plundin™ Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Som ni kanske har märkt så har jag ganska lätt att gå igång på just en vokalists röst. För mej är det jätteviktigt att en sångare eller sångerska dels har den rätta musikaliska tuchén, tyvärr kan jag lika ofta avsky en röst bara för att personen till exemple, när den sjunger på engelska har ett taskigt uttal ~ det förvånar mej ibland hur mycket jag kan hata en del sångare bara för att dom inte lagt ner nog med tid på att lära det främande språk dom sjunger på (oftast då engelska). Produktionen kan vara helt igenom perfekt, men så kommer det där feluttalade ordet man hakar upp sig på och så går den artisten bort för alltid.... Nu har veckans skivtips inget med detta att göra, men det känns alltid bra att ha en ingress när man skall skriva sitt tips. Veckans svenska rösta har jag bara en platta med, tyvärr verkar det som om jag missade dom LP-plattor som artisten gjorde under sextio och sjuttiotalen, men jag är på jakt.. Veckans skivtips kan också ses som ett tips på ett av dom där små svenska skivbolagen med många intressanta plattor i katalogen! Veckansk skivtips : Nannie Porres - "till dej" Four Leaf Clover Records FLCCD 165 Allusionerna till en röst minst i klass med Monica Z. ligger inte alls långt borta. Nannie Porres har en varm mörk röst som man lått kan lyssna till i sommarnatten och sedan drömma sig bort... Jag har minne (även om dom är dukla) av att ha hört Nannie Porres på radion på sjuttiotalet (kan ha vart TV me) och sedan låg hennes röst latent i mitt minne och när jag råkade hitta denna platta begagnat följde den med hem i högen av bagagnat fynd. Skivan låg sen ospelad nåstan ett år, men när jag äntligen spelade den insåga jag att jag missat något. Ljudet är alldeles utmärkt. En websökning ger vid hand att Nannie Porres fortfarande verkar ha hälsan och att hon fortfarnde verkar framträda på parnassen. Tyvärr har jag bara hittat en referens till hennes diskografi : anormus - A Nordic Music Guide I THOUGHT ABOUT YOU LP, Odeon 1971 (4E 062-34336) NÄRBILD LP, EMI 1976 (7C 062-35293) KÄRLEKENS ÖGON LP, EMI 1977 (062-35449) ...OCH MORGONDAGEN GRYR (Eva Möller & Nannie Porres) LP, Odeon 1983 (7C 062-35926) ALL THE THINGS YOU ARE LP, Dragon 1987 (DRLP 115) NÄRA, 1976-83 CD (samling - collection), Odeon 1992 (1364662) TILL DEJ CD, Four Leaf Clover 1999 (FLCCD 165) Tyvärr verkar återutgivningen vara dragen i långbänk.. del två, blir därför att ni skall kika på skivbolaget; Four Leaf Clover dom ger framförallt ut plattor med Jazz och visa. Bland artiser dom har i sin katalog kan vi hitta : Alice Babs & Charlie Norman, Hector Bingert, Arne Domnerus, Red Mitchell, Putte Wickman, och inte minst dom jäkligt tuffa Öhman Organ Grinders, mfl. Som alla modemedvetna skivbolag har dom sin egen internetshop! (Där man även lär kunna handla skivmärken som FLC distribuerar!) /ptr Quote
gcs Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Veckansk skivtips : Nannie Porres Nu börjar det likna något Nannie Porres har gjort ett antal fina inspelningar på EMI med den nu salige Gunnar Lööf som tekniker och den lika så salige Gunnar Lindqvist som producent. Jag tycker att Nannie Porres är en betydligt bättre jazzsångerska än någon annan svensk kvinlig jazzsångerska. Tyvärr är det så att Svenska EMI inte är så intresserade av att ge ut de här gamla jazzinspelningarna på CD....i.a.f. inte utan att sätta ihop olika låter från olika skivor och utesluta vissa låtar som fanns på vinylutgåvan. Ett exempel på det här är alla CD-utgivningar som EMI har gjort med Sven Bertil Taube där samma låtar finns med i olika kopplingar på nästan samtliga skivor. Det här tycker jag är jätte dåligt av EMI och det visa deras avsaknad känsla för musiken från dom tidigare vinylutgåvorna. Jag tror att det är unga och historielösa människor som jobbar med kompilering. Det här är irriterande och jag vet inget annat svenskt bolag som behandlar dom gamla musikinspelningrna så här. Quote
Mattias Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Mer nyheter för en annan, bara att suga i sig. Man tackar /Mattias Quote
plundin™ Posted June 26, 2005 Author Posted June 26, 2005 undrar hur det är att licensiera från EMI, dom måste ju sitta på tonvis av svenska inspelningar som dom inte har nån som helst intention att ge ut.. Ett svenskt "Testament"... Små serier av högklassiga överföringar. undrar om det finns en marknad? /ptr Quote
Recommended Posts