mikael2 Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Finns det några nackdelar med att spela på diagonalen i ett rum? Jag ser bara fördelar när jag tänker efter, ponera ett rum på ca: 5 x 4 meter och hötalarna mitt på väggarna, maximal avstånd till alla hörn och max avstånd till sidovägg som inte heller reflekterar ljudet mot lyssningspositionen om ni förstår hur jag menar :clown: . Ställer jag dem traditionellt så får ju högtalarna var sitt hörn att bumla i samt sidoväggar som reflekterar naturligt ljudet mot lyssningspositionen. -högtalarna hamnar långt ifrån hörn, får långt till sidoväggar..så vad är nackdelarna? Björn har ju byggt ett dedikerat rum för lyssning och jag undrar varför man väljer en traditionell uppställning istället för diagonal när man väljer att skapa ett kompromisslöst rum/uppställning? Utnyttjas verkligen rummet optimalt då från början? Quote
Neodynium Posted December 13, 2003 Posted December 13, 2003 Jag har ju kört diagonalt nu ett tag. Först så blir man chockad av allt positivt... när man får höra nästan alla register totalt oboostade så får man ett stort . Problem uppstår dock... lättare att få ljud från sidoväggarna.. nästan så att ljudet rinner rakt i öronen på en.. klangen färgas lätt av sidoväggarna.. Har du tavlor etc på de väggarna så hörs detta.. klangen blir direkt mörkare. Man får inte heller en "fyrkantig" ljudbild... blir mer som en tratt.. man har djup runt högtalarna som står närmst väggarna.. men djupet är helt enormt i mitten av dem. Jag har precis (igår) svängt om mitt rum igen... märkte många negativa saker.. men också många positiva.. tom till graden att jag behåller det så här ett tag. Mitt rum är 4.65 x 3.95. Hade man haft ett gigantiskt rum där högtalarna kan stå en bit från sidoväggarna så hade det nog fungerat riktigt bra. Min anläggning spelar ut allt mycket större nu... stora klassiska verk med gigantiska körer blir otroligt massivt.. diagonalt så blev alla musikerna mindre i storlek på något konstigt sätt. Bästa är att testa själv om du nu har möjlighet till det! Mvh, Patrick Quote
Matrixen Posted December 14, 2003 Posted December 14, 2003 Tack vare Neodyniums lovord, så funderar jag också på att snurra 45, för att komma ifrån vissa jobbiga fenomen i bas bla. , men enligt programmet som blivit så populärt på ett annat av forumen, så blev det en del knasiga spikar i frekevensgången vid just denna typ av placering. Skall testa snart. Quote
Aton Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Blir det inte väldigt mycket dött utrymme till ingen nytta bakom den "diagonala" lyssningpostionen? För nere i hörnet kan man ju inte sitta. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Blir det bara akustiskt dött kan man ju inte klaga... Tyvärr blir väl diagonala uppställningar inte så möbleringseffektiva men vad gör man inte för välljudet... Här har vi en variant. Hade jag fått bestämma skulle Wilsonlådorna åkt ut minst en meter till i rummet som startposition. Quote
hifirocker Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Timbre: Tycker mig känna igen bilden....är den möjligtvis tagen från något hififorum i Istanbul För väldigt länge sedan hade de en länk till några värstinganläggningar i Istanbul (tror jag det var) på hififorum.nu och jag tycker mig känna igen bilden därifrån...eller har jag fel? Imponerande är den i alla fall! Mvh, Quote
Timbre™ Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Kikar man ut genom fönstret ser det mer ut som ett svenskt radhusområde en mulen sommardag... Men det är Istanbul och jag undrar hur dom har det med nätströmmen... Quote
JMlab Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Neodynium! Jag har kanske lösningen till dig om du har knepiga reflexer från sidoväggarna 3 st Argent Room lenses kan kanske fixa det. Jag har 3 st som kan vara till salu! Mvh JMlab Quote
Neodynium Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Alltid intressant om priset är rätt.. De kostar ju en slant.. hehe Quote
Linné Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 Room lenses, vad är de byggda i för material? Tänkte om det var något "vanligt" eller något "mystiskt" Vänligen //C. Quote
JMlab Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Klart att det är ngt "mystiskt" material som i och försig ser ut som ngn form av plast men där de tre rören är olika dämpade med olika mycket dämpmaterial i rören. Mvh JMlab Quote
Adagio Posted December 26, 2003 Posted December 26, 2003 Jag spelade på diagonalen under en längre tid i min gamla lägenhet, akustiken var inget vidare, ett helt kvadratiskt rum på ca 6x6m. Det funkade rätt bra, 3D-djupet blir bra men det blev en traditionell uppställning efter ngt år ändå, det var ngt som saknades med diagonal-uppställningen, för mig. Quote
jesse67 Posted December 26, 2003 Posted December 26, 2003 Blir det inte väldigt mycket dött utrymme till ingen nytta bakom den "diagonala" lyssningpostionen? För nere i hörnet kan man ju inte sitta. Ett bra ställe att ställa en absorbent. Quote
Recommended Posts