Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har tänkt att hoppa på vinylsvängen igen. Men vad ska man köpa? Mitt prisspann ligger mellan 10-15.000, med tonarm och pickup. Där finns det en del. Jag har funderat på Rega P5 eller Nottingham Analogue Horizon. Är det att välja mellan rock´n roll och finlir,som dom säger? Går man högre upp i pris, verkar Nottingham ha mer att välja på för inte så hemskt mycket mer pengar.

Är det svart eller vitt? Jag lyssnar på jazz, klassiskt och men har även tagit upp min "ungdomsmusik" dvs 70-tals rock. Jetro Tull, Yes mm.

Posted

Vad har du tänkt att koppla samman gramofonen med?

ie. hur ser din nuvarande setup ut, den säger ju en del om hur du tänker ljud...

För min del är det mestadels "grått" : ie en stor blandning av massor av färger!

/ptr

Posted

Om du lyssnar mycket på Jazz och klassiskt och uppskattar ett ljud med kropp, klang och djup skulle jag titta närmare på Nottingham Horizon, kanske med en bättre tonarm, t ex Interspace armen från Nottingaham. Efter det skulle jag fundera på en bra MC-puppa. BENZ ACE, Dynavector elller liknanade. Eftersom Horizon (och även Rega) har fast upphängning så skulle jag rekomendera att du är noggran med placeringen av gramofonen. Prova gärna att ställa den på en BASE-platta.

Jag har själv en Spacedeck sedan 2 år och är mycket nöjd, den står på en BASE och spelar alltid musik på ett övertygande sätt, rytmiskt men även 3-dimensionellt. Regas grammofoner har jag inte mycket trevligt att säga om, eftersom jag tycker de låter stressade, (kan bero på att de ofta går lite för fort, gäller iofs inte P7 och P9) och klangmässigt tunna och utan förmåga att återge instrumentkroppar på ett övertygande sätt, storleksmässigt och dimensionellt. Men det är min högst personliga åsikt. Och det bästa är att lyssna själv på ett antal märken för att hitta sin grej.

lycka till

Posted

Denna är ett intressant allternativ i prisspannet....

Roksans Radius5

radius5_09.jpg

I trä så hamnar den med en "Chorus Black" pickup på 13250:- och i akryl med samma pickup 14630:-

Mycket skivspelare för pengarna från en de bättre inom vinyl ROKSAN !!

/Martin

Posted

Jag håller på med lite ommöbleringar. Har just beställt en Lavardin IS Reference med deras riiasteg. Högtalarna är M Design Mingus. Huruvida Lavardin 30 watt passar med Mingus får vi se, om inte får jag hitta en annan högtalare. Jag vet att Jm lab låter ypperligt med Lavardin t ex.....

Så ser det just nu.

Posted

Lavardin och Mingus låter ju neutralt i mina öron så jag skulle nog kolla på lite någon av Clearaudios instegsmodeller... Har haft en Champion till låns en vecka medan min Linnsvarv är på reparation, och det är nästan så att jag funderar på att ge upp min märkestrohet...

Dessutom har Veteran HiFi somarrea på delar av sitt Clearaudio sortiment.. Nått att kika på kanske??

/ptr

Posted

Det ska kollas upp. .............Menar du att Clearaudio inte låter neutralt?

Posted
Det ska kollas upp. .............Menar du att Clearaudio inte låter neutralt?

Nääe, snarare tvärtom... Fast det hänger ju en del på på vilken puppa man monterar i armen... Mitt låneverk är helt Clearaudio med en "Symphony" i änden av armen och jag har svårt att tänka mej nått mer neutralt... Den följer vad än för slags musik jag kastar till den!

Skulle förövrigt aldrig rekomendera provlyssning till nått som jag inte själv upplevde som neutralt.. Hur det sen klingar i andras öron är ju rena 10000 kronors frågan! ~ detta är ju som alltid rekomendationer till provlyssning inget annat!

/ptr

Posted

Vad jag funderade över var om det blir för mycket av det neutrala. Neutral förstärkare,

neutrala högtalare och neutral skivspelare......

Om man vill bryta av med nåt varmt liksom ;)