Kero Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Hej ! Är det någon här som känner till detta passiva försteg ? http://www.soniceuphoria.com/ Tänkte bara att jag måste kolla upp detta då jag med jämna mellanrum blir rekommenderad att satsa på denna som förstegs alternativ. Quote
Morello Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Input Impedance: 550 to 1000 ohms Output Impedance: 0 to 1000 ohms Vill höja ett varningens finger för dennna typ av försteg/dämpsats. Ingångsimpedansen är på tok för låg för många apparater (CD-spelare etc) och utgångsimpedansen på bortåt 1 kohm gör apparaten känslig för RF samt kommer att, i kombination med slutstegets ingångsfilter, att ge upphov till en med avseende på volyminställning varierande bandbredd. Quote
Anders Posted July 12, 2005 Posted July 12, 2005 Jag har också funderat en del på passiva försteg. Det kan bli problem med detta på grund av dålig anpassning av komponenternas impedans och känslighet. I princip är dock en förförstärkare en tveksam komponent. De flesta källor som t.ex. CD-spelare har tillräcklig signal för att driva slutsteget utan extra förstärkning. När man kör med aktivt försteg så bromsar man och gasar samtidigt. Eftersom jag har en stegad volymontoll på min (aktiva) förförstärkare kan jag lätt beräkna att jag typiskt dämpar källsignalen med ca 18 dB och därefter förstärker den med 6.5 dB (det senare är förförstärkarens gain, som är relativt lågt i mitt fall). Det finns två typer av passiva försteg, med motstånd (stegad attenuater eller ev. vanlig volymkontroll potentiometer) samt transformator (autoformer). Jag kan inte se vilken autoformer som används i Sonic Euphoria. Det är i alla fall inte Stevens & Billington som används i en hel del konstruktioner. S&B har en ingångsimpedans som inte går under 10 kiloohm och oftast ligger betydligt högre. Utgångsimpedansen är också låg utom vid mycket låg dämpning då den stiger en hel del (dvs. om man spelar mycket högt). http://www.stevens-billington.co.uk/ Ett passivt försteg kostar grovt sett 1000 dollar och upp mot 2000 om man skall ha många ingångar, balanserat etc. Dock har jag sett en del modeller som kostar flera gånger mer fast alla består av i princip samma komponenter. Quote
Kero Posted July 13, 2005 Author Posted July 13, 2005 Anders: Intressant läsning. Det blir ialla fall ingen PLC för mig, men det var intressant och höra era åsikter kring den och liknande konstruktioner. Quote
Recommended Posts