Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte skriva lite om mina NYA högtalare, bifogar också några bilder på högtalaren samt systemet.

Ni som är intresserade av att få så nära liveljud som möjligt från en högtalare får inte missa VR4SR. Står du i valet o kvalet på att köpa nya högtalare i yppersta High End nivån får du inte missa dessa, kan enkelt jämföras med högtalare upp till 500 000:- Låt era egna öron avgöra, titta inte på prislappen, de är för lågt prissatta.

2ch anläggning.

Systemet består av

Elektronik:

CD: Audio Analogue Maestro Refrence CD spelare

Förstärkare: Audio Analogue Maestro Reference slutsteg

Signalkabel:

Obalanserat: Purist Audio HDI Revision B

Balanserat: Acoustic Zen Silver Reference Mk2

Högtalarkabel: Harmonic Tech Pro9+ BI-WIRE terminerad med org kontakter

Högtalare: Von Schweikert VR4SR. Världens första tillverkade par dessutom signerade av Albert.

VR4001.jpg

Dessa låter lika bra som de ser ut. Enorm finish som måste få en möbelsnickare att gråta...

VR4002.jpg

Första tillverkade paret direkt från Fabrik. Underbart att få första paret. Dessutom signerade till mig från Albert Von Schweikert

VR4004.jpg

VR4005.jpg

VR4006.jpg

Urkraft på 52kg säger det mesta

VR4007.jpg

VR4008.jpg

Bild på min son. Varje kväll innan han går och lägger sig kramar han om högtalarna

VR4009.jpg

Skivspelare: Pro-ject Perspective

Tweaks:

Dämpfötter: Art Limited Edition

VR4010.jpg

Dämpfötter:Solid Tech Feet of silence

Idag har vi spelat olika typer av musik där vi tangerat 120db i dynamiktopparna. De utan någon som helst distorsion, vi hade en musiker på besök som jämförde basförmågan från VR4SR med 18" basriggar från golv till tak i deras PA system.

Jag lovar att basförmågan är bland det bästa jag hört oavsett pris. Hade jag inte vetat priset på dessa högtalare hade jag gladeligen betalat 300 000:- eller mer om jag hade haft råd. Denna slutsats kan jag dra efter endast 70 spelade timmar. Vågar inte tänka mig hur dessa låter efter inspelning (800-1000h)

Det finns så mycket ord som kan beskriva hur dessa låter. Dock skulle jag inte få plats med alla dessa i tråden. Måste upplevas.

Man får heller inte glömma mellanregister och diskant som är helt sanslösa. Tex mellanregistret är helt identiskt med det som sitter i Von Schweikerts Flaggskepp VR11 som kostar 1.4M. Diskanten följer med hela vägen utan några som helst problem.

Är innerligt trött på alla hifi tidningars hyllningskör av B&W 802D,801D,800D, varför har så få testat Von Schweikert?

Det är inte lätt att beskriva kärlek, men det hörs

Alla produkter är köpta på Ultimate Sound & Music AB

Stort tack till Jörgen för all hjälp med installation och trevligt bemötande

Min fru förbannar mig för hon tror att toppen följer med in i sovrummet..

5.1 anläggning kommer i en annan tråd. Länk kommer

Posted

Stilrent och säkert ett mycket välljudande system :app:

(Häftigt att ha fått högtalarna signerade dessutom)

Får jag fråga vad du tycker om vinylspelaren? Jag går själv lite i köptankar på just denna modell.

Posted

Pratade vi inte om Europapremiär på Nyhetsforum... :?::D

Detta är ju världspremiär i hemmiljö! Modellen ser lovande ut - djupt och läckert. Glömmer aldrig första gången jag lyssnade på en Von Schweikert (VR-6) i Varberg med Kimberkablar högt och lågt. Det var också en trevlig modell.

Guest johan
Posted

Respekt !

Hoppas att inspelningstiden inte blir för lång.

En korkad fråga:

Vad har man datalinken till ??

Posted
Pratade vi inte om Europapremiär på Nyhetsforum... :?:  :D

Hahaa, jodå...dessa kom till Vimmerby i samma sekund, fast kanske sekunden före då det är nr1, de andra burkarna vi sett är Nr2...så visst är vi tidigt ute!

...dock kan jag garantera att Jörgen vann stort i tävlingen om vem som hade de uppe och spelade först...så den ljudliga premiären var nog på Ultimate iallafall! :D:D

Johan, datalinken används då man inte kör bicable....som bygel mellan övre och undre del....tror inte den har ngn mer funktion...

\\K-man

Posted

Von Schweikert var ju tidigt ute med att använda BDR Cones och "Those Things" mellan det övre och undre kabinettet. Detta ser ut som en liknande lösning. Vad är det för material... :?:

VR4002.jpg

Posted

Det hela blir väldigt personligt när kostruktören skickar en hälsning så här :) Speciellt när man har en sådan nöjd kund :):)

Guest johan
Posted

Tack för infon Anders :)

Nån som har haft chansen att lyssnat på nyare Von Schweikert o jämfört mot tex Vr 6 o Vr 8 ?

Posted

Man ser iaf att modellerna inte bygger lika högt på höjden, Vr 7:an tex är ju rent "normal", om man kan säga så om dessa monster :app:

Posted
Nån som har haft chansen att lyssnat på nyare Von Schweikert o jämfört mot tex Vr 6 o Vr 8 ?

Har lyssnat på VR4 Gen III på flera ställen men aldrig kunnat jämföra direkt. Den har nog mycket gemensamt med de gamla klassikerna. Intryck förgylls ju ofta med åren men upplevelsen av VR6 var starkt omvälvande med ett par Pathos InControl monoblock och ett par Black Pearl som hängde i supertunna linor. Det såg ut som att de svävade fritt i rummet och som koppling ner till basarna användes ett par Kimber 8AG... :)

Posted
Man ser iaf att modellerna inte bygger lika högt på höjden, Vr 7:an tex är ju rent "normal", om man kan säga så om dessa monster :app:

Enligt VS måttangivelser på sajten så är VR7'an 127 mm högre än VR6'an! (56'' vs 52'')

Det finns nått lite satt, men ändå impossant över dom nyare VS högtalarna från VR4sr och uppåt.. Även om man är en av dom där som idoliserar B&W så måste jag säga att det kanske är dags att studera VR serien närmare...

/ptr

Guest om.s
Posted

Grattis med nye høytalere, ser ut som veldig spennende kombinasjon, med den elektronikken du har valgt, kjenner til den tidligere serien deres, veldig musikalsk....

Håper det gir mange gode musikk timer fremover.... :D

Posted

:) Tack för alla kommentarer! För er audiofiler står alltid dörren öppen om ni skulle ha vägarna förbi världens största minsta stad på costa del sol ala svecia det vill säga oskarshamn.

För att göra en liknelse över det historiska min häst min häst för ett konungarike men nu känner jag att hästen har blivit överflödig, schweikert, schweikert mitt förstånd för von schweikert.

Med detta vill jag säga att alla förståndiga bör då anamma denna tanke och skapa sitt eget himmelrike på jorden och det finns chans till bättring och namnet är von schweikert!

MVH

Lars :)

Posted

Här finns ju ett stabilt emotionellt underlag för en von Schweikertklubb... :cool: Albert själv har nog inget att invända.

Tack Filuren för att du visade bilderna på Euphonia!

Hifipremiärer är en passion och det är så trevligt att få vara först... ;):)

Posted

Jag får gratulera till dina nya högtalare!! :mm: Att de dessutom är signerade gör ju inte saken så mycket sämre.... :app:

Posted

Hejsan, mkt trevliga högtalare må jag säga...

Snackade med Jörgen för inte så längesen och han nämnde nånting om detta :)

Mvh Johan, som också bor i Oskarshamn...

Ps. Du råkar inte ha en bror som heter Ola? Isåfall vet jag vem du är.. Ds.

Posted

Grattis till nyförvärven :D De skulle pryda sin plats i vilka salonger som helst :mm:

Kan inte låta bli att reflektera över likheterna med Duke+Ellington. Framförallt i basdelen då som tycks använda samma Seas-åttor med alu-membran.

Posted

Grattis Filuren till dina nyförvärv!

Skoj att du är så nöjd med dom.Känner igen känslan från när jag hämtade hem mina Cremonor.Visst är det skoj med Hifi ibland :app:

mvh/

Guest Zalve
Posted
Maffiga  :o

Vad står SR för? JR står väl för Just Right...

So right ? :D

Själv hade jag nog gissat på Junior och Senior... :clown:

De är läckra i verkligheten, även om DJUPET på den i mått nästan skrämmer mig :o

IMG_04.jpg

Posted

Jo, den ser inte så stor ut, varken på bild eller i verkligheten fritt ståendes...men mått som 61cm djup och 28cm bred ger en viss golvyta som berövas i ett normalt vardagsrum...strax under 115 hög...

\\K-man

Posted

Stämmer gärna in i kören!

Grattis :)

Kul när man kan skämma bort sig ibland :)

Satt själv nyss och lyssnade på Eva Cassady. Bridge over trouble Water.

Helt oplanerat fick jag gåshud tre gånger på samma låt :app:

Musik gör underverk ibland.

Mvh Anders

• 2 weeks later...
Posted

Hej Filur,

Det er et virkeligt flot og gennemført setup du har fået dig der! :mm:

Der er masser af punch i din store amp, og stadig lyder den "delikat" i de stille passager. Den har også fået flere gode tests rundt omkring!

Jeg har en Maestro cd-afspiller magen til din. Jeg har dog aldrig prøvet den som balanceret.

Hvordan vil du vurdere lydforskellen mellem rca / xlr ?

venlig hilsen

Malthe

Posted

På min semestertransfer passerade jag i går Oskarshamn och hade det höga nöjet att stanna till hos Filuren några timmar (aldeles för korta timmar som vanligt i våra sammanhang!). Först måste jag säga tack till Filuren för ett mycket vänligt bemötande och stor gästfrihet!

Som alltid när man möter en ny högtalaruppställning av stor dignitet så är det lätt att bli förälskad. VR4Sr är kapabla till stor upplösning över hela registret, börjar vi från grunden, är basen reptilsnabb, den har ett slags påtaglighet som jag sällan hört i ett vanligt vardagsrum, givetsvis kan den om man drar på för mycket aktiverar rummet, men även behåller den sin klarhet. Rör man sig upp i registrena så följer mellan- och diskant med samma högupplösta påtaglighet.

VR4Sr avslöjar obenhörligt hur inspelningen är gjord, på en av mina egna tvåmikrofons-liveinspelningar (med en slagverksensemble som spelar Minoru Miki's Marimba spritual) hör man oerhört tydligt hur musikerna står i tre rader bakåt i rummet. Illusionen av det klassiska "att vara där" innfinner helt perfekt! Flyttar vi oss till elektro som Yello eller Infected Mushrom där det i stort sätt bara hanlar om processerade datorljud är det ändå hur enkelt som helst att följa musikskaparnas intentioner!

Jag tänker inte ge mig in i nån diskussion om "verldens bästa högtalare", sånnt finns enligt mitt enkla förmenande ikke! Snackar vi däremot högtalare som det skulle vara lätt att leva med ~ och/eller har man några hundra tusen snäckor att lägga på ett par nya lurar, är VR4Sr ingen dum sak att börja sin irrfärd med. Dom är en god berusning att börja med!

/ptr

Guest Rydberg
Posted

Var nere på Ultimate igår tillsammans med FBK och Sampix, där träffade vi bland annat trådägaren (men han visste kanske inte vem han träffade (kanske bäst det :D )). Det lyssnades enbart på dessa Von S burkar och man hör direkt att det är stora burkar som spelar. När djupbas fanns på inspelningarna kom dessa fram på ett övertygande sätt även om Jörgen upprepat sa att det var helt annan bas hemma hos Filuren. Jag tyckte om det jag hörde men vissa saker var kanske inte helt i topp (än), högtalarna spelade inte riktigt homogent och toppen tyckte jag hade en del i övrigt att önska. B&W 802 spelar enligt mer realistiskt i topp/mellanreg. för att inte tala om Ino Audio pi60s. Men hur som helst är den en bra högtalare som verkligen kom till sin rätt när det manglades på.