Engelholm Audio Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Engelholm Audio - Delo aktivt (stereo) delningsfilter Äntligen finns det ett aktivt delningsfilter avsett för hifi och high end! Engelholm Audio - Delo! Ett axplock ur funktionslistan: Delningsfrekvens för LP/HP är fast (satt till 80Hz) Justbar nivå för LP-delen (oändligt dämpat till + 6dB) Bandbredd på DC-200kHz (SS inaktivt) Justerbart Q-värde för LP-delen Burr Brown 2134 OP ampar Vart passar Delo? Små högtalarsystem (2-vägssystem) I system med små högtalare, stativare eller golvare, typiskt 2-vägskonstruktioner (en diskant och ett eller flera bas/mellanregister) kommer Delo att avlasta huvudhögtalarna från bas samt justera in både fas och nivå. Antalet typexempel är närmast oändligt. Elektrostat, magnetostat, odyl Delo kan på samma sätt som i fallet ovan avlasta det så kritiska och svåra basomårdet för högtalartypen. Typexempel är Martin Logan CLS, Quad och Magnepan. För DIY'aren! För dig som bygger egna högtalare utgör Delo ett superbt suplement. Högtalarkonstruktion är svårt nog som det är och att göra en 3-vägare (helt passiv) är väldigt mycket svårare än en 3-vägare med aktiv delning mellan bas och mellanregister. Stora högtalarsystem (3- eller ännufler-vägare) Delo kan användas även till stora högtalare, så som Engelholm Audio – Quadro. Detta kräver dock att högtalaren är konstruerad för det (vilket självklart Quadro är). Befintliga högtalare icke förberedda går att att göra användbara tillsammans med Delo. För produktblad - maila Engelholm Audio. Quote
Guest Rydberg Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Vem har konstruerat det? Edit: Det kanske är hemligt? Var bara lite nyfiken Quote
Engelholm Audio Posted May 31, 2005 Author Posted May 31, 2005 Engelholm Audio - Delo har fast delningsfrekvens vid 80 Hz och det passar i dom absolut flesta och mest normala fallen. Vidare finns ett subsoniskt filter med brytpunkt 15Hz, tänkt att användas för att skära bort subsoniskt ljud, minska portblåsandet, minsta elementfladdret och avlasta slutsteget! Det subsoniska filtret är in och urkopplingsbart. Med det subsoniska filtret inkopplat påverkas 20Hz endast med -0.1dB vilket är i det närmaste ohörbart! Quote
Engelholm Audio Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Engelholm Audio - Delo kommer med en full uppsättning in- och utgångar. På ingången väljer du mellan RCA och XLR och via en vippomställare ställer du in vad du valt. Signalerna ut ur Delo kan du plocka som obalanserad och/eller balanserad - ja faktiskt bådeoch, samtidigt! Allt för att Delo skall kunna passa in i så många system som möjligt... Rydberg - Gustaf heter den genomtrevliga killen som hjälpt mig konstruera Delo, efter min kravspecifikation. Delo är konstruerad för att verkligen inte höras - bandbredden är DC-200'000Hz, dist nere på 0.00205%, etc. Quote
Guest Rydberg Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Har du några smaskiga bilder från insidan? Prestanda, prestanda, inte illa!! Nog en efterlängtad produkt som borde få många köpare Quote
K-man Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 Hmmm...för mig som inte är så bevandrad i dessa domäner.... Jag tolkar det som att den alltså inte ger möjighet att dela aktivt vid ca 200Hz? Rätt? \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Hmmm...för mig som inte är så bevandrad i dessa domäner.... Jag tolkar det som att den alltså inte ger möjighet att dela aktivt vid ca 200Hz? Rätt? \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Nästan rätt, K-man. Engelholm Audio - Delo kommer som standard med 80Hz fast delningsfrekvens. Det är valt med tanke på en vettigt konstruerad överdel så som de flesta stativare, överdelen av dom flesta (och vettigaste) 3-vägarna samt självklart alla "panelhögtalare". Men Engelholm Audio - Delo kan som option beställas med en annan delningsfrekvens mot en (ännu obestämd) extra kostnad. Så du har nästan rätt! Har du några smaskiga bilder från insidan? Prestanda, prestanda, inte illa!! Nog en efterlängtad produkt som borde få många köpare Visst har jag det, men ioma jag endast har förserielådan hemma så håller jag på dessa tills jag färdigställt den slutgiltiga och kan ta bilder på den istället. Blir bara förvirrande med olika utseende liggandes ute på nätet... Ja "prestanda, prestanda" kändes viktigt här. Precis som du tror så tror jag att det är en mycket viktig produkt som tillkommit bland andra hifiprodukter. Sverige är fyllt med stativare och golvstående högtalare vars basprestanda är undermålig. För att inte tala om elektrostater och magnetostater. Quote
K-man Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 OK, skönt att jag inte hade HELT fel ...då tar jag en teknisk fråga...och hoppas jag inte framstår allt för dum Vi tar ett exempel: Låt säga att jag har en högtalare som har biwiringterminaler, ena paret går till mellan/topp ifrån ca 200Hz och uppåt, och andra paret går typ 200Hz och nedåt. Dessa skärs väl med en viss branthet (och "homogenitet" mot varandra) som är avstämd till konstruktionen. I detta fall så körs det biampat med separata slutsteg för varje del och dessa steg borde ju må extra bra av att inte behöva arbeta med bredare register än de behöver leverera till respektive terminalpar. Dock kan det kännas rätt bökigt och mindre kul att skruva isär högtalarna och koppla bort det interna delningsfiltret. För att få det bästa av två värdar skulle man väl vilja dela av bas-steget aktivt låt säga vid 250Hz (för att inte störa delningsfiltrets branthet osv....) och på motsvarande sätt dela mellan/topp steget på kanske 170Hz... är detta en möjlighet...eller är det kanske rent feltänkt? \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted June 1, 2005 Author Posted June 1, 2005 Hej, Först och främst skall man alltid iaktaga största försiktighet när man modifierar och justerar. Det är vanskligt. Med det sagt :evil: kan jag svara på ditt inlägg! Ditt resonemang löper inte linan fullt ut ochi det fallet - skit i Delo. Ditt förslag skulle inte avhjälpa slutstegen nämnvärt mycket. Basslutsteget ser nämligen en jättehög last för höga frekvenser (>>200Hz) och kommer inte leverera nämnvärd effekt här. Alltså redan avlastad. Samma sak för mellan/diskant-slutsteget fast omvänt gällande << 200Hz. Din lösning skulle ge en fördel - att kunna ställa nivån för basområdet (upp till 200Hz) relativt toppen. Mycket bra och trevlig egenskap! Jag lovar! Skall man utnyttja Delo fullt skall man köra med "ofiltrerade elemnet" och låta Delo ta hand om just detta och få fördelarna med nivåjustering, få bort stora, olinjära komponenter, erhålla brant delning så att baselementet inte grumlar mellanregistret, etc. Jag vet inte vilka högtalare du har eller hur dom är konstruerade, men troligen skulle det fungera mycket bra med en delning kring just 80Hz förutsatt att du ändå kavlar upp ärmarna och kopplar bort filtret till basarna samt kopplar bort HP-delen till mellanregistret (typiskt en konding i serie och ev en spole prallellt). Berätta vad du har så kan jag kolla närmre. (Med reservation för att jag gissar enligt: kan du dela passivt vid 200 kan du dela aktivt vid 80 ) 200Hz är vad man i praktiken delar som lägst, passivt - även om man vill dela lägre. Delar man passivt blir det extremt svårt (även om det går) och inte minst kostsamt. Jag förutsätter att du har någon form av 3-vägare? Tveka inte ställa fler frågor om du är nyfiken. OK, skönt att jag inte hade HELT fel ...då tar jag en teknisk fråga...och hoppas jag inte framstår allt för dum Vi tar ett exempel: Låt säga att jag har en högtalare som har biwiringterminaler, ena paret går till mellan/topp ifrån ca 200Hz och uppåt, och andra paret går typ 200Hz och nedåt. Dessa skärs väl med en viss branthet (och "homogenitet" mot varandra) som är avstämd till konstruktionen. I detta fall så körs det biampat med separata slutsteg för varje del och dessa steg borde ju må extra bra av att inte behöva arbeta med bredare register än de behöver leverera till respektive terminalpar. Dock kan det kännas rätt bökigt och mindre kul att skruva isär högtalarna och koppla bort det interna delningsfiltret. För att få det bästa av två värdar skulle man väl vilja dela av bas-steget aktivt låt säga vid 250Hz (för att inte störa delningsfiltrets branthet osv....) och på motsvarande sätt dela mellan/topp steget på kanske 170Hz... är detta en möjlighet...eller är det kanske rent feltänkt? \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Quote
Guest johan Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Där finns ju så många lösa sladdar att dra i så kör på Som Pär skriver så är basen ganska lätt att fixa. men mellan reg kan vara värre beroende på hur delningsfiltret är byggt. Är det hardwirat så är det inga bekymmer. Quote
Engelholm Audio Posted June 4, 2005 Author Posted June 4, 2005 Hej Johan, Ja näe det är inga otroligt svåra modifiktationer som behöver göras... Skall man dela (mycket) högre upp än 80Hz rekommenderas också att man väljer ex 3'e och 3'e ordningen till HP och LP (och inte 5'e resp 3'e). På min hemsida finns nu liter mer information. Delo ligger under "högtalare" tills jag fått ordning på knapparna i menyraden. Quote
Guest Jorma Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Rydberg - Gustaf heter den genomtrevliga killen som hjälpt mig konstruera Delo, efter min kravspecifikation. Är det han som kallar sig Morello på nätet ? Quote
Timbre™ Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Morello är ju medlem så vi kanske får eventuella kopplingar utredda... :cool: Quote
Engelholm Audio Posted June 5, 2005 Author Posted June 5, 2005 Är det han som kallar sig Morello på nätet ? <{POST_SNAPBACK}> Stämmer bra! Quote
Engelholm Audio Posted June 11, 2005 Author Posted June 11, 2005 Priset på Delo har jag lyckats hålla så lågt som 6900kr. Jag skäms inte jämföra med Brystons aktiva filtert för 22'000NOK. Ett testexemplar finns för utlån, test och utvärdering i hemmets lugna musikvrå! Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Delo levereras som standard enligt produktbladet (se www.engelholmaudio.com under download). Självklart går Delo att få med annan delningsfrekven och anna branthet, exempelvis 3'e ordningens HP/LP vid 450Hz (perfekt om man har bra tvåvägssystem med bra basar som jobbar från baffelns o-stödfrekvens och nedåt). Pris för detta har fastsats till +500kr, dvs 7400kr. Monterat, kontrollmätt, provlyssnat och levererat! Quote
Recommended Posts