Gigas Posted June 30, 2005 Posted June 30, 2005 God sommar alla! Ber om förslag ang. tonarm till en Opus 3 Continuo. Där sitter i dag en Mayware Formula V arm, men jag har lust att uppgradera ett par snäpp. Det finns ju en Opus 3 arm vid namn Cantus, men med lite skakig hand kanske det blir för utmanande. Har tittat på andra Unipivot-armar, men dom är ju alla lite ostadiga till sin natur. Såg en Pro-Ject 9c häromdagen med kolfiberrör för 4.000, men har inte hittat mycket till utlåtande om denna arm. Kom med ideer och förslag. Pristak 7-8.000 och en Virtuoso Wood p.u. ligger och väntar. Riia blir nog en Graham Slee Era Gold V. Quote
Morello Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Rega RB-250 är en osalgbar arm för det pris den betingar. Får det kosta lite mer skulle jag helt klart titta på SME - här pratar vi om ingenjörskonst av högsta dignitet. Quote
Gigas Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 Rega RB-250 är en osalgbar arm för det pris den betingar. Får det kosta lite mer skulle jag helt klart titta på SME - här pratar vi om ingenjörskonst av högsta dignitet. <{POST_SNAPBACK}> OK Morello! Vad anser du om tangentialarmar? Quote
eliot Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 Man kan inte dra alla tangentialarmar över en kam och samma gäller för Unipivot-armar - Jag har rört på Cantus och den verkar lite smäcker - men jag vet ej vad det finns för andra tangentialarmar inom ditt pristak. Jag skulle titta på Nordic Concept Unipivot Tonarm (8000 kr) eller en tonarm från Kuzma eller Origin Live. Mvh, Eliot Quote
Gigas Posted July 2, 2005 Author Posted July 2, 2005 [OK Eliot! Har kikat på båda av tillverkarna du nämner, saken är den att det finns ingen test ang. NC, den ser fin ut men hur låter den och hur är den att hantera. Kuzmas armar har fått blandad kritik, spec. Stogi. Quote
eliot Posted July 2, 2005 Posted July 2, 2005 I tråden Musik på Söder behandlades ett mycket fint system och där användes just den tonarmen med en mycket dyr pickup Det drar ihop sig till lyssning och favoritmusiken är framlagd: CD, SACD och som final ett stycke överrumplande vinyl... Nyligen var det också VinylDemo hos Audio Concept och då lyssnade vi på den armen och det lät mycket bra Mvh, Eliot Quote
Recommended Posts