Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jeg har haft denne noget specielle forstærker hjemme på besøg i sidste uge, og jeg synes den fortjener lidt ekstra omtale!

P5270046.jpg

Jeg har i forvejen en Pathos Logos, og derfor var det jo nærliggende at finde ud af, hvordan seriens "big brother" klarer sig. :cool:

Først lidt specifikationer på Pathos Inpol2:

Type: Class A hybrid int. amp

Valve 2 x ECC82

Inputs: 5x RCA, 2 x XLR

P5270058.jpg

Power outout: 45 watts per channel

Dimensions: 430 x 185 x 520

weight: 37 kg

P5270055.jpg

P5240029.jpg

I "testen" af Inpol2 har det resterende setup været følgende:

Electa Amator II

Audio Analogue Maestro cd 24/96

Van den hul "inspiration" biwire

Harmonic technology "magic" rca interlink

Jeg vil også meget gerne høre, hvad andre har at sige om Inpol 2, og "Pathos-sounden" i det hele taget!

Indtil videre...... fortsættelse følger...

Posted
Jeg vil også meget gerne høre, hvad andre har at sige om Inpol 2, og "Pathos-sounden" i det hele taget!

Har lyssnat flera gånger på ett system med Pathos InPower, InControl och InTheGroove. Det fanns dessutom en dac som kallades InNumbers eller något i den stilen. Italienska högtalare från Zingali.

14909741-e1df-028001E0-.jpg

Kontroll och dynamik var det första jag tänkte på den gången och det var en mycket engagerande musikåtergivning. Monoblocken blir rejält varma efter en stund... :o Pathos Acoustics har enligt uppgift omstrukturerat sin produktion och finishen på produkterna har blivit perfekt på senare tid.

14909764-9ffe-01E00280-.jpg

En hornladdad italiensk diskant... ;):)

14909791-2c0f-01E00280-.jpg

Posted

Hej Malthe

Lækre billeder... Inspirationen fra Timbre fornægter sig ikke. ;)

Indledningsvis må jeg sige at jeg er meget spændt på at høre "dommen" over INPOL2. Jeg fik selv muligheden for at lytte MEGET kort på denne i dit setup, vel og mærke imens forstærkeren var "frisk fra kassen", og derfor på ingen måde tilspillet (hvad den jo stadig ikke er). Trods disse odds efterlod denne forstærker dog et rigtigt godt indtryk!

Lad mig sige det med det samme: Skal en forstærker gøre indtryk på undertegnede, er den vigtigste parameter forstærkerens evne til at gøre musikken levende (emotionel). Lige netop dette gjorde INPOL2 fra første tone! Lydbilledet var stort, levende og uhyggeligt klart, hældende en lille smule hen imod det varme. Hvor Pathos Logos har en tendens til at levere musikken en smule køligt, leverer INPOL2 den følelsesbetonede og omfavnende lyd, hvor enhver lille nuancering og detaljering omhyggeligt formidles til lytteren. Gad vide hvad INPOL2 kan levere tilspillet? :mm:

Posted

Italiensk design när den är som bäst! De kan verkligen få hantverkstradition och förnyelse att smälta ihop till snygga förstärkare och högtalare. :)

Posted

Som så många andra tillverkare började Pathos i liten skala med nästan lite "garageverksamhet" över det hela. I begynnelsen kunde man tala om leveranstider... :o:D Har en hifipolare som väntade i över ett år på sitt försteg.

Posted

Jeg har desværre endnu ikke hørt InControl og InPower, men jeg kan faktisk genkende beskrivelsen omkring kontrol og dynamik hos Inpol 2. Her er først lidt mere beskrivende, inden vi går videre til beskrivelse af lyden! ;)

Det føste møde med Inpol2 er den enorme pap-kasse, der gør den næsten umulig at håndtere alene. Med sine 37 kg er den egentlig ikke speciel tung, men den er svær at håndtere. Selv når den er ude af kassen er den vanskelig at flytte rundt med - især pga de meget skarpe "pathos"-køleribber. Pga A-klasse driften skal den da også helst stå og køle af før man tager ved den. Den bliver meget varm.

Finishen og designet virker meget genneført, men for visse kan det måske virke lidt for utraditionelt og mystisk? Personligt kan jeg godt lide designet.

P5270048.jpg

Én ting er sikkert, og det er at den vække opsigt. ligesom med Logos, reagerer de fleste mennesker med at trække på smilebåndet når de ser den :)

Inpol 2 bruger ca 10 - 20 sekunder om at blive klar. Ved start står volumen altid på 0. Man skal derfor skrue op på en 20 - 30 (0/100) for at få et normalt lytteniveau. Netop dette er lidt en speciel følelse, da der kommer nogle ret kraftige "klik" fra forstærkeren og højttalerne, hver gang der tælles op. Søren (Shras kan måske fortælle - rent teknisk - hvorfor dette sker?

Inpol 2 set fra oven:

P5270051.JPG

Posted
Netop dette er lidt en speciel følelse, da der kommer nogle ret kraftige "klik" fra forstærkeren og højttalerne, hver gang der tælles op. Søren (Shras kan måske fortælle - rent teknisk - hvorfor dette sker?

Mmmm... Dette tegner til at blive en interessant reportage... :mm:

Angående de ganske kraftige klik-lyde: Pathos har valgt at benytte modstands-arrays frem for alm. stereo-potentiometre. Dette har den (STORE) fordel at alm. modstande kan udmåles således disse passer sammen parvis, og "skævhed" i volumen imellem venstre og højre kanal kan minimeres. Stereo-potentiometre kan ligeledes udmåles, men det er ganske vanskeligt at opnå en fuldstændig ens logaritmisk impedanskurve for begge kanaler.

Ulempen ved dette er at Pathos har valgt at benytte relæer til at ind- og udkoble modstandene i signalvejen. Dels medfører dette de velkendte 'klik'-lyde fra relæerne selv, men samtidig introducerer ind- og udkoblingen en anseelig mængde switchstøj i signalvejen, som forstærkes og ryger direkte ud i højtalerne.

Posted

"Valve 2 x ECC82"

Står så här men det finns fyra rör ;) .Vad är de andra för något och vilket fabrikat :?: Helläcker förtstärkare ;)

Posted
"Valve 2 x ECC82"

Står så här men det finns fyra rör ;)  .Vad är de andra för något och vilket fabrikat :?: Helläcker förtstärkare ;)

Hej Ear,

forforstærker-delen består af et sæt Sovtek 12AX7 rør og et sæt electro-harmonix 12AU7.

Der er mulighed for at skifte dem ud, hvis man vil prøve a finde en anden lyd.

Posted

Men det skal jo også handle lidt om "the sound" :mm:

For lyden er selvfølgelig det bedste omkring Inpol2. Efter kort tid står det klart at den er en udpræget musikalsk forstærker, med fokus på det emotionelle i musikken. Dette kræver en nærmere forklaring.

Musikken gengives i sin fulde båndbredde, og specielt i basområdet kan man ikke undgå at blive imponeret den nærmest perfekt afstemte balance mellem fylde (punch) og kontrol. Der er lige det, der skal være! Sammenlignet med Logos er det som om der tilføjes en ekstra nedre dimension med en tilpas mængde varme og transperens.

Mellemtonen er meget klar og har en snært af sødme og varme over sig. Jeg har en kor cd (William Byrd - The three masses) jeg ofte spiller. Aldrig før har jeg hørt de enkelte sangere være så (fysisk) nærværende som med Inpol2. Dette skyldes at hver enkelt stemme kan skilles klart ud fra de andre i klang og udtryk - dette er unikt og en grundlæggende faktor, når især er vigtig når der lyttes til kormusik.

Inpol2 er dog på ingen måde analytisk eller klinisk i sit udtryk. Lyden er meget homogen, og ikke mindst med en imponerende rytmik og musikalsk timing. Dette giver en fornemmelse af stor sammenhæng i stort set al slags musik, og helheden bliver mindst lige så interessant som detaljen.

Diskantgengivelsen er udstrakt og lyttevenlig. Med Electa Amator 2 og Van den Hul kabler, er man hele tiden fortolig med at musikken ikke vil skære i dine ører. Her kan præferencer dog være meget forskellige!

Man kan dog sikker forvente, at den vil åbne endnu mere op, når forstærkerens rør og kredsløb bliver mere spillet til. Diskanten virker harmonisk og velafstemt i forhold til mellemtonen og den nærværende bas.

Inpol2 giver sig tid til at præsentere musikken i sin rette dybde og bredde, og den laver et soundstage, hvor højttalerne stort set forsvinder i det 3 dimensionelle lydbillede.

Som lytter bliver man bragt tæt på instrumenter og sangstemmer, som lyder ægte i udtryk og klangfarve. Defor lyder velindspillet jazzmusik meget autentisk og med forståelse for både detalje og helhed. Strengeinstrumenter og især guitarer gengives med ufattelig præcision og korrekthed - dette er forstærkeren for enhver seriøs guitarist :cool:

Pop / rock gengives med det førnævnte karakteristiske drive - eksempelvis på nummeret "what it is" af Mark Knofler på albummet "sailing to Philadelphia" er der et godt og engagerende drive!

Alt i alt synes jeg Inpol2 en meget musikalsk forstærker, som henvender sig til musikelskeren, der vil lytte til musik og ikke til hifi-præstationer. Uanset musikgenre formidler den de rette elementer på en meget sikker og naturtro facon.

Jeg vil give Inpol2 varme anbefalinger.

Posted

Hej Malthe

Dejlig beskrivelse. Fra det korte lyt jeg havde på INPOL2 kan jeg genkende ganske mange af de ting du beskriver. Hvorledes er det forresten gået med diskanten? Vi talte om at den var en smule tilbagetrukket, rettede det sig med en smule tilspilning?

Posted

Hej Shras,

mange tak!

Jeg fandt faktisk ud af at det var meget afhængigt af, hvilket musik jeg spillede. Den virkert ret neutral i sin gengivelse, og derfor kan musik som man er vant til at høre godt skifte karakter. Hvor Logos tit kan virke en smule lys i klangen, er Inpol2 mere bredsprektret, med mere pondus i mellemtone og basområdet, og derfor kan diskanten godt forekomme tilbagetrukket.

Men ja, jeg forventer at den åbner endnu mere op i toppen.

Posted

Det lyder som om du efter længere tids lytning har vurderet INPOL2 til at være mere tro imod kilden i forhold til Logos. Hvorvidt det var dette der drillede under vores prøvelytning hørte jeg for lidt til at vurdere, men det virker meget rigtigt da Logos netop har det med at gå en smule til den lyse side. Håber meget der bliver mulighed for at lytte noget mere på denne nye yndling... ;)

Posted

Du skal være velkommen, når jeg får den hjem til august. Jeg har forresten bestilt den hjem i lys træ-finish :D

Pathos kan faktisk levere den i stort set alle træ-sorter. Der lægges dog 5 % oveni prisen for de mere eksotiske træsorter.

Posted
Du skal være velkommen, når jeg får den hjem til august. Jeg har forresten bestilt den hjem i lys træ-finish  :D

Det lyder rigtigt dejligt! Glæder mig allerede. :mm:

Pathos kan faktisk levere den i stort set alle træ-sorter. Der lægges dog 5 % oveni prisen for de mere eksotiske træsorter.

Hvis du var rigtig hård fik du SF til at levere en gang valnød i årgangen svarende til dine EA2'ere. :cool:

Posted
Det lyder rigtigt dejligt! Glæder mig allerede.  :mm:

Hvis du var rigtig hård fik du SF til at levere en gang valnød i årgangen svarende til dine EA2'ere.  :cool:

HAHA :D

Ja, det ville bare være totalt gennemført! Sonus faber og Pathos fabrikkerne ligge da næsten også side om side..