Vogue Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Tack for de mycket fine billed reportager. Jeg har set at en del har placeret deres speakers relativt tæt på sidevæggen. Jeg har selv et sæt Proac 3.8 som er placeret 1 m. fra sidevæggen og 1.2 - 1.7 fra bagvæggen. Jeg undrer om der er nogen der har synspunkter på dette, og om hvordan man undgår negative effekter af en placering tæt på sidevæggen. Man flytter, som jeg ser det, reflektionerne ved at flytte højttaleren tættere på væggen, men ved en relativt kraftig vinkling ind mod lyttepositionen så er det måske en fin løsning. Vogue Quote
Guest mikael Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Jag har mina högtalare 0,6 m ifrån sidoväggarna, och upplever inget problem med detta. Högtalarna är kraftigt invinklade och med den konfiguration så får jag en bred ljudbild med bra perspektiv. Kan tilläga att mina högtalare står 1.1 m ut från bakväggen. /Mikael Jo förresten. Varierar du avståndet mellan högtalare och bakvägg, eftersom som du skriver att avståndet är mellan 1.2 och 1.7 m eller står de olika långt ut Quote
Vogue Posted May 19, 2005 Author Posted May 19, 2005 Jeg har samme afstand til bagvæggen bag speakers, men mellem speakers, er der en større afstand til bagvæggen. Mit rum har en lille udbygning der er på ca. 70 cm. i dybden og 2 - 2,5 m. i bredden Mine speakers står symmetrisk i forhold til bagvæggen, og denne udbygning. Vil gerne have en større bredde i lydbilledet, men er lidt nervøs for at komme for tæt på sidevæggen. SATMIT Quote
Timbre™ Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Måste man placera nära sidoväggarna finns ju alltid möjligheten att splittra upp första sidoreflexen eller styra den med invinkling. Det finns många sätt - Argent RoomLenses i Solid Tech-tråden eller Golden Horns i Södertråden är två lösningar som uppenbarligen fungerar. I mitt rum försöker jag pricka in reflexen framför ett utstående hörn på vardera sidan. Små hyllor på väggarna kan också göra underverk. Quote
Vogue Posted May 19, 2005 Author Posted May 19, 2005 Mit rum er formet som et "L" hvor jeg spiller i den ene ende. Bredden er 3,8 m. og længden er 8,2 m. Timbre det er præcis Solid Tech-tråden og Södertråden, der jeg har set, at mycket fina speakers er placeret tæt på sidevæggen. Jeg blev inspireret af dette. Tack for de fine input. Vogue Quote
Guest johan Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Vogue Mitt vardagsrum ser ut så här Även om jag tar förstareflexen i taket o på väggarna så hörs det att där är en öppning till vänster. Roomlens tror jag hade fungerat bra för att bryta upp ljudet , o vill man bygga själv för att testa kan ju inte vara så svårt. Högtalarna står ca 1.6 ut i rummet Quote
juha Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Johan: Hör du det lätt eller "andas" högtalarna mer åt vänster? Quote
Guest johan Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Juha Ganska x-akt som du beskriver det är det , högtalaren "andas" lite mer till vänster. Jag kan nämna att dom är ganska hårt invinklade med Quote
juha Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Juha Ganska x-akt som du beskriver det är det , högtalaren "andas" lite mer till vänster. Jag kan nämna att dom är ganska hårt invinklade med <{POST_SNAPBACK}> Dels ser du ut o ha hundra procent släckt ljud på vänster första reflex, tänkte bara hur det ser ut på motsvarande sida? Höger högtalare får lite mer stöd från sidovägg medan den andre får stå "optimalt" så gott som fritt vilket alltid främjar själva "andningen" eller luftigheten, resulterar klang skillnad mellan hgt. Kan du försöka ge höger högtalare lite akustik prylar an mot vägg så at den tror att den har längre till vägg än va den egentligen har(om du nu inte redan har gjort det). Det hänger lite på hur långt du har til höger sidovägg? Om där finns plats alltså. Har du någon form av eftersläp/efterklang ut till vänster i L:et, det kan göra att du hör efterklang lite lite längre än efter din lyssningsplats klingat ut, finns det så dämpa hårdare med tex Dacron. Quote
Vogue Posted May 20, 2005 Author Posted May 20, 2005 Mitt vardagsrum ser ut så här Även om jag tar förstareflexen i taket o på väggarna så hörs det att där är en öppning till vänster. Roomlens tror jag hade fungerat bra för att bryta upp ljudet , o vill man bygga själv för att testa kan ju inte vara så svårt. Högtalarna står ca 1.6 ut i rummet <{POST_SNAPBACK}> Mit rum ligner Johans rum. Dimensionerne er lite anderledes længden er 8,2 m (7,2 m på diagram) och bredden er 3,8 (4,2 m på diagram). Mine speakeres er placeret modsat 1,2 m fra væggen på 3.8 m (4,2 m. på diagram). Lyssningspositionen er næsten den samme. Vogue Quote
Guest johan Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Juha Första reflexen från den vänstra kommer tyvärr precis innan kanten vilket jag har löst på det här sättet Vilket fungerar relativt bra , men ren diffusering hade varit att föredra men det tar förmycket plats tyvärr. Därför ska jag prova med DIY roomlens och höra om jag kan bryta upp det lite till. På andra sidan kan jag inte ta första reflexen helt o hållet för där står en soffa Och även där ska det provas med roomlens Men dacron skivorna i taket gör underverk Nu är det nog så att jag är petig o att Firebirden är rejält avslöjande. Små förflyttningar hörs direkt så intrimning till 100% får vänta tills även jag har MA moduler. Placering från bakre vägg är klockren för dom resonanserna jag har är försumbara. Quote
Guest johan Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Vogue Jag har haft tanken att sätta det som du , men tv:n ska få plats o det är lite svårt att diffusera den väggen då där är fönster tyvärr. Annars hade det varit kanon bra. Quote
juha Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Prova det du är inne på, en Room lens som står intill högtalarna på utsidorna om högtalarna. Har du gardinen direkt till höger om högra hgt?, tänkte om du kunde dämpa lite till, det ska dämpas i mellanregister nivå 40 eller 50 cm dacron. Detta ger en känsla av att ljudbilden släpper ut mot väggen. Quote
Guest johan Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Har du gardinen direkt till höger om högra hgt?, tänkte om du kunde dämpa lite till, det ska dämpas i mellanregister nivå 40 eller 50 cm dacron. Detta ger en känsla av att ljudbilden släpper ut mot väggen. Höger talare står ganska jämt med gardinen så jag tror att den påverkar marginellt Quote
Guest johan Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Jag kommer att förvandla vardagsrummet till en madrasserad cell ju Quote
juha Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Behövs bara en liten bit bakom gardinen Du kanske kan minska på den stora biten till höger(1:a reflexen) Ganska säker att du klarar med bra mycket mindre. Quote
Guest johan Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Ska testas , jag ska även fixa hem rör i veckan. Nån som vet om roomlens är ihåliga ? Quote
juha Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Är inte roomlens ihåliga och avstämda till att absorbera vissa frekvenser? Quote
Guest johan Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Då är det ju bara papper o penna som behövs Quote
juha Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Läser man om dessa så verkar de ju även ställa in sig självt...!?? Quote
Guest johan Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Nja....... Då skulle det betyda att dom är väääldigt bredbandiga vilket jag knappast tror. Dom borde vara en sorts avart av Helmholtz Quote
juha Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Det är helmholtz. Men den info jag fått om dem så verkar de so om de är själv justerande, andnins/absoberingshålet förändras kanske, med det skulle innebära att de skulle ha någon form av kraft/energi tex batteri. Äh har säkert tolkat texten fel :clown: Quote
Recommended Posts