Jump to content

Recommended Posts

Posted

Häromdan fick jag ett trevligt litet paket på posten med en st. Freja samt balanserad Transparant-kabel innuti :) Sagt och gjort, under tiden mina barn undrade om det var julafton så packades kartongen upp, prylarna kopplades in och efter barnens insommnande så var det äntligen dax för att LYSSNA :D

Och det lät underbart, måste jag säga, ett stort lyft från det jag hade tidigare, både CD, SACD & DVD-Audio. Men så stoppade jag i en gammal platta med Rammstein, och kallsvetten bröt fram på pannan...Hade högtalarna spruckit (Mirage M3Si)? Diskanten sprackade och brusade, men efter att ha kopplat ur högtalarna och lyssnat i lurar via X-Can så fanns spraket kvar så det är ju inte högtalarnas fel...

Jag funderade på om det var någon slags störning så jag kopplade ur dator, telefon, flyttade lampor m.m men oljudet fanns kvar

Bytta då skiva till GZR och vips, oljudet borta! Tillbaka med Rammstein och samma visa igen :angry:

Att en bättre CD-spelare kan avslöja dåliga inspelningar har jag ju upplevt förr, men att det låter på det här sättet har jag inte varit med om, det låter ju precis som om nå´t är sprucket eller trasigt...och bara med de två Rammstein-skivorna.

Är det någon där ute som har en bra teori om vad det är som hänt?

Klas

Posted
Är det någon där ute som har en bra teori om vad det är som hänt?

Kan lilla "söta" Freja vara kitslig mot sådana där digitala kopieringsspärrar? Det är ju inte alls ovanligt att bolagen i Universalstallet (Rammsteins label Republic ligger där tex) lägger in sånnt...

Testa med nån platta (om du har) där du vet att det finns kopieringsspärr!

/ptr

Posted
:)  Som plundin säger alternativt att mjukvaran är felprogrammerad, tala med säljaren eller HiFiConsult.

Har nu lyssnat lite mer, och samma fenomen dyker upp på en SACD-inspelning ( på BIS) av en Beethoven Pianotrio, så det kan inte var nå´t hårdrocksfilter som herr Bladelius har smugglat in i spelaren i alla fall.... :D

Börjar luta åt ett det är mjukvaran i Frejan som inte är riktigt frisk, har mailat HiFiconsult, får höra deras teori. Nå´t fel är det i alla fall. Det känns ju lite snett att man shoppar en dyr fin spelare och får slänga halva skivsamlingen för att den är olyssningsbar... :angry:

Klas

Posted

Upptäckte något liknande med Van Morrison's What's Wrong With This Picture?. Låter acceptabelt på en äldre transport men direkt dåligt (hårt och platt) med en senare modell. Samma dac och utrustning i övrigt så det hela är lite märkligt.

CD:n är "Copy Controlled".

Posted

Av de skivor jag nänmde så står det inte att läsa att någon av dom skall ha nå´n slags kopieringsspärr inlagd, men det kanske kan finnas i alla fall, vad vet jag...

Illa låter det i alla fall :dead:

Posted
Av de skivor jag nänmde så står det inte att läsa att någon av dom skall ha nå´n slags kopieringsspärr inlagd, men det kanske kan finnas i alla fall, vad vet jag...

Illa låter det i alla fall :dead:

Kan du inte prova och göra en cdr-kopia av nån av skivorna för att se om problemmet kvarstår.. är där kopieringsspärr så "borde" det inte gå att kopiera...

/ptr

Posted

Nu verkar det som om problemet är löst, eller åtminstone problemsökningen...enl. Micke Bladelius & CO så kan tidiga enheter bli överstyrda av skivor som är inspelade med signaler som tangerade eller överskred digital 0-nivå vilket då resulterar i den "digitala disten" som jag har upplevt :angry:

Detta åtgärdas då med att man ställer om vissa nivåer i nå´n mjukvara och vips! problemet är borta.

Nu kan jag ju tycka att detta borde ha åtgärdats innan denna lilla Freja såldes till mig, problemet visar sig ju inte vara helt obekant. Shoppar man en spelare för dryga 20.000 riksdaler ska den väl ända vara befriad från dylika barnjukdommar... :evil:

Det kommer ju inte att kosta mig några xtra slantar, men det känns lite lågbudget ändå....

Nåväl, slut på gnället, i morrn åker jag till posten med ett stort paket, och nästa vecka hoppas jag att det kommer tillbaka :)

klas