eliot Posted June 28, 2005 Posted June 28, 2005 När jag "botaniserade" hos Acoustic Sounds inför den sista beställningen stötte jag på nedanstående skiva och skivmärket Top Music International Janos Starker är ju en känd och just nu mycket omtalad cellist (läs Biografi) i och med återutgåvan av hans inspelningar på Mercury (Living Presence). Jag tänker då främst på Bachs Cellosonater men även Dvorak: Cellokonsert . Dessa finns som vinylutgåvor av Speakers Corner och rekommenderas på det varmaste av mig och har även fått mycket beröm av Richard S. Foster i engelska HiFi+. Jag är själv ingen fan av Bach's musik men jag har ändå köpt boxen med Bach's Cellosonaten och det är en mycket bra inspelning och faktiskt riktigt njutbar Dvorak: Cellokonsert har jag på en senare Philips pressning och planerar att köpa återutgåvan då det är en mycket fin tolkning. Dessa finns även som nyutgåva på SACD men har blivit rätt rejält nersablade av Richard S. Foster men jag tycker inte att överföringen är så dålig som han tycker och man måste då betänka att alla menar att den nuvarande överföringen är bättre än den tidigare som på sin tid fick mycket ros Jag har inte så mycket av Zoltan Kodaly (1882 - 1967) men när jag läste citat liknande The one outstanding twentieth-century chamber disc is of Kodaly's Sonata for Unacommpanied Cello, superbly played by Janos Starker. så var jag tvungen att köpa skivan även om den kostade hela $62.99 som vinylutgåva - de som nöjer sig med SACD lever billigare då den då endast kostar $30.00. Fantastisk musik - och bra inspelning, vad mer kan man önska Inspelningarna är från 70-talet och mastringen har gjorts av Kevin Gray på Acoustech med elektronik från Bryston som det står på skivomslaget På vinyl är det en Special Limited Edition och jag fick nummer 0173 så det gäller att snabba på..... Quote
eliot Posted June 29, 2005 Author Posted June 29, 2005 För de som är intresserade av demoskivor i olika format så finns det ett urval av sådana hos just Top Music International. Jag tänker då speciellt på McIntosh Demonstration Reference Disc som finns som DVD-Audio och SACD ...och innehåller bl.a. utdrag ur Starker Plays Kodaly så man kan även jämföra med vinyl En annan intressant skiva verkar vara //Eliot Quote
erik Posted August 2, 2005 Posted August 2, 2005 Jag kan bara hålla med i tipsen om Starker på Mercury, fantastisk musik och MYCKET bra ljud enligt mig. Jag snålade bort mig och köpte hybridskivorna men är givetvis lite avis på eliot eftersom LP-utgåvorna brukar vara något alldeles särskilt. /Erik Quote
Rutger Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Kunde inte låta bli att köpa denna Starker/Kodály... Men fuskade lite och köpte SACD:n. Toppen! Starker är Starker: aldrig varit någon favorit hos mig, upplever honom som en virtuos med för mycket hjärna, men vilken virtuos! Denna Kodaly-musik är fascinerande i sig; parat med Starker är det ett enastående dokument. Kittlande, mindboggling, häpnadsväckande; samtidigt så tillfredsställande rent musikaliskt. En höjdarskiva. Överföringarna av dessa analoga inspelningar verkar vara av toppklass. Då har jag bara lyssnat på CD-spåret. Min SACD är gjord i Japan (läcker 15 mm tjock box) och känns precis så välgjord som asiatiska entusiastproduktioner brukar vara. Solosonaten här är Starkers inspelning från 1970, för Victor i Japan (japanska RCA). Den har jag på LP, närmare bestämt på herr Starkers eget skivmärke: Star[ker] Records X03, som gav ut hela sex stycken skivor i början av 80-talet. Har inte jämfört. Duon för violin och cello, op. 7, med Gingold på fiol, har jag också på någon LP som jag inte hittar (troligen en Star). Starkers tidigare duo-upptagning med Arnold Eidus har jag på en Saga-LP. Undrar om inte den är ännu mer glödande?? Får leta fram. Då vet du vad jag har, eliot, om du behöver material till komparativa studier. Quote
Recommended Posts