Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja ha lite åsikter om min förestående uppgradering. Äger en ART V2 Cd och ett par M design Monk. Har efter en oförglömlig lyssning med Monkarna och Grendel (Thor som försteg + Wadia Cd) bestämt mig för en Grendel. Nu är frågan: ART är obalanserad. Skall jag fortsätta med obal. hela vägen eller välja bal. mellan försteg och Grendel?

Posted

Det beror på förstärkarkonstruktionen och signalkabelns längd. Jag saknar erfarenheter av Advantage, men har just nu en signalkälla uppkopplad till mitt försteg med RCA-kablar och resten av signalvägen är XLR. Har inte märkt några olägenheter med det.

Posted

Advantage/Bladelius är byggda balanserade. Konstruktören förespråkar att man nyttjar dem balanserade...och i mina öron låter de klart bäst när man kör dem balanserat.

Vänligen

\\K-man

Edit: Har inte testat om ballat/oballat ifrån signalkälla och sedan ballat mellan för/slutsteg låter olika iofs...

Posted

Jag glömde nämna att jag inte äger ngt försteg just nu, och då är frågan ska jag skaffa ett ballat eller ett oballat, med tanke på mina förutsättningar

Posted

Beror ju på många faktorer....

har du tänkt att behålla Grendel länge, så känns det väl bäst att veta att man får så mycket godis som möjligt ur den....och då gäller ballad drift...

Om du väljer att köpa ett obalanserat försteg så kommer signalen ifrån försteget att omvandlas till balanserad innan den "kommer in" i Grendels inre....

Om du då väljer ett försteg med balanserat konstruktion (inte med en "omvandlare" till balanserad utgång) så kommer för/slutsteg att jobba balanserat mot varandra...och omvandligen ifrån oballat (CD) till ballat att ligga på förstegsingången.

Om du sedan väljer att skaffa en balanserad CD så kommer du att få ett helbalanserat system.... i annat fall kommer du ngnstans i kedjan att få "omvandlingen" oavsett hur du gör....

Å andra sidan kan ju tänkas att du hittar ett *försteg som presterar ett KALASljud, fast det inte är ballad....och för samma pengar ett som är ballat...men det kanske har ett ljud som inte är "ditt"....då väljer man ju det som ger mest dräggel! eller?

\\K-man

Edit: Märkt *

Posted

Jag hade valt ett med balanserade utgångar som alternativ. Dels med tanke på slutsteget, dels med tanke på framtida eventuella ommöbleringar. Det är rätt trevligt att ha försteget på armslängds avstånd och slutsteget borta vid högtalarna.

Posted

Ja, Timbre, det är oxå en bra aspekt...inte kul att dra lång oballad kabel mellan/över/under och igenom massa annat skräp...som tex antennkabel :dead:

\\K-man

Edit: annars kan man ha en fjärr ;)

Posted

Nä, jag gjorde det en gång för en hel del år sedan. En Supra mikrofonkabel som användes som signalkabel. Den var lång... :)

Ibland kunde det dyka upp ett brummande ljud som kom och gick. Måste ha varit uppkopplingen för när jag bytte till två sammankopplade Aurora E XLR blev det tyst.

Riktiga försteg har ingen fjärr... :cool: :D

Posted

Tack för era synpunkter. Jodå K-man, köpet av Grendel skulle vara avgörande för mig en lång tid framåt..... En annan sak jag tänkt på: Grendel har plats för 5 kanaler, därav storleken, skulle inte en ren 2-kanalerare Grendel varit en liten nätt sak?

Posted

Mosfetkort är visst på gång och då utnyttjas fyra av fem kortplatser i stereoläge, kanske räknar konstruktören med att de som inte kör flerkanal vill få ut bästa (?) möjliga 2kanalsåtergivning :)

Vänligen //Christoffer

Posted

Helt riktigt Christoffer, så är det. Undrar just när Bladelius går med Ice-Powergänget.......

Mvh IHS