Jump to content

Referensernas referens?!


Guest Rydberg

Recommended Posts

Guest Rydberg

Jahopp, då har det kommit, nu återstår att det att lyssna, kan LTS ha rätt angående detta mytomspunna steg? :cool:

NAD208_1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja - hoppas det håller! :D

LTS har säkert rätt i det F/E-lyssningen utvärderar. Frågan är hur väl det uppskattas, blint, vid jämförelser mot andra steg. Ingvar själv har ju uttalat sig otroligt positivt om Audio Research slutsteg med en mycket liten men ack så trevlig färgning.

Kul du testar, Rydis!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Jag har ju aldrig själv hört detta steget förut så det ska verkligen bli spännande. Det finns så mycket förutfattade meningar om det här steget, den ena säger att det helt transparent och den andra säger att det är en färgburk, dvs ingen större mening att fråga någon utan testa själv verkar vara "the way to go". Vi får hoppas att det bär hela vägen :)

Jo Ingvar är ju inte den enda som talar postitivt om ARC (iaf vissa konstruktioner) även Morello verkar vara postivt inställd till dem (iaf VT100)

Nåväl, eftersom jag inte själv kan göra F/E-test kommer jag att testa mot ett par Bryston 7B-ST som jag köpte för nån vecka sedan. Mha av Gromit ska jag även försöka göra blinda a/b-tester.

Här är förövrigt motståndet:

Bryston_03.JPG

Bryston_04.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Smått OT men fy fasiken vad brutala bryston stegen är!! :mm:  :mm:

Hur mycket effekt petar de ur sig?

/Mikael

Det petar ur sig 500w i 8ohm och 800w i 4ohm (581w vid 8 ohm RMS enligt medföljande mätbladet). Detta är om det är kopplade i "series mode". Om man har högtalare som går under 3 ohm kan man ställa dem i "parallell mode" och då petar de ur sig 500w i 2ohm och 800w i 1ohm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Nu är NAD 208 inkopplat och har spelat i en stund, första intrycket är positivt, mycket positivt till och med. Kan det vara för att det står NAD 208 på fronten? ja placeboeffekter är väldigt bedrägliga som alla(!) vet.

Link to comment
Share on other sites

Nu är NAD 208 inkopplat och har spelat i en stund, första intrycket är positivt, mycket positivt till och med. Kan det vara för att det står NAD 208 på fronten? ja placeboeffekter är väldigt bedrägliga som alla(!) vet.

Inte bara placebo :app: , det är ett bra steg men hur bra är väl upp till var och ens öron.

Gillar min Vincent framför 208:an. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Man ska ju inte beskylla NAD 208 att vara neutral, det har Nad aldrig varit.

Just NAD 208 är iof ingen NAD-konstruktion utan konstruerades av en konsultfirma och har egentligen inga likheter med steg som 218 eller s200 förutom utseendet då. 208:an är en strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad klass G-stärkare, 218 är en bipolär, spänningsåterkopplad klass-AB-apparat. Klass G innebär att den kan skifta matningsspänning för att kunna leverera väldigt mycket transienteffekt. Just NAD 208 ska ju vara ett extremt neutralt steg som har gjort väldigt bra ifrån sig i omfattande F/E-lyssningar. Det är inte många steg som gjort lika bra ifrån sig, Halcro DM68 är dock ett av dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Knäppte ett par igår natt, de blev sådär men det får duga! :app:

Börjar med ett par övergripande bilder:

NAD208_5.jpg

NAD208_2.jpg

Här är de respektive förstärkarkorten för höger och vänster kanal

NAD208_3.jpg

NAD208_4.jpg

Här har vi ingångskortet

NAD208_7.jpg

Ett par av de 14 (per kanal) utgångstransistorerna

NAD208_6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hålmonterade komponenter. Det ser man inte så ofta i moderna volymprodukter.

(om nu 208:an är en modern volymprodukt)

LINN hävdar dessutom att ytmonterade komponenter låter bättre. Själv tror

jag nog att det finns annat än monteringstekniken som påverkar mer.

Kul med bilder!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

NAD 208:an är gissingsvis konstruerad i början av 90-talet så det kan ju förklara varför man inte ser några smd i den :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rydberg
Hur går det med lyssnandet Rydberg? Nyfiken! :)

\\K-man

Jovars, det går bra tycker jag. Har änsålänge bara gjort öppna tester då jag lyssnat själv. Jag har kört 208:an oballad via RG62 och jämfört med Bryston via xlr (Naqrefs kabel) och det är vissa skillnader. NAD 208 låter mer förlåtanade och laidback i jämförelse, dessutom med en gnutta mer värme än Brystonstegen. Bryston spelar mer auktoritärt och med ett stabilare lyssningsfönster. Om djup finns i inspelningarna så presenteras detta på ett mer övertygande sätt via Brystonblocken, man kan lätt orientera sig vad som är längst fram och vad som befinner sig längre bak i ljudbilden.

Ska köra både NAD 208 och Bryston balanserat för en mer rättvis bedömning, får be att återkomma. Just nu står NAD:et i datorrummet under gästsängen, tänkte lyssna in mig ordentligt på Brystonen först, dessutom var Brystonstegen i princip oanvända så de behöver användas en del för att prestera max.

Link to comment
Share on other sites

Jovars, det går bra tycker jag. Har änsålänge bara gjort öppna tester då jag lyssnat själv. Jag har kört 208:an oballad via RG62 och jämfört med Bryston via xlr (Naqrefs kabel) och det är vissa skillnader. NAD 208 låter mer förlåtanade och laidback i jämförelse, dessutom med en gnutta mer värme än Brystonstegen. Bryston spelar mer auktoritärt och med ett stabilare lyssningsfönster. Om djup finns i inspelningarna så presenteras detta på ett mer övertygande sätt via Brystonblocken, man kan lätt orientera sig vad som är längst fram och vad som befinner sig längre bak i ljudbilden.

Ska köra både NAD 208 och Bryston balanserat för en mer rättvis bedömning, får be att återkomma. Just nu står NAD:et i datorrummet under gästsängen, tänkte lyssna in mig ordentligt på Brystonen först, dessutom var Brystonstegen i princip oanvända så de behöver användas en del för att prestera max.

Hej Rydberg!!!

Har för mig att du får bättre ljud med RCA-ingången på Nad:en...fråga Morello eller IÖ vilket som är bäst. Om du får möjlighet, prova att köra mono med två stycken och jämför...så att du får samma seperation som med Bryston blocken. Lycka till med lyssnandet!!!

Med vänliga hälsningar

at

Link to comment
Share on other sites

Kul att du letat fram ett av de där riktigt hypade produkterna.

Hur kommer signalkedjan vara vid jämförelsen? Glöm det, Läste tråden på faktiskt, nu vet jag.

Om du fortsätter att köra Nad i oballat skulle jag kunna komma över med Calliston och använda som steg. Tänk om du upptäcker att du bara går i cirklar...?

En sak till, ingen soft-clipping. Du vet vad det gjorde med Gamut. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Hej Rydberg!!!

Har för mig att du får bättre ljud med RCA-ingången på Nad:en...fråga Morello eller IÖ vilket som är bäst. Om du får möjlighet, prova att köra mono med två stycken och jämför...så att du får samma seperation som med Bryston blocken. Lycka till med lyssnandet!!!

Med vänliga hälsningar

at

Den balanserade ingången på NAD 208 är av god kvalitet så den kan med fördel användas.

Bubben> Kom gärna förbi med din gryphon så kan vi jämföra lite, skulle varit görkul! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...