Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kungsholmen i vårsolen och raka spåret leder till Audio Concept.

En skön promenad från Stockholms C och här väntar spännande hifi vid sidan av mainstreamfloden.

Hantverkargatan 59 är adressen... ;)

Concept018.JPG

Posted

Man kan ju ta cykeln till Kungsholmen och lite referensskivor får alltid plats på pakethållaren. Bäst att ta med egen musik för här finns en mängd unik hifi att välja på.

Concept020.JPG

Posted

Kanske lika bra att kliva rakt ner i godispåsen och mitt bland all hifi riktas uppmärksamheten mot några apparater med minst sagt personlig stil... :cool: Missa inte detta mångfaldsutbud från nord, syd, öst och väst... ;)

Concept017.JPG

Posted

Det gäller att inte snubbla i trappan när man får syn på den välbekanta lyssningsstolen... :) Hi End of Sweden har blivit AudioConcept men mycket är lyckligtvis sig likt... :cool:

Concept015.JPG

Posted

Redan innan man hinner till lyssningsstolen är det dags att ta ut kompassriktningen mot söder och det bjuds högglansiga kontroller och knappar från tyska Accustic Arts.

Fabriken i vårsolen... :)

firma.jpg

Elektronik att kika närmare på.

Concept010.JPG

Guest johan
Posted

Jag såg nått liknande på Köpnehams mässan. Men jag kommer inte ihåg märket men det var Danskt har jag för mig.

Posted

Bra fråga... :) Man skulle kunna tro att det är någonting från italienska Synthesis men det skall kollas upp innan vi går vidare. Den matchar lyssningsmattan helt klart... :cool:

Guest johan
Posted

Jag vet inte om ni kommer ihåg , men nått märke på mässan hade halvformats stora prylar i vitt o rött. Cd:n var toppladdad o med öppen design. Eller var det en drive ? 14000 danska skulle dom ha för den har jag för mig. Jag har sökt bland mina bilder men kan inte hitta dom.

*edit*

Kollade på Synthesis websida o det är likt , mycket likt

Posted

Ja, vi håller oss kvar i väderstrecket och det är CD-spelaren Pride från Synthesis

som just nu får agera signalkälla till de olika hörlursförstärkarna.

cd.jpg

Posted

Det finns en signalkälla även på denna bänk och till vänster ser vi toppmatade DRIVE 1 med sin partner DAC 1 från Accustic Arts. Transporten är välmatad och innehåller separata nätdelar för bl.a. signalprocessorn, styrenheten och displayen. Som digital utgång kan väljas på S/PDIF eller AES/EBU och det finns även en optisk TOSLINK. Accustic Arts har satsat mycket energi på att få till ett väldämpat chassi vilket ju aldrig får underskattas.

Dacen är en multibitsvariant som via Accustic Arts egen konverteringsteknologi arbetar sig upp till de högre nivåerna 32 bit/384 kHz. Kvalitetskomponenter i övrigt från bl.a. Burr-Brown.

Bänken delas med PREAMP 1 och AMP 1 ur samma designlinje och till höger ett par högtalare som väcker nyfikenhet... :mm:

Concept013.JPG

Posted

Ja, det rör på sig ibland... :)

Från Tyskland till Tyskland men däremellan kommer ett par hörlurar från Schweiz. Redan namnet Ergo antyder att det handlar om anpassad utformning som skall göra användandet njutbart och praktiskt samt motverka känslan av instängdhet och den där obehagliga upplevelsen av att svettas i ett par hörlurar. I förlängningen bekämpas ju då lyssningströtthet. Luftig konstruktion med fristående membran och Ergo finns i tre modeller: ERGO 1, ERGO 2 samt ERGO A.M.T. Den senare levereras med en nyframtagen drive som kallas Air Motion Transformer. Det finns även en AMP1 ERGO hörlursförstärkare som fungerar till samtliga modeller plus andra dynamiska hörlurar.

Observera de bakre syntetkuddarna som friställer själva luren från ytterörat.

Concept001.JPG

Posted

Ergo tillverkas i Tessin (Italiensktalande Schweiz) och är en vidarutveckling av de legendära Jecklin Float. Här är en länk till information hos företaget Precide i Schweiz.

//Eliot

Posted

Vi håller oss kvar i området Tyskand/Schweiz och zoomar in ett par högtalare som bygger på forskning av Dr. Oscar Heil. Ett gränsöverskridande samarbete skulle man kunna säga. Ett resultat av denna strävan är Heil Air Motion Transformer/Oscar Air Velocity Transformer som bl.a. ingår i modellen Aulos. Vare sig bas- eller diskantelementet sitter som de gör för nöjes skull utan målet har varit att skapa en punktformig ljudkälla utan fasförskjutningar i övergången mellan omvandlarna.

Concept006.JPG

Känsligheten är 89dB/W/m och impedansen sjunker aldrig under 4 ohm.

Precide är vid sidan av Ergotillverkning även inblandat i Oscar Heil speakers.

Concept005.JPG

Posted

Dags att byta rum och byta kontinent. Hemmaplan för denna skapelse går knappast att ta miste på och utsidan ger en känsla av traditionell Luxman, ett stycke Denon plus en portion gammaldags Kenwood kryddat med lite Accuphase... :)

Leben Hi-Fi Company, Amagasaki City Japan... :cool:

Concept027.JPG

Posted

Bolagets förgrundsfigur, Mr. Hyoudo, har mycket riktigt ett förflutet i Luxman Corporation och är dessutom en idog samlare av elekronrör... :) Den integrerade förstärkaren CS-300 finns i två upplagor beroende på rörursprung: CS-300 med EL84/6BQ5 från Sovtek eller CS-300X med motsvarande från Mullard. Totalt lämnar denna förstärkare 2 x 12 W.

Concept024.JPG

Posted

Samtliga ingångar är obalanserade och nätkabeln är som sig bör ansluten via nätbrunn. Inspirationen från Accuphase skulle kunna vara denna "Bass Boost" som då motsvarar Kensonics Compensator, en slags stegad loudness som endast är verksam i basregistret.

Concept029.JPG

Posted

Ännu mer retro är försteget Leben Hi-fi RS-28C Preamplifier med en utspänning på upp till 80V (:o) vilket ju bör räcka för allt som existerar i slutstegsväg.

Concept021.JPG

Posted
:)  Jag måste komma förbi denna butik någon gång.

Då kan det bli mycket rör och mycket vinyl... :) I det nordiska konceptet finns flera modeller att välja på plus ett antal tonarmar. Nordic Concept Artist, Tangent, Reference och Signature. Här ser vi 2 x Artist och två tonarmsalternativ.

Concept038.JPG

Posted

Kan inte låta bli att berätta om när min fru kom hem från Audio Concept efter att ha varit där första gången. (Hon köpte en Tivoli-radio i födelsedagspresent till mig):

"Har du sett vilka läckra tavlor de har på väggarna?"

Behöver väl knappast tillägga att jag inte lagt märke till dem...

;) /Jörgen G

Posted
:diss:  Jobbar tyvärr!

Nu skall vi inte strö salt i såren :) men här kommer en samlingsbild på vad som just nu kan studeras närmare på Audio Concept. Längst ut på sidorna en aktiv högtalare från Wiener Lautsprecher Manufaktur vid namn WLM Gran Viola.

Innanför dessa ett par Reference 3A MM de Capo som förhoppningsvis dyker upp på Lyssnarforum framöver om allt går enligt planerna. Inga komplicerande delningsfilter i signalvägen utan endast en kondensator som säkerhetsåtgärd för diskantelementet. Till vänster på den främre mittbänken står en duo från Bluenote: Koala CD Player med den integrerade förstärkaren Steroid MK II på taket och den bakre bänken är uppbokad för vinylreferensen Nordic Concept Signature.

Ju mer man strosar omkring, ju mer upptäcker man... :o

Concept035.JPG