plundin™ Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Svenska röster ja, det finns ju sådana som vi förknippar med annat, veckans skivtipp är en av dess kvinnor vars röst dök upp under femtiotalet och som pågrund av att hon hade en burlesk ådra kom att förknippas mer med Hasse-å-Tages revyer och buskis än med att vara en av landets finaste Jazzsångerskor. (Där med inte sagt att det inte fanns ett jäng med goa låtar i hennes övriga genrer!) Veckans skivtips : Två av Sonya Hedenbratts Jazzplattor från åttiotalet Först, för er som vill ha lite bakgrundsinfo kan man hitta en kort biografi på Wikipedia och en runa från Aftonbladet. De flesta av jazzlåtarna som Sonya spleade in var "standards" - låtar som man kan hitta med flera av dom stora amerikanska sångerskorna i facket, men ändå sätter Sonya alltid sin egen prägel på låten. Ofta var grunden för denna prägel det ann någon av hennes akompanjatörer bidratt med ett personligt arr. Den första av veckans tips är : All of me Phontastic (1986) Finns vad jag kunnat se, "tyvärr" inte återutgiven på CD, här lirar Sonya tillsammans med Visby Storband och Arne Domnérus som sidosolist. Plattan är inspelad i Motala folketshus (av alla platser) i samband med att bandet och Sonya var på "riksturné" i Sverige... Den andra plattan : My Best friends Intim Musik IMCD 003 (1989)* Inspelad 1989 i Studio 12, Radiohuset i Göteborg av Göteborgs Symfonikers hovljudtekniker Michael Bergek. Kompet består av Sven-Eric Dahlbergs trio (Ysuhito Mori, cb och Egil Johansen, dr) på dom flesta spår, gäst blås, Jan Allan trumpet, Erik Norström, tenorsax och Bosse Tigrén, Klarinett. Sävedalens BigBand gästar också på ett par spår. Båda plattorna har utmärkt bra ljud! /ptr * två men : Jag har frilansat en del för detta skivbolag dom senaste åren, så min objektivitet kan förefalla tveksam (men jag får inget extra betalt om denna platta säljer mer!). För det andra kan jag därför berätta att man kan handla skiva direkt från bolaget för 60:- + frakt.. :clown: Quote
plundin™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 På nostalgihomör idag plundin? <{POST_SNAPBACK}> Ständigt! :clown: /ptr Quote
Recommended Posts