Mattias Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Den återutgavs i slutet av förra månaden men denna gång på SACD. Det är en 20th Anniversary Edition. Bild från Acoustic sounds Nu har den gått nåt varv i spelaren och jag kan väl säga att jag gillar musiken och utgåvan hittar jag inga fel på. Har ej jämfört med orginalutgåvan än, har bara njutit av det goa detta genom SACD spåret, men det är en hybrid med vanligt cd spår också. Noterat att nivån från skivan är betydligt högre jämfört med orginal CD-utgåvan, man behöver inte skruva upp så mycket. Fler som skaffat, åsikter? Kan tänka mig att den finns som LP (i orginalutgåva) eller CD hos många i "församlignen" /Mattias Quote
Timbre™ Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Har den inte på vinyl men på "original-CD" plus en remastered historia som var ett steg tillbaka (Vertigo 824499-2) i mina öron. Your Latest Trick och Brothers In Arms...kan det bli bättre Quote
eliot Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Jag har den som amerikansk vinyl från då det begav sig ... (jag bodde i USA vid den tiden!) Quote
klas Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Jag skulle gärna se att dom gav ut sina tidiga plattor på SACD, speciellt "Love over gold", en i mina ögon (eller snarare öron) helt briljant platta :cool: klas Quote
New Order Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Your Latest Trick och Brothers In Arms...kan det bli bättre Finns love over Gold på SACD?Den skivan håller jag personligen bättre än Brothers in Arms.Med låtar som Telegraph road och private investigations är även denna skiva helt fantastisk! Quote
eliot Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Love Over Gold är en av mina älsklingsskivor och jag har den som europapressning, amerikans vinyl och (mycket) dyr japanpressning + på CD. USA-pressningen anses vara mycket bra och det är den också om man jämför med europapressningen och CD'n. - Men Japanpressningen är en upplevelse Jag har väntat länge på att deras skivor skall ges ut på SACD och då främst den första skivan som bara hätte Dire Straits och Love Over Gold + //Eliot Quote
Timbre™ Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Intressant att japanimporter ofta håller så hög kvalitet. Har samma erfarenheter med annan musik på CD. Sultans of Swing från debutalbumet kan man aldrig få för mycket av... Även här föredrar jag original-CDn jämfört med den remastrade utgåvan. Kanske bara en smaksak... Quote
Morello Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Hade det stora nöjet att jämföra min orginal-CD mot den nya remastern på SACD. Blev riktigt besviken tyvärr. Remastern är svårt komprimerad, vilket gör sig gällande på speciellt på sången, som "pumpar"(kan bero på att summan av attack och release på kompressorn är för liten) i nivå - synnerligen olustigt. Någon noterade att nivån är högre; det är en ren konsekvens av kompressionen, vilken höjer medelnivån på albumet. Har även jämfört remastern från 1996 med orginalet från 1985 och även den remastern är skruvad, ehuru något mindre än den senaste remastern. I mina öron vinner orginalet med hästlängder. Någon som bekräfta eller dementera huruvida titelspårets text är skriven av en döende soldat under falkslandskriget? Mvh/Morello :cool: Quote
Guest johan Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Nån som vet varför remastrar alltid komprimeras , verkar ju vara en genom gående trend Quote
Morello Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Nån som vet varför remastrar alltid komprimeras , verkar ju vara en genom gående trend <{POST_SNAPBACK}> Kan vara ett sett att anpassa äldre fonogram till dagens "ljudideal" inom pop/rock. Jag upplever att nivå-racet började någon gång runt 1990, för att efter några år braka loss fullständigt. Smashing Punpkins dubbelalbum från tidigt 90-tal var med avseende på kompression ganska extremt på den tiden, men idag är den kompressionen mer eller mindre typisk för pop/rock. Quote
Timbre™ Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Någon som bekräfta eller dementera huruvida titelspårets text är skriven av en döende soldat under falkslandskriget? Mvh/Morello :cool: I skivhäftet står Mark Knopfler som kompositör men influnserna kan ju ha snappats upp på vägen. En tung milstolpe i poplyrik är den i vilket fall som hest. Brothers in Arms These mist covered mountains Are a home now for me But my home is the lowlands And always will be Some day you'll return to Your valleys and your farms And you'll no longer burn To be brothers in arm Through these fields of destruction Baptism of fire I've watched all your suffering As the battles raged higher And though they did hurt me so bad In the fear and alarm You did not desert me My brothers in arms There's so many different worlds So many different suns And we have just one world But we live in different ones Now the sun's gone to hell And the moon's riding high Let me bid you farewell Every man has to die But it's written in the starlight And every line on your palm We're fools to make war On our brothers in arms Quote
Mattias Posted June 6, 2005 Author Posted June 6, 2005 Ja, det skulle inte förvåna mig om det är som du skriver Morello. Har inte jämfört än, men det kanske är dax att göra det. Bara lyssnat på SACD lagret och njutit än så länge /Mattias Quote
Recommended Posts