Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Som ni flesta vet så har jag ett par Talon Firebird. Dessa talare köptes mer eller mindre helt nya. Dom lät till en början lite murriga med en upphissad övrebas. Jag tog upp det med Talon som misstänkte att Chapter Audio (UK) hade gjort en uppgradering på felsätt. Dom undrade om jag ville vänta tills nästa uppgradering var på gång eller om jag ville ställa dom till orginal konfigration. Jag sa att jag väntar gärna Det tog nästan 6 månader innan dom var färdiga och under den tiden spelade jag inte lika mycket som jag normalt gör. Uppgradering gjordes o nu jäklar började att spela. I samma veva får jag reda på att ett aktivt filter är kanske på väg. Efter lite diskutioner så får jag reda på grunderna om filtret så jag skaffar ett aktivt för att testa o prova lite. Efter dom justeringarna som behövdes göras så släppte ljudet ännu mer. Så har det spelat nu dagligen i 5 månader. Under den sista tiden med filtret så har jag stegvis har sänkt basen då den ibland tog överhand. Då blev jag lite rädd för hur 17 kommer det bli om jag kör dom passivt nu , o om jag nån gång skulle sälja dom Jag ställde tillbaka talarna för passivdelning o spelade på , ljudet som kom ut var tonalt ganska x-akt som med aktiv delning !??! Det ända jag kan komma på är att först nu har basarna blivit riktigt inspelade. Under dom första månaderna så spelade jag kanske knappt nån timme varannan dag. Efter filteruppgraderingen har det spelats 2-3 tim varje dag. Är det fler som har haft så här lång tid ?? Ha det bäst Johan Quote
Lt Andersson Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Jag upplevde att mina BC-Acoustique Act A4 behövde ca 400 timmar innan ljudet föll på plats. Basarna i A4orna har en dubbel impregnerad tygupphängning som är riktigt styv, vilket troligen är orsaken till den långa inspelningstiden. Sen är det väl så att ju bättre anläggning (speciellt då högtalarnas potential) man har desto längre kommer man märka av skillnadrena. Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Då har du varit med om ungefär samma sak. 400 tim är en heldel minst sagt. Är det någon med JmLabs talare som har upplevt samma sak ? Basen som sitter i är en 11" Jmlab förvisso ommodifierad av Talon. Men grunder är samma. Quote
Guest om.s Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Nå kan jeg bare på generellt grunnlag uttale meg om innspillingstid, har opplevd at både elektronikk og kabler trenger opptil maaange timer på å sette seg. Har den erfaringen med både Audionet og Cardas. Om ikke 400 timer for meg, så noen hundre timer kan ta før det er innkjørt Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Visst är det så att inspelning kan ta tid När jag så smått blev klar med mit DIY försteg tidigt hösten 2004 så hördes det ok men efterhand som komponenterna fått jobba så har karaktären ändrat sig hela tiden.Har läst någonstans att som i mitt fall så behöver kondingarna(Mundorf supreme silver foil) ca 500 timmars inspelning och det verkar som det stämmer fast snarare i underkant. Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Tack för era svar grabbar Bara för att späda på det lite till , jag stor städade idag. När jag ändå höll på att flytta runt soffor för att kunna städa riktigt så kom jag på idén att sätta en ensam stol vid lyssningsposition o lyssna lite. Jag bleb VÄLDIGT paff för nu var det bättre än någonsin !? Soffan reflekterar , förstärker bra mycket mer än vad jag kunde ana. Hur jag nu ska övertala frugan om att en 3 manna soffa är inget ha vet jag inte. Nu snackar vi inga små skillnader utan det var STOR skillnad. Jag får väll sätta hjul på soffan eller nått liknande. Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Du har ju varit hemma hos mig Johan Varför tror du att jag har möberna så som de står En fåtölj att sitta i och inget emellan Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Jo jag vet Mats men jag har aldrig hört att en soffa förstöra så mycket som den här nu gör. Det tråkiga är att den är ganska ny med. Sitter o planerar för fullt hur man skulle kunna vända runt på prylarna. Det är även ett vardagsrum. Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Det är det även här Dessutom är våra rum likartade i formen. Jag plockar fram fåtöljen vid lyssning .Ställ du också soffan på sidan på något vis Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Antingen blir det så eller åker motorsågen fram för jag kan INTE ha det så nu när jag vet hur det kan låta. Quote
naxos Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Jag plockar fram fåtöljen vid lyssning .Ställ du också soffan på sidan på något vis En enda fåtölj...? Med andra ord High Fidelity är endast något som en icke stadgad kan njuta av Vi andra får nöja oss med en kompromiss för husfridens skull :clown: Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 En enda fåtölj...? Med andra ord High Fidelity är endast något som en icke stadgad kan njuta av Vi andra får nöja oss med en kompromiss för husfridens skull :clown: <{POST_SNAPBACK}> Du har sett vårt rum Naxos efter ear 202 tråden. Med mina små högtalare går det bara att sitta en i Sweetspot(funkar hyfsat med två om den andra sitter precis bakom och lite ovanför typ pinnstol) QUADarna är minst sagt hyperkänsliga att få till för att få tillfredställande ljud men vid rätt förhållande så kvittrar de med en ljudbild och naturlighet som är beroendeframkallande Min fru är väldigt överseende och barnen gillar att sitta i den rätta positionen mellan varven. Vi har ju lite livemusik här hemma dessutom då bäde min fru och tioåringen spelar piano. Kompromisser får man ha hela tiden Högtalarna är i så fall mycket värre än fåtöljen då de är svära att dölja Helst skulle det höras underbart men ändå osynligt om det skulle vara frid och fröjd vilket är svårt att uppnå Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Om jag bara kan få rummet att fungera som ett vardagsrum så har jag gärna lite bök för att kunna få 100 % välljud. Att vrida möbleringen att halvt varv är egentligen allt som behövs. o då försvinner Tv:n med mellan högtalarna Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Om jag bara kan få rummet att fungera som ett vardagsrum så har jag gärna lite bök för att kunna få 100 % välljud. Att vrida möbleringen att halvt varv är egentligen allt som behövs. o då försvinner Tv:n med mellan högtalarna <{POST_SNAPBACK}> I gengäld får du fönster bakom högtalarna Quote
Guest johan Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 nu tog jag det lite snabbt Stereon står kvar medans soffa o tv får flytta på sig. Så ner mot fönster på den långa väggen får Tv:n stå o soffan på andra väggen. Det borde gå Quote
EAR Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 nu tog jag det lite snabbt Stereon står kvar medans soffa o tv får flytta på sig. Så ner mot fönster på den långa väggen får Tv:n stå o soffan på andra väggen. Det borde gå <{POST_SNAPBACK}> Ok nu är jag med.Det borde funka bra.Blir något liknande som vi har det då Quote
Guest johan Posted May 29, 2005 Posted May 29, 2005 Det blir lite ensamt med en enkel stol , undrar hur man ska göra i framtida träffar. man får väl leta rätt på 2 st mysiga stolar eller nått sånt. en annan bonus är att rummet blir ännu mer öppet Slutstegen är även ute på försäljning , dax att byta tycker jag Quote
JMlab Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Hej Johan . Som du vet har haft ett flertal Jmlab som alla kräver lång inspelning oavsett om det är ett par Chorus eller ngt ur Utopia serien . Mina Alto Utopia Be behövde gott och väl 500 tim inspelning ! Min polare hade haft dem i ett drygt år och de släpte inte förän jag fick händerna på dem och kört ytterligare några månader!!! Mvh Stefan Quote
Guest johan Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Sånt borde stå med när man köper prylarna Eller så kunde dom ju vara inspelade när man får hem dom. Fast då ökade väl priset med 10-15 % en annan tanke man får är när en ny modell tas fram. Då måste tillverkaren vara helt säker på att alla element är uppmjukade o klara. Quote
LydMekk Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Ang. innspillingstid: min BAT VK-6200 amp trengte ett ÅR! før den låt som den skulle! Mine JMLab Utopia Nove Be er bare et par måneder gamle, men man hører endringer etterhvert som tiden går enda...diskant/mellomtoner begynner å bli bra allerede, men bassene (13") trenger MYE tid enda ja...mitt anlegg spiller lyd i rundt 6-8 timer daglig... Innspilling tar mye lengre tid enn man tror. Etter en tid, prøv å få kjørt en fest eller to med HØYT volum. Dette gjør innspillingstiden kortere. Men, den første måneden eller så bør man ta ting litt med ro, spesielt med HT. Quote
Guest johan Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 LydMekk Den som väntar på nått gott får alltid vänta förlänge :angry: jag vet hur mina Jmlab 11" spelar idag , så om 4-5 månader så sitter även du med ett stooort smile Quote
Timbre™ Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Så finns det ju alltid genvägar men frågan är bara hur länge man står ut... Quote
Guest johan Posted May 30, 2005 Posted May 30, 2005 Så finns det ju alltid genvägar men frågan är bara hur länge man står ut... Då får man flytta ur stan först ju :evil: Quote
Bravo Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Man sätter på ovanstående skiva och åker på utflykt till landet över helgen. Grannar.....vilka grannar????? Quote
Engelholm Audio Posted May 31, 2005 Posted May 31, 2005 Mine JMLab Utopia Nove Be er bare et par måneder gamle, men man hører endringer etterhvert som tiden går enda...diskant/mellomtoner begynner å bli bra allerede, men bassene (13") trenger MYE tid enda ja...mitt anlegg spiller lyd i rundt 6-8 timer daglig...<{POST_SNAPBACK}> Det är nackdelen och så typiskt för att man använder lite större högtalarelement - dom rör sig ju så lite för samma ljudtryck! Själv spelar jag alltid in element fritt ståendes på magneten. "Play" på en låt med bra trumsolo och sen kan det stå och fladdra bäst f-n det vill: det låter ändå knappt nånting ioma den akustiska kortslutningen. :cool: Quote
LydMekk Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 LydMekk Den som väntar på nått gott får alltid vänta förlänge :angry: jag vet hur mina Jmlab 11" spelar idag , så om 4-5 månader så sitter även du med ett stooort smile <{POST_SNAPBACK}> Håper det! :cool: Litt OT: Men, sliter med min Utopia Be Sub som står plassert midt mellom frontene. Den er også bare et par måneder gammel og koblet vja. preout parallelt med frontHT for å hjelpe på i bunnen av bassen. Etter mye måling viser det seg at den går ikke dypere enn -3db 27Hz. Synes dette er dårlig da JMLab selv sier -3db 20Hz. Rommet mitt er stort, 10x5.5mx2.40 og svært bassvennlig. Noen som har erfaring med JMLabs sub'er ? Er konstruksjonen for dårlig mtp. hvor dypt den skal gå ? Lurer på om jeg må bytte denne suben i noe som går dypere, f.eks. en Velodyne DD-15 eller 18...hmm... Ikke forsøk på å kapre tråden, men synes dette glir naturlig inn da vi diskuterer JMLabs bass-elementer, Johan! Quote
Guest johan Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Ikke forsøk på å kapre tråden, men synes dette glir naturlig inn da vi diskuterer JMLabs bass-elementer, Johan!Inga bekymmer , från o nu är det en JmLab tråd Noen som har erfaring med JMLabs sub'er ? Er konstruksjonen for dårlig mtp. hvor dypt den skal gå Jag tror att den tål mer bas än dom som sitter i Nova. Filmbas på HÖG volym tex. Spelar man film som 5.0 låter det tunt även med ett par Nova , köper man då en bas så det blir 5.1 så släpper ljudet otroligt mycket. Så det kanske är att den passar både till musik o film men dom hade mer film i tanken när dom konstruerade den. Velodynes DD subar är (ursäkta) Jävligt bra !! Jag har instalerat ett par stycken och det har blivit lika bra varenda gång. du har så många olika val och justeringar men ändå är det jätte enkelt att justera in den. Föresten , har du inga bilder Quote
Guest johan Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Glömde ju en sak. Har nu fixat runt med möblerna till en ganska ok placering. Det är tur man har ett stort rum så man både ha lyssningsrum o tv rum i samma. Jag ska fixa fram bilder i veckan. Ny drivning är mer eller mindre klar med o lär dyka upp om 2-3 veckor med lite tur. Quote
Martin S Posted June 5, 2005 Posted June 5, 2005 Lydmekk: Jag köpte en Electra sw900 sub som var över ett år gammal. Det tog ÖVER ett halvår innan den lät homogent med högtalarna...men jag tror att där fortfarande finns mycket mer kvar att hämta... mvh Martin Quote
Guest johan Posted June 5, 2005 Posted June 5, 2005 jag märker på mina basar att upphängningen är bra mycket styvare än normala basar. Så det gör väl sitt antar jag. Quote
Recommended Posts