Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihopa !

Köpte ett begat BAT VK-200 slutsteg för ett tag sen. Har sen dess hållt utkik efter ett begat BAT försteg modellen mindre, d.v.s VK-3 alt VK-20. Har tyvärr inte kunnat hitta nån hos "rätt" säljare ännu och mitt tålamod börjar tryta, jag vill få i ordning någonting ganska snart då jag sålt mitt tidigare hembio förtsteg och nu endast kommer kunna köra en enklare receiver som försteg.

Så nu har jag börjat fundera på andra alternativ men har mycket dålig koll på vad som kan vara ett passande förstreg, jag köper gärna begat men nytt kan vara aktuellt men budgeten blir kanske väl så liten då.

Mitt VK-200 steg är ju balanserat så ett balanserat försteg vore att föredra men återigen då budgeten är lite begränsad så kanske det inte är något stenhårt krav direkt.

Sen vill jag gärna ha en funktion som gör det möjligt att skicka vidare signalen från preout på hembio receivern vidare till slutsteget genom försteget, alltså en slags bypass funktion. Detta är inte heller nåt stenhårt krav, det går ju att koppla om mellan musik och bio "manuellt" men det skulle sitta fint med den finessen då det finns märken som använder sig av det.

Budgeten då... ja säg max 10000:- men jag skulle gärna hitta något billigare då tidpunkten egentligen inte är helt rätt för att "investera" i anläggningen, borde vänta till hösten kanske men skulle gärna hitta en lösning som fungerar ganska snart.

Posted

Onekligen har man lite dålig koll på försteg i den prisklassen...ett som jag dock kommer att tänka på för de pengarna är Advantage P-1...det har annonserat några sådana för en del under 10', och det måste väl ses som rätt mycket försteg för pengarna. En helt balanserad konstruktion oxå, precis som ditt BAT-steg...om man gillar P-1 eller inte är ju ngt annat...

\\K-man

Posted

Tack för tipset !

Hittade direkt ett till salu och har maialt säljaren.

Har även hittat ett BAT VK-3 som kanske kan bli ett alternativ, vi får se.

Kollar lite efter nya möjligheter. Kanske detta från Hegel ?

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=718&menu=1

Ett annat alternativ vore oxå en cd med volym då cd ändå är en kommande uppgradering men i min prisklass kanske det inte finns något alls av den varianten...

Posted

Hehe.. jo den har jag sett men med ett pris på 52000:- så spricker budgeten med ungefär 500% !! :D

Tack ialla fall för tipset. :blush

Posted

Har kikat lite på begade ARC försteg men jag måste erkänna att jag är helt vilse i deras modell programm, LS2, LS3, LS5, LS9 m.m, m.m, har ingen aning om vad som är vad bland dom modellerna. Men den här LS2B verkar ju intressant men det känns lite tråkigt att sätta så mycket pengar på en så gammal produkt, det blir svårt och uppskatta ett andrahands värde oxå.

Tack för tipset !

Posted
Har kikat lite på begade ARC försteg men jag måste erkänna att jag är helt vilse i deras modell programm, LS2, LS3, LS5, LS9 m.m, m.m, har ingen aning om vad som är vad bland dom modellerna. Men den här LS2B verkar ju intressant men det känns lite tråkigt att sätta så mycket pengar på en så gammal produkt, det blir svårt och uppskatta ett andrahands värde oxå.

Tack för tipset !

Jag rekommenderar dig www.arcdb.ws ett bra ställe att lära sig mer om alla olika modeller, uppgraderingar, årsmodeller och prisbild.

Du kommer märka att även relativt gamla ARC-produkter har ett rätt OK andrahandsvärde; ARC märket är kännt (och uppskattat) över hela världen!

Posted

Hej Kero :)

Jag satt ju nyligen i en liknande sitts som du. Och jag tittade också på det försteg som Rydberg valde. Men det blev ett Meridian 502 till slut. Det finns ett sådant beg hos http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=004. Hegel modellen som du nämnde tidigare i tråden vet jag att personalen på Ljudmakarn håller högt, så det kan också vara något.

Posted

Har varit i kontakt med ägaren till Gamut försteget, det är intressant.

Meridian är väl inget märke jag har fastnat för av det jag hört men kanske kombination med BAT och Meridian skulle kunna ge en bra balans... ?

Vad tror ni om ett Densen B-200, ligger ju kring 10K hos Esoterisk ?

Sen hittade jag ett gammalt billigt Electrocompaniet, kan det vara nåt att börja med ?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7658

Har kommit upp ett ARC LS-7 oxå, kan denna modell vara nåt ?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7630

Posted

Har svarat på er bådas PM. :)

Ja.. förstegs funderingarna rullar vidare, funderar mer nu på att kanske vänta till hösten trots allt, men jag har inte bestämmt någonting. Kom gärna med mer tips ännu ett tag ialla fall, dyker rätt affär upp slår jag till.

Posted

Har några alternativ nu som jag funderar på om det kan vara nåt. SKulle gärna höra era åsikter.

Audionet Pre1 ( Beg )

Advantage P1 ( Beg )

BAT VK-3i ( förstahands val men inget på G just nu )

Densen B-200 ( Ny )

Posted
Har några alternativ nu som jag funderar på om det kan vara nåt. SKulle gärna höra era åsikter.

Audionet Pre1 ( Beg )

Advantage P1 ( Beg )

BAT VK-3i ( förstahands val men inget på G just nu )

Densen B-200 ( Ny )

Som tidligere eier av integrert BAT og nå bruker av Audionet (pre/power) tror jeg du kan være inne på noe med Audionet Pre 1, hva med dette?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8196

For ordens skyld bør det nevnes at jeg ikke kjenner selger.

Vet at det også finnes ett PRE I G2 tilsalgs på hifimagasinet litt dyrere men?......

Posted

Jag rekommederar starkt MUSE 3 signature försteget. Suveränt balanserat föresteg med bypass. Klart bättre än Adantage P i min anläggning och nästan lika bra som mitt 3 gånger så dyra nuvarande Rowland Synergy försteg. Kan vara svårt att få tag i beg Sverige men finns ibland på tyska nätsajter. Finns ofta jättebilligt beg i USA www.audiogon.com. Muse USA ordnar omkoppling till 220v.

Posted

Hej Kero!

Jag ser att du undrar lite om Densen Beat 200, jag har ju det försteget och har inga som helst planer på att sälja, trots att jag tittar på slutsteg som kostar 5 - 6 ggr så mkt.

Densen har en otroligt hög komponentkvalitet, en härlig känsla och gillar man dessutom designen - ja då finns det inga minus.

Tycker att det spelar väldigt transparent, inga problem att höra skillnad på komponeter och kablar, det ger musiken en uns driv och värme - en härlig rytmik utan att för den skull ej anses som neutralt. Nackdelen är ju att det ej ingår fjärr, denna (Gizmo) måste köpas till (Men vilken fjärr - helt i aluminium, laddningsbart batteri med laddare).

Köper du dessutom försteget nytt - har du livstids garanti...

Kan tillägga att jag just köpt ett Densen Beat 100 ( och ett par Acoustic Energy AE 1 MK 1), till datorn.

Du borde åtminstonde ge det en chans - det är det värt...

Mvh

Jocke

Posted

Ska jag investera i ett försteg nu så står det nog mellan ett begat Audionet Pre 1 ( är dock inte säker på om det finns kvar ) eller ett nytt Densen B-200, det är ungefär samma pengar och klarar budgeten.

Till Audionets fördel på papperet är att den har balanserade in och utgång, jag vet dock inte om hela konstruktionen även är balanserad, nån annan kanske vet ?

Till Densens fördel är så klart att den är ny med livstids garanti och jag gillar Densen design grymt mycket, bland dom läckraste hifi prylarna helt klart. Fast Audionet försteget tycker jag oxå är riktigt snyggt.

Ljudkvalitets mässigt har jag ingen aning om hur dessa står sig men efter allt jag läst så tror jag båda två matchar min anläggning mycket bra.

Posted
Till Audionets fördel på papperet är att den har balanserade in och utgång, jag vet dock inte om hela konstruktionen även är balanserad, nån annan kanske vet ?

Audionet:en är enligt den uppgift jag fått ingen balanserade konstruktion. En bekant som lyssnat mycket på Audionet har sagt mig att han tycker PRE-1 låter bäst då han kört det obalanserat...själv har jag inte jämfört. :)

...men det säger ju inte om den låter bättre eller sämre än ngt annat :blush

\\K-man

Posted

Ang Audionet Pre I, tenkte jeg ville nevne at det er kommet en siste versjon som heter, Audionet Pre I G2 (dette vet du sikkert allerede :) ) bruker selv dette försteget med EPS, og Amp II Max monoblokker fra Audionet.

Forskjellen på de to förstegene vil jeg tro ligger mye i opplösningen og "definisjonen", for noen lapper mer kan man der kanskje hente inn siste utgaven, og legger du på en EPS senere, ja da snakker vi virkelig klasse her... :app:

mvh

Posted

Jo G2 versionen känner jag till men har inte hittat nån sån till ett pris som passar mig. Synd oxå att en Pre 1 inte går att uppgradera till en Pre 1 G2.

Posted
Jo G2 versionen känner jag till men har inte hittat nån sån till ett pris som passar mig. Synd oxå att en Pre 1 inte går att uppgradera till en Pre 1 G2.

Denne har en høyere pris, men om man ikke behøver riaaèn og man forhandler seg frem litt, kan det kanskje til slutt bli en god handel av det alikevel?

Noe å tenke på dette med å etterhvert kjøre på en EPS, som nevnt, det er det klasse over.

Audionet oppgraderer som kjent ikke flere ganger om året, så en viss (stor) forskjell er det nok på I og I G2, sånn for fremtidens oppgraderinger tenker jeg ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5885

Har heller ikke noen tilknytting til denne selgeren, men har bare veldig sansen for Audionet :D

mvh

Posted

Hvordan går det med funderingene?, nærmer du deg noen handel?

mvh

Posted

Nej jag har nog inte närmat mig någonting senaste tiden. Ett nytt Densen försteg är väl det som ligger närmast. Den begade Audionet Pre 1 jag tidigar pratat om har jag väl mer eller mindre slopat. Den känns för gammal för dom pengarna.

Hoppas dock fortfarande på att jag ska hitta ett BAT försteg, blir kanske och vänta in hösten och se om jag kommer över nåt lämpligt BAT försteg trots allt.