Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är ingen aktiv deltagare i diskussionerna på forumet men däremot läser jag det mesta. Nu har jag hamnat i brydderier och tänkte se om jag med hjälp av forumet kunde få lite vägledning.

Jag har gripits av uppgraderingstankar. Problemet är att ju mer jag tänker, lyssnar och läser ju mer förvirrad blir jag. Jag är i grund och botten inte så där jätteintresserad av själva apparaterna utan av musiken. Jag har nu nått ett läge där jag vill ha ut mer "musik" ur min anäggning.

Jag har idag ett par SF Cremona och jag skulle vilja få dem att spela musik ännu bättre än vad de gör idag. Min fråga är: Vilken elektronik till dessa högtalare?

Nu har jag ju dessutom inte obegränsat med ekonomiska resurser så investeringen får väl ligga runt 50 000 kr. Kravet är att investeringen skall ge avsevärt "bättre" ljud.

CD spelaren tänker jag tills vidare behålla. Det är en Copland 289 som jag är rätt nöjd med i dagsläget.

Förstärkeriet består idag av en Thor. Tankarna just nu är att byta ut denna apparat mot en för- och slutstegskombination. Inledningsvis kan jag tänka mig att använda Thoren som försteg tills ekonomin tillåter ett byte även där.

Slutsteg till Cremona?

Följande har jag funderat lite kring.

GamuT D 200 Mk III

Bryston 4 SST

DP 6.4 P eller A-1

Audio Research 300.2

S 250

Grendel

De har alla olika egenskaper (styrkor o svagheter). Är det någon eller några som inte alls passar till mina högtalare? Är det någon eller några som passar väldigt bra? Finns det andra alternativ som är bättre?

Jag har lyssnat på GamuT dock inte med Cremonor. Upplevelsen var ett väldigt luftigt och öppet ljud. Bra tycker jag.

Bryston har jag inte hört. Alla verkar tycka att det är bra men det verkar inte som någon väljer Bryston i slutändan.?

DP har jag inte hört. Får ju väldigt bra kritik i norsk press. Är de så bra de skriver där eller? Vad jag läst verkar DP lite mörk/soft/runt i ljudet. Funkar det till Cremona?

AR 300.2 är vad jag förstår en ganska nu produkt. 150.2 tycks ju fått blandad kritik. Hur är 300.2?

S 250 o Grendel har jag hört i olika uppsättningar men aldig med Cremona. Jag vet inte....?

Som ni märker är frågorna många och svaren få.

Guest Rydberg
Posted

Jag har haft ett GamuT D200 mkIII, ett väldigt bra steg från mellanregister och uppåt, ett väldigt rent ljud utan nått som sticker ut. Jag tycker det föll i basen som saknade lite attack och stadga. Cremona är lite gosiga i mina öron och musiken blir nästan lite tråkig kan jag tycka, så GamuT kanske inte är bästa valet med sin lite svampiga bas. Annars är det ett väldigt bra steg.

Jag har även testat Pass-steg (x250 o x350) och de är bra men kan bli lite väl livliga och man kan bli lyssningstrött efter ett tag. Men till Cremona skulle nog ett Pass X250 fungera riktigt bra tror jag, betala ca 27-28 för ett beg.

Själv sitter jag med Bryston 7B-ST monoblock just nu och de verkar väldigt bra, mer attack än GamuT men ändå neutrala i ljudet, inget spår av lyssningströtthet änsålänge, så Bryston är ett väldigt starkt kort imho.

Jag har lyssnat på nått ARC transistorsteg, vet inte vilket det var, i mina öron var det lite av ett sömnpiller, dvs det tror jag inte det passar med dina Cremona.

DP 6.4P har jag inte lyssnat på, har dock snackat lite med olika norrmän om just DP. Tydligen ska man hoppa 6.4P och köpa det som heter bara 6.4, eller ännu hellre 6.5, tydligen väldigt bra för pengarna.

S250 har väl ingen kanonbas direkt efter vad jag läst (ingen egen erfarnhet själv), Grendel har jag dock lyssnat på och det har ett jädra klipp i basen, kan nog funka riktigt bra med Cremona.

Så Bryston, Pass, Grendel (ev DP) tror jag kommer att fungera bäst till Cremona.

Posted

Josa1

Jag skall inte gå i mot Rydberg här, alla dessa steg bör höja din aläggning från Thor. Men om du inte är nöjd idag, kan det bero på flera saker. En av dem är att du inte gillar det moderna ljuded Thor står för. I så fall skulle jag rekommendera rör eller en äldre mosfet-förstärkare.

Jag skulle om jag var du, fundera över kablaget. Du har kompetent elektronik och kompetenta högtalare. Det borde gå att få dem att spela "mer" musik. Med detta begrepp fattar jag det som om att du vill ha mer kropp och själ, mer blod, vilket leder in på tjocka rena kopparkablar.

Har du möjlighet så pröva Cardras golden cross högtalarkablage och en golden cross från CD till förstärkare. Där kan du kanske få det du vill ha, men du måste pröva först och ljust dessa kablar måste spelas in under ganska lång tid och dessutom inte flyttas på. Så slita dem ut och in under ivrigt testande är ingen bra idé.

mvh/gurin

Guest Rydberg
Posted

Till Cremona skulle jag inte rekommendera Cardas, har själv ägt Golden Ref. (både signalisar och ht-kablage) och det är väldigt laidback kablar. En direkt jämförelse med exempelvis Nordost Quattro Fil visar dessutom på ett tapp av detaljer (och ja Cardas:en fick sitta i flera dagar). Med Cremonas karaktär i baktanke är nog Cardas bland de sämsta val av kablage jag kan komma på.

Posted

Jag tror faktiskt på grendel eller möjligtvis bryston, jag har hört cremona flera ggr och dom tycker verkligen om stora starka förstärkare

Posted

Jag har lyssnat på Cremonerna under ett par år nu (nära vän som äger ett par) och tycker det är en mycket trevlig högtalare. Min vän har kört med Musical Fidelity Tri-Vista 300 fram till ett par månader sen. I denna kombination finns både dynamik och värme, utan att dynamiken blir för påträngande eller att det blir för mycket värme från rören i förstegsdelen. Finns ett beg ex hos Ljudmakarn för 39kkr, ett prisvärt alternativ.

http://www.ljudmakarn.se/

Om man vill få lite mer liv i högtalarna och lite mer detalj, kanske lite på bekostnad av värme, så skulle jag kolla på Tri-Vistans ersättare KW-500. Har lyssnat på KW-500 och Cremona under ett par veckor och om man tycker att Cremonorna är lite sega så kommer de verkligen till liv med denna förstärkare. Tyvärr ligger väl den lite utanför budgeten, kostar ca 59kkr.

Av dinna förslag har jag bara lyssnat på GamuT , och det låter trevligt, möjligen att det blir lite för mjukt och tillbakadraget i längden.

Vad det gäller Cardas till Sonus Faber så kan jag bara hålla med Rydberg. Har ägt Cardas Neutral Ref och kört dessa med EA2 och Cremona och denna kombination var inte lyckat, eftersom både SF och Cardas är lite laidback så blir det lite för mycket av det goda ;) '

MVH

Posted

Med tänke på det Rydberg säger om ARC skulle jag tro att han syftar på mitt ARC D-130, tror dock att ARC 300.2 låter mycket annorluda från en D-130. Kan hålla med att D-130 är lite tråkigt och lite "lay-back". Skulle tro att det inte är fallet med 300.2 sm bör vara mycket mer lik 150.2 som jag tycker är ett mycket trevligt steg.

Jag tycker dock att cremona passar bättre med rör steg från ARC, typ VT 100 mk3 eller VS 110.

Posted

Intressant med kW 500. Är det någon som vet något mer om denna integrerade pjäs? Tidigare när jag lyssnad på MF tycker jag att de varit lite för varma och gosiga i ljudet för min smak. Är det annorlunda med kW 500? Problemet med denna pjäs är att den endast finns för avlyssning på Götgatan i Stockholm och jag bor låångt ifrån Stockholm. Känns ju lite som att köpa grisen i säcken. Jag har försökt hitta recensioner på nätet av den men i princip inte hittat något matnyttigt.

Posted

Det ligger ett par S250X ute på Hifimagasinet.

Ett par specialmoddade variantar av Bladelius själv.

Riktigt bra utgångspris i alla fall.

Posted

Har själv spelat en längre tid via just GamuT D200 och SF Cremona. Tycker att det är en väldigt lyckad kombination genom hela registret.

Posted

>Josa1

I jämförelse med Tri-Vistan så har KW-500 ett mer rent ljud, mer detaljer och framför allt mer dynamik. Om man upplever Tri-Vistan för mjuk, vilket jag tyckte den kanske var till just Cremonorna så är KW-500 ett bättre alternativ. KW:en håller Cremonorna i ett järngrepp och man får ut mer i bas området i jämförelse med Tri-Vistan.

Tror att The Absolut Sound har testat KW-500 även HiFi-News om jag inte minns fel.

Tyvärr är det ofta så att butikerna inte har möjlighet att ta in så pass dyra saker för enbart ha som demo produkter. Att köpa en sådan dyr sak utan att lyssna är ju kanske inte så roligt eller för den delen klokt.

Om du överhuvudtaget tycker att Musical Fidelity "soundet" är för mjukt så kan ju Krell kanske vara något, lite klarare och renare "sound" om man jämför med MF.

KAV-400xi ligger ju runt 35kkr och finns förmodligen som demo produkt i fler butiker än KW-500.

MVH

Posted

Josa1

Skoj med en Cremona ägare till på forumet!

Jag kör med en liten Pathos ClassicOne förstärkare till mina,inte världens kraftfullaste kanske men det funkar faktiskt ganska bra.Och ClassicOne fungerade betydligt bättre med Cremona än Thor när jag testade.Åtminstone i mina öron.

Mer musikaliskt s.a.s.

Varför inte prova B.a.t?Deras för och slutsteg går ju att få tag på begagnat till rimliga pengar eller varför inte deras integrerade?

mvh/n.o

Posted

Alla rättrogna Sonusfaberfantaster borde egentligen även ha elektronik från Vicenza... :cool: :D Pathos har ju en del modeller att välja på och i morgon blir det INPOL2 hos Sonus Faber Kluben Danmark.

Det blir bilder om jag får till det.

Posted
Jag har lyckats få till en lyssningssejour med kW-500 och Cremona i början av nästa vecka. Spänningen är oliidlig.

Spännande, ska bli skoj att höra vad du tycker :) Är det på Reference Audio?

MVH

Posted

Nej, det är i Uppsala. Jag tror jag skall försöka lyssna på ARC 300.2 också när jag ändå är där. Nu fösöker jag hitta lämplig musik och det är inte helt lätt.

Fråga: Finns det ingen i Svergie som säljer Bryston? Det enda jag hittar är TAA Import i Norge och det verkar ju långt bort. Lite synd tycker jag eftersom det verkar som kombinationen BP-26/MPS2 och 4 SST har fått väldigt bra kritik.

Jag är medveten om att Cremona skall passa väldigt bra ihop med rör, men jag är lite rädd för rör. Jag tycker det verkar som det är en hel del pyssel med rörförstärkare. Dessutom har jag fått uppfattningen att de kan vara lite problematiska i basområdet, men jag kan ha fått fel uppfattning. Jag måste erkänna att jag är amatör inom hi-fi området så alla goda råd mottages tacksamt.

Posted
Jag är medveten om att Cremona skall passa väldigt bra ihop med rör, men jag är lite rädd för rör. Jag tycker det verkar som det är en hel del pyssel med rörförstärkare. Dessutom har jag fått uppfattningen att de kan vara lite problematiska i basområdet, men jag kan ha fått fel uppfattning. Jag måste erkänna att jag är amatör inom hi-fi området så alla goda råd mottages tacksamt.

Med rena rörförstärkare kan det vara lite pyssel antar jag,men med ett förstärkeri med rör i försteget och transistorer i slutsteget så är det inte så mycket pyssel alls.

Och förresten,så är vi väl alla glada amatörer!

Posted
Fråga: Finns det ingen i Svergie som säljer Bryston? Det enda jag hittar är TAA Import i Norge och det verkar ju långt bort. Lite synd tycker jag eftersom det verkar som kombinationen BP-26/MPS2 och 4 SST har fått väldigt bra kritik.

Vet att Golden Age Music började sälja Bryston men det har ingen information på deras hemsida längre så det kanske har slutat, Ljudmakarn i Stockholm sålde Bryston ett tag också vet inte hur det är med dem heller.

http://www.ljudmakarn.se/

http://www.goldenagemusic.se/

MVH

Posted
Nej, det är i Uppsala. Jag tror jag skall försöka lyssna på ARC 300.2 också när jag ändå är där. Nu fösöker jag hitta lämplig musik och det är inte helt lätt.

Hejsan,

Härliga problem du ställs inför! Välja slutsteg till Sonus Faber! :cool:

Rör och då när det gäller Audio Research har jag lite kännedom om. Jag lever med dom varje dag och har så gjort i snart 2 år. Jag upplever inga som helst problem med vare sig ljud eller handhavande. Större, rutinerade, (rör-) hififöretag har sett till att det finns bra tillvägagångssätt att justera det lilla som behövs justeras. ARC Har gjort det verkligt lätt och det är inte mycket svårare än att byta en glödlampa eller att ställa in temperaturen på en ACC i en bil.

Själv har jag Audio Research VS55 men även VT100 mk III. Båda spelar självklart helt problemfritt - det ser jag som en självklart - men det är ju såklart ljudet som imponerar mest. Har haft Bipolär-transistor-slutstegs-killar som uttryckt "Detta är första gången jag kunnat tänka mig rör" ang ARC.

Posted
Bryston säljs via TAA Import. Lite synd i mina ögon.

Var det inte Classic Design som importera Bryston ett tag eller är jag ute och cyklar?

MVH

Posted

Jag har också för mig det, men jag pratade med Classic Design i fredags och de hade endast MF idag vad jag fattade av honom. Lite konstigt är det att det inte finns i Sverige eftersom Bryston är stora inom området.

Posted
som sagt så kommer cremonorna verkligen till liv med större starkare slutsteg, rör visst i diskanten men annars till cremona? njaaaaa

Rör i diskanten? Näe du... Det finns många kompetenta rörsteg som klarar av helheten på ett utmärkt sätt.

Jo det var Classic Design som höll i Bryston förut. Sammarbetet avbröts och nu är det TAA Import i Norge som tar vid.

Posted

Josa1

Jag äger ett par Cremonor golvvarianter och till dessa hade jag en ARC VT-100mk2,och den spelade bra men sen möblerade jag om och kunde ej ha den inkopplad,jag köpte då ett par Rogue M-150 rörmonoblock med vilka SF spelar fantastiskt bra dessa monoblock kostar runt 45',jag har ev.min VT-100mk2 till salu om intresse finnes.Det är bara och konstatera att SF spelar väldigt bra ihop med rör.Om du bor runt Stockholmstrakten kunde vi arrangera en lyssning om du är intresserad.

Ang.Bryston är TAA-import i Norge agent för Sverige och Finland föruton Norge och de söker återförsäljare både i Sverige och Finland enl.annonsen som fanns införd i H&M härom sistens.

Mvh

Guest Rydberg
Posted
:)  Envis som en åsna får jag väl också slå ett slag för GamuT, slö bas?

Yepp lite slö bas hade iaf det D200 Mk3 jag ägde tidigare. möjligt att mk2 låter annorlunda. Sen är ju allt relativt också, ett steg som Pass X350 har en helt annan attack helt enkelt.

Posted

Ang .Gamut så lånade jag ett par Gamut M-250mk3 och kopplade in på mina Cremonor och tyckte det blev lite för ljust och högtalarna spelade på mej de blev väldigt framfusiga jag gillade det inte alls nu skall det sägas till Gamutens försvar att de kanske inte var tillräckligt inspelade,jag lämnade tillbaka monoblocken de verkade dock vara välbyggda,men jag har haft rör länge och kanske är jag lite rörskadad.Gamutens parpris tror jag låg på 119'.

Mvh

• 2 weeks later...
Posted

Ursäkta att det tagit lite tid, men det har varit rätt körigt ett tag.

Tänkte komma med lite reflektioner kring en lyssningsövning som jag gjort.

Först vill jag tacka Sker för att du tipsade mig om MF kW 500. Detta var ett alternativ jag inte kommit på utan ditt inlägg. Det verkar inte som MF är särskilt populärt i detta land.

Lyssningsövningen var mellan AR 300.2/Theta (DAC/försteg) Gen V III ihopkopplat med Nordost Vallhalla balanserade signalkablar och MF kW 500.

Jag körde rätt blandat musik (jazz, pop, blues, akustik finstämd musik).

Först ut var AR/Theta. Det lät mycket bra. Organsikt och öppet med bra botten och kraft. Toppen var mycket trevlig.

Sedan kom kW 500. Första intrycket var att ljudkaratären var väldigt lika. Även detta lät organiskt, öppet med kraft och dynamik. AR/Thetan var dock bättre i diskantområdet där kW lät mer återhållen och inte hade riktigt samma öppenhet. Däremot tycker jag att kW 500 hade en bättre kontroll i basområdet. Den delade upp basen bättre på något vis. kW hade nog också mer power i musiken.

Sammanfattningsvis konstaterar jag att kW 500 måste vara ett bra och prisvärt alternativ med tanke på vad den presterar. Det var ju inga direkt billiga prylar den jämfördes mot och jag tycker den klarade sig bra. Kombinationen AR/Theta var alltså vääldigt bra enl mitt tycke men det kostar ju också.

Kombinationen Cremoma o kW 500 var väldigt bra. kW fick Cremona att "blomma" ut och de fick betydigt mer fart och fläkt över sig. Nu kanske inte alla tycker om det spelsättet men för mig är "timing", fart och driv viktigt.

Det var lite kort om detta. Nu måste jag ägna mig åt annat igen.