Jump to content

Recommended Posts

Posted

Man får passa på när man är ute på grönbete :) Denna adress bjuder på både nyheter och gamla känningar. Men vi börjar väl med en teaser om vad som komma skall...och mer kommer...

pl001.jpg

...ni observerar väl att det är två nyheter på samma bild här ;) :cool:

Posted

Det är såklart Focal JMLab som vi ser och då misstänker de som kan sina Malmödomäner att man hamnat hos PL-Audio, vilket stämmer bra. Vi börjar med denna överkomliga nya serie från JMlab, Profile. Vi ser toppregionen på golvmodellen 918 på förra bilden och kompletterar här med nederdelen:

pl002.jpg

Här har man lyckats få till en smäcker och lätt högtalare som genom sin konstruktion tydligen ändå hålls stabil och "fri" från lådresonanser. Finishen kallas "Style" och ser i mina ögon ut som ljus(än så länge) ek. :D

Posted

Även baksidan håller stilen och kvalitén!

pl003.jpg

Högtalarterminaler av hög kvalité kändes det som. Såg ut som WBT, men jag är inte hundra. På JMlab-manér så är det singlewire som erbjuds.

Guest Zalve
Posted
Högtalarterminaler av hög kvalité kändes det som. Såg ut som WBT, men jag är inte hundra. På JMlab-manér så är det singlewire somm erbjuds.

På min, något enklare JMLAb så erbjuds det bi-wire. :blush

Posted

Ojdå :blush ser på deras hemsida att så är fallet...då får jag korrigera lite:

Som på JMlabs större modeller så erbjuds här enbart singlewire.

Tack för upplysningen Zalve! Rätt skall vara rätt!

Posted

Innan vi visar helhetsbilder på den högtalaren får jag nog lägga in en blänkare :blush:D om högtalaren som står jämte...en känning, fast i ännu en kulör...och in real...

pl004.jpg

Guest Zalve
Posted
Innan vi visar helhetsbilder på den högtalaren får jag nog lägga in en blänkare :blush  :D  om högtalaren som står jämte...en känning, fast i ännu en kulör...och in real...

pl004.jpg

Känns bekant på nåt sätt :D

Posted

Hehee, kan tro det Zalve! :D

och bland de som bara sett den skymta förbi, så är det nog detta som de flesta reagerat på.

pl005.jpg

En 7" basportsmynning! :o :cool:

Posted

Det är såklart de nya Von Schweikert VR4-SR som vi ser. Här i faner Sycamore utförande. Tittar vi på hela baslådan ser den ut såhär...och om någon mot förmodan missat det så spelar den alltså enligt spec ned till 20Hz -3dB, och efter att ha lyssnat på dem finner jag ingen anledning att betvivla det :mm::D

pl007.jpg

Man använder sig utav en trekammars transmission line konstruktion för att få till basen i dessa burkar och basporten är avstämd till 23Hz

Posted

I sin helhet ger högtalarna utöver basen även en hyggligt utsträckt topp. Den inte helt okända ringradiatorn står för toppregistret medans mellanregistret ifrån Audax inte är fullt lika kännt...än... :D

pl006.jpg

Posted

Ja, det vore väl nästan skandal om du INTE kände igen dem filuren :D

Det har ju kommenterats en del om dessa skapelsers storlek, och visst är de stora jämfört med de JMlab Profil 918 som vi startade tråden med...

pl008.jpg

Här ser vi ju samtidigt hela 918:s bestyckning...

Posted

...fast jämfört med vissa andra skapelser känns de ändock ganska små... :blush

pl013d.jpg

JMlab Nova Utopia...med stor mus på...som ser liten ut :D

....en gröning...hua!

Posted

I bakgrunden på översiktsbilden ovan skymtar vi en flerkanalsanläggning...vi tar väl ett par shots därifrån med.

pl010.jpg

Här är det Audionet somm står för elektroniken (om man vill kan man få lite hjälp av Pathos också) och JMlab som står för högtaleriet. Centern i denna uppsättning heter Center Utopia Be, vilket väl ger ganska tydlig vink om vad det handlar om. En trevägskonstruktion med en 10" bas, två 16,5cm mellanregister och så klart Berylliumdiskanten. Trots det ganska stora baselementet specar JMlab denna center till 45Hz -3dB...vilket ju nästan låter lite väl pessimistiskt...lådan är iofs inte jättestor men... :blush

Posted

Har man center har man väl oftast ett par frontar också...och mycket mer välmatchat än såhär går det nog inte att få?

pl011.jpg

Modellen heter L&R Utopia och är mer eller mindre identisk med centern. De enda synliga skilnaderna som jag kunnde se var att texten "Beryllium" vridits 90 grader modellerna emellan samt att centern inte var portad på samma sätt? ...men det finns kanske mer skillnader på insidan. :)

Posted

För att driva på mer i bottenregistret så stöds systemet utav en Sub Be oxå. Denna låda var stor! Jag har ju sett lådan i PL-audio:s banner och på bilder...men i verkligheten var den större än jag uppfattat den.. :blush Ett 16" baselement är bestyckningen...och det säger kanske lite om storleken.

pl012.jpg

Den anges till 20Hz -3dB och detta drivs ut med hjälp utav 1000Wrms steg.

Guest Rydberg
Posted

JmLab högtalarna är osökt läckra, om man ändå kunde få den finishen på sina pi60s...... :D

20Hz -3dB var ju inte så lågt för en så stor sub! :o

Posted
Även baksidan håller stilen och kvalitén!

pl003.jpg

Högtalarterminaler av hög kvalité kändes det som. Såg ut som WBT, men jag är inte hundra. På JMlab-manér så är det singlewire som erbjuds.

Hvilket mærke er kablet? Det kunne godt ligne Harmonic Technology referencekabel "Magic"?

mvh. Malthe

Posted
MaltheK, du hade precis rätt! Det är HT:s Magic som snirklar sig över golvet!

\\K-man

jeg synes nok jeg kunne genkende farven. Jeg har selv et magic link one, som er et rigtig godt signalkabel.

Harmonic technology forhandles desværre ikke længere i DK, så der er ikke udsigt til at få højttalerkablet at høre.

mvh Malthe