Jump to content

Recommended Posts

Posted

Assad_Piazzolla_Lg.jpg

Om man är det minsta intresserad av latin-amerikansk musik i allmänhet, eller av Nuevo tango i synnerhet, så är det närmast ett måste att lyssna på denna skiva.

De brasilianska gitarristerna (och tillika tvillingarna) Sergio & Odair Assad är ju sedan 20 år etablerade i den absoluta världseliten bland konstmusiker, och på denna inspelning har dom med sig bl.a. Piazzollas gamla favorit-violinist F. Suarez Paz.

Oj oj oj...den farbrorn vet hur man handskas med en frasering, han....

Bröderna Assad har sin vana trogen arrangerat en hel del av repertoaren, och med deras enorma musikaliska förmåga så lämmnar ett arr. egentligen inget i övrigt att önska. Jag säger inte att det är bättre än originalet, men det kan utan tvekan stå på egna ben. Deras spel är ett under av teknisk briljans, ett makalöst driv & sväng, men hela tiden med det typiska "hänget" som Piazzollas musik behöver.

Koert och gott: en oerhört bra skiva, av ett par oerhört skickliga musiker!

mycket nöje! :)

klas

Posted
Låter mycket spännande, tycker jag. Känner inte till dessa herrar eller deras spelade musik, men det kanske är på tiden  ;)

/Mattias

ja, det kanske det är :)

Dom har gjort ett antal skivor med lite olika repertoar, bl.a en med barock-musik av Rameau, Scarlatti & fader Bach, som är fenomenalt bra!

Och som sagt, när dom tar sig an musik från syd- & latinamerika så....

Om du får fatt i skivan, så säger jag bara: Lycklig resa!! :D

Klas