Jump to content

Recommended Posts

Posted

Veckans prat om Cajsastina Åkerström fick mej att plocka fram några av Pappa Freds alla plattor, och det må jag säga utan omsvep att det är tusan vad alla gamla Metronome inspelningar låter bra!

Eftersom jag ligger lite efter i min planering av veckans skivtipsserien så kommer det några korta snabba så att vi ligger i fas när semestern börjar nästa vecka...

Veckans skivtips : Fred Åkerström - Två Tungor

26583.jpg

(Metronome 1972)

Man kan säga mycket om Fred, men jag tycker i stället att han musik bör få klinga. Här hittar man annars en kärleks full biografi.

Denna platta gav Fred hans största hit, "Jag ger dig min morgon" : tycka vad man vill om den, men denna Tom Paxton tolkning var mer sommar än någonsin "ta mej till havet" kan bli för os som råkade hamna i visträsket på sjuttiotalet... - Skivan är inspelad 1972 i Metronomes Studio i Stockholm av Åke Eldsäter, ljudet på CD är riktigt bra, medan LPn är fantastisk! - Vilka fina arrangemang Georg Riedel gjorde till ett par av plattans låtar..

Fler Fred Åketsrömvax att hålla ögonen på..

Sjunger Ruben Nilsson

234034.jpg

Mera Ruben Nilsson

234033.jpg

Båda Metronome, den andra inspelad av Rune Persson (min kopia av den första är ute och valsar nån stans så jag kan inte kolla), Mera Ruben Nilsson har i alla fall också ett riktigt bra ljud! - Fast det är ju sällan nån av Anders Burmans produktioner är dåligt inspelade!

För den som förknippar Fred med Bellmantolkning är dubbeln,

Till Carl Michael

234036.jpg

Självskriven.. Hälften av spåren (dom som kom ut som "Glimmande Nymf" på LP) är inspelade av Janne Hansson i Metronomestudion, dubbeln är remastrad av Rune Persson.. Låter inte illa, inte ens dom spår som är inspelade live..

/ptr

Posted

På den här tiden i början av 50 talet fram till 1979 hade Metronome records egen studio som tidigare var en biograf på Karlbergsvägen i Stockholm. (mitt emot Veteran HiFi) När Metronome sedan köptes av WEA såldes studion till Janne Hansson som nu driver studion under namnet Atlantis.

Rune Persson som började på Metronome på tidigt 50-tal han tillhör ju en av dom verkliga avgrundsfigurerna :) i den svenska inspelningsbranschen och han är idag i 70-års åldern och hedersmedlem i Sveriges ljudtekniker förening. Rune Persson som alltid gjorde perfekta jobb köpte in den första 16-kanalaren i landet och jag tror att det var runt 1970. Maskinen var en Ampex MM1000 som var uppbyggd kring Ampex AVR1000 chassi som var en videobanspelare för 2":s band. SVT eller SR som dom hette 1959 då man köpte sin första videomaskin.

Jag glömde vist Anders Burman...det var "bara" han och någon till som startade

Metronome records 1949. Jag ser nu att det här hör hemma under nostagi. :blush

Posted
Jag glömde vist Anders Burman...det var "bara" han och någon till som startade Metronome records 1949. Jag ser nu att det här hör hemma under nostagi.

Där har du din tråd för Nostalgiforat!

/ptr

Posted

:) Han var ingen dålig balladsångare den mannen.

Jag äger en lämplig blandning på en 7-8 cd-skivor och givetvis samtliga Bellmantolkningar.

I mitt tycke den bästa Bellmantolkaren om än inte den bästa Bellmansångaren.