Vogue Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Jeg forsøger at få orden på de forskellige Purist Audio kabler som fins. Jeg køber ofte begagnade (brugt) kabler, og derfor er jeg interesseret i de modeller som ikke længere er i produktion. Colossus och Maximus er nogle af dom som jeg har set. Hvilka var de bedsta Purist modeller før de nuværende ... og hvilke de næst bedste osv. Vogue Quote
Timbre™ Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Purist Dominus har väl räknats till det bästa ända från start... Dominus digitalkabel flyttar uppmärksamheten från apparaterna till digitallänken... Quote
sampix Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Jag har tidigare ägt PAD Maximus och Aquenos. Framförallt Maximus kan jag rekommendera, den känns både slankare och luftigare i sin spelstil än just sin billigare lillebror Aquenos. Tja, Dominus är inte helt fel heller.. jag har dock inte jämfört mot ovanstående kablar Quote
Neon Park Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Jag äger ett par PAD Proteus balanserade signalkablar,äger även ett par PAD HDI med XLR-kontakter och kan inget annat än rekomendera dessa kablar.Proteus har gått ur sortimentet och var en ganska dyr kabel den låg snäppet under Dominus,HDI finns kvar och kostar om jag inte har helt fel runt 8',däremor gillar jag inte den nya HDIn,den med gasfyllningen låter i mina öron bättre.Proteus är en kanonkabel om man hittar den beg.för om man har tur kan man hitta de "ganska"billigt. Mvh Quote
Vogue Posted June 7, 2005 Author Posted June 7, 2005 Ok Dominus Proteus Maximus Hur passer Colossus ind ? Vogue Quote
Neon Park Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Colossus är snäppet dyrare än Maximus och förmodligen ett mer prisvärt köp beg.än Maximus.Jag såg att Esoterisk-Hifi hade ett par Colossus till salu. Mvh Quote
Bravo Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Ordningen var väl följande om jag minns rätt i nedstigande led: Dominus Proteus Colossus HDI Maximus Jag kan hålla med om att HDI låter annorlunda, däremot tycker jag nog att Maximus och Proteus är de mest prisvärda. Vi pratar begagnat nu givetvis. Skillnaden är inte så stor i mina öron mellan Maximus och Colossus, klivet uppåt blir till Proteus. Visst blir ljudet bra med P.A.D. Quote
Neon Park Posted June 8, 2005 Posted June 8, 2005 Under Maximus finns serierna Aqueus och den enklaste kabeln heter(hette)Elementa.Nu har det kommir en ny kabel ifrån PAD som heter Vestas eller något sådant men den har jag aldrig haft inkopplad så jag vet ej något om den men den har i alla fall ett bra pris om jag inte är helt ute och cyklar så kostar den runt 2' för ett 1.0met/par med rca-kontakter. Mvh Quote
Recommended Posts