Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ett av mina stopp blev denna lördagssvängom lite tidsförskjutet....jag funderade då snabbt och frågade min Malmölots om vägen till en adress jag inte varit på innan...det gäller ju att klämma in så mycket upplevelser som möjligt! :D

Och visst fanns det godisbitar där med......häng med!

sk050.jpg

Posted

Det var ett tag sedan sist här på Euphonia...så det är väl hög tid för en Accuphase :D

sk051.jpg

Här ser vi CD-spelare DP-67 ståendes på den redan väldigt vidt spridda Solid-Tech bänken Radius!

Posted

Var du möjligtvis på Hificenter i Malmö? :mm: Lyssnade nämligen på samma cd och den stod också på en Radius bänk så jag tar en vild chansning.

Posted

David cyklar inte helt fel, och man kan undra om han känner igen denna också...den stod i samma Radius:

sk052.jpg

En E-408. Den stora integrerade Accuphasen innan man träder in i klass A världen.

...vi ser en annan bekanting i nederkant...en Svenne! :D

Posted

Högtalaren på första bilden är :mm: Aluminium element och mekanisk dämpning om inte minnet sviker mig. (utan att avslöja för mycket ;) )

Posted

Japp David! Vi slank alltså in på Hificenter en liten kort stund...den korta tiden gav inte tid för så mycket lyssnande, och Saturnusarna stod inte uppkopplade....men de har jag iofs hört ett antal gånger innan.

sk053.jpg

Svensken, vid namn Bladelius Grendel, en trappa ned står flankerad av ett par Amerikaner. Transparent PowerIsolators. En "4:a" och en XL

Posted

...men först tar vi en bild på de högtalarna som stod uppkopplade till Accuphasepryttlarna vi precis tittat på.

sk055.jpg

En härlig blandning av Cabasse, Dynaudio och de uppkopplade QRS Neptunus.

Posted

Ojojoj! Då gäller det att hålla uppe intresset! :D Så bara för din skull kommer här en närbild på den justerbara skallen! ...fast du kan ju titta ännu närmre själv! :cool:

sk056.jpg

...och även jag måste hänga ut tungan på Neptunus som är en gammal favorit, med rätt matchning och uppställning! :mm: Ingen högtalare man bara ställler upp på måfå... 3x10" basar ger en viss pondus :cool:

Posted

Här fanns lite till prylar från samma del av Svea rike.

sk063.jpg

En Bladelius Thor (MkII alltså) och en "utgående" Advantage Freja, som ju numer heter Bladelius även den.

Fotarbetet står Solid Tech för, här i form utav Disc of Silence.

Posted

K-man: Det får du så gärna. :D

Med tanke på bilden, så kan vi börja med det elementet.

Diskant elementet är en aluminiumdome som tillverkaren har placerat i ett gjutet mässings horm (25mm) Diskanten sägs klara korta transienter på upp till 5000 watt.

Någon som vågar gissa på den totala vikten av denna skapelse? och kanske på vem som är grundaren av företaget bakom skapelsen?

Mer kommer när det blir fler bilder. (beroende på hur många K-man tagit) :D

Posted
och kanske på vem som är grundaren av företaget bakom skapelsen?

Phil Jones..?

Hade ett par AE2:or ett kort tag innan jag blev med B&W, sålde dom till en kompis som har dom som monitorer i sin hemmastudio...

/ptr

Posted

Plundin: helt rätt. :)

Och för er som inte vet, så var Phil Jones ansvarig för tillverkningen av de ursprungliga AE högtalarna.

Högtalaren på bilden är en AAD (American Acoustic Development) högtalare.

För att vara stativare så väger denna lilla best, väldigt mycket. Tillsammans med de tillhörande stativen så landar vikten på nästan 60Kg. Orsaken till detta står att finna i en av Phil Jones stöttestenar, nämligen mekanisk stabilitet. och i detta fallet så är kabinettet dämpat med ett 3mm tjockt blytäcke, även högtalarnas magnetsystem har fått sig en slev av blydämpningen.

Bas/mellanregister elementen är aluminium element (har tyvärr glömt bort vilken storlek dock, men av bilden att döma så ser det ut som 6.5tums element)

Det var allt jag hade att berätta om dessa skapelser, lyssnings intrycken får ni be K-man om för det är ju han som har besökt butiken. ;)

Posted

Gott Labbe! :)

Som Labbe skrev så är de klart stabila! Själva högtalaren väger 26kg, medans stativen är väldigt tunga och ger konstruktionen sin stabila vikt på nästa 65kg!

sk060.jpg

...fräcka stativ....fast de delar nog lägrena kan jag tro! :cool:

Hmm...har bestämt inte skrivit vad högtalaren heter...AAD 2002...konstruktionen är en 2,5 vägare och storleken som Labbe inte helt kom ihåg är 150mm, och helt riktigt i aluminium, korgarna är däremot gjorda i magnesium.

...appropå stativformer...så ser vi ett annat formgivet stativ jämte...

Posted

Anders.s, hej du, då detta var en blixtvisit hans det inte med så mycket lyssnande...jag fick en dos Accuphase och Neptunus, det räckte :cool:

Dynaudiomodell...tja.. :blush ..även det får kollas upp!

Posted

Den andra foten tillhör såklart QRS Neptunus mindre syskon QRS Saturnus som David nämnde tidigare.

sk059.jpg

Onekligen två högtalarpar med lite annorlunda former, och i detta fall även klart olika filosofi i konstruktionen...en med små aluelement, och en med stora element (3x8" bas) med långt ifrån metall...