivande medlemmar i HiFi Norr ;):D

Den blyge Lucas som redan nu snackar om förstärkare, högtalare och hifirack i sitt eget rum :blush

PICT0012.jpg

Och den tuffe Viggo :cool:

PICT0014.jpg

Posted

Ser att gänget från förra årets sommardrabbning har hållt sig i form under hifiåret som gått... :cool:

Kablar kommer och går men kabeltestandet består... :)

Posted

Vilket underbart biorum. Ju fler bilder som poppat upp, ju mer ångest får jag över att jag inte var där.... men jag hade det inte så dåligt i Stockholm heller, fast det är ju inte Norrland ! :D

Posted

Det är allt något faschinerande med kablar, svårt att komma undan det - eller tweaks överhuvudtaget, även om jag inte haft mycket erfarenhet och kommer förmodligen aldrig att få sådan erfarenhet inom ämnet som du Timbre så .. faschinerande.

new order: Det är ju vårt alla audiofilers ansvar att styra upp läget på vår avkomma till våra bättre hälfters förtret ;)

Kero: Skulle du vara i Skellefteå-svängarna på andra ärenden så är det välkommen att komma och hälsa på om du känner för det. Jag har lämnat en stående inbjudan till medlemmarna för spontana kika-in-och-säg-hej-besök om/när ni ändå finns i Skellefteå-krokarna. :)

Posted

En annan, eller rättare sagt två andra noteringar är att jag nu inser att jag levt i förnekelse :D Jag har suttit och spelat ett antal CD-skivor nu ikväll och inser att de låtar jag inte tyckte speciellt bra om utan att reflektera över varför märkar jag nu tillhör de låtar som tenderar till att slå över mot det hårda.

Den andra intressant, men tråkiga noteringen är att efter vår lyssningslördag så känns det lite ensamt att sätta sig och lyssna i rummet - har tyvärr ingen i min bekantskapskrets som ens tycker att det är någolunda normalt att sitta i ett rum och blunda eller stirra i väggen medans man lyssnar på musik .. och INTE gör nåt annat samtidigt ;)