Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är mycket sällan jag skriver på denna del av Euphonia men nu har jag köpt ett album som är mycket fint. Där en artist vid namnet Sofia Karlsson tolkar Dan Andersson. Som ni säkert redan har läst av rubriken :)

Tyvärr har min bror kameran så några sköna vår/sommarbilder med skivan i fokus får utebli men väl några ord om denna skivan!

Jag läste i en tidning jag hittade på bussen där dom skrev om denna fantastiska skiva och jag kan bara hålla med. Som läsare av Hifi&Musik kan man läsa lite mer om henne som utsett henne till årets folksång artist.

Bilden lånar jag från megastore.se

961270.jpg

01. Jag väntar...

02. Vaggvisa

03. Jag har drömt...

04. Omkring tiggarn från Luossa...

05. Julvisa i Finnmarken

06. Vaknatt

07. Du liv...

08. Till min syster

09. helgdagskväll i timmerkojan

10. Mot ljuset

11. Minnet

Skivan är akustisk med gitarrer, fioler, trumpet, kontrabas, slagverk, basklarinett, dragspel mm.

På spåret Till min syster sjunger hon tillsammans med Sara Isaksson. Mycket bra. Låt nummer 3 Jag har drömt... hör man tydligt hur det knäpper på dragspelet tillsammans med hennes vackra röst. :o:)

Thorstein Bergman sjunger duett med Sofia på spår Vaknatt. Mycket fint. Förövrigt tycker jag att Thorstein Bergman tolkar Dan Anderssons texter bäst men här tycker jag Sofia gör detta på ett mycket fint sätt.

Jag kan inte med ord beskriva Sofias skiva men nästa gång ni är i en skivbutik så lyssna på hennes skiva och skaffa er en egen uppfattning. En skiva som förgyller min lilla CD samling men som skulle passa bättre som Vinyl för min del :mm:

Sammanfattningsvis en skiva med fin musik, fina instrument och en vacker röst... Hon sjunger fint tillsammans med Thorstein Bergman... Suck... För mig är alla låtarna bra... :)

Guest Zalve
Posted

Får hamna i korgen under nästa inköpssväng..

Posted

Jag hörde skivan på radio för någon månad sedan och var väl inte så förtjust. Det är ju bara så att t.ex. Ruben Nilsson ska sjungas av Fred Åkerström. Pesonligen så tycker jag att Thorstein Bergman är den som hit tills har tolkat Dan Andersson bäst.

Posted

gcs: Jag håller med dig om att Thorstein Bergman tolkar Dan Andersson bäst. Näst bäst får Sofia vara för min del :)

Mattias, Zalve, juha, Barvo och alla andra som läst/skrivit om detta skivtips och tänker köpa så hoppas jag ni blir lika nöjda som jag är av denna skiva. :)

Annars får ni fakturera skivkostnaden till mig :cool:

Posted

Beställt skivan efter ha hört några spår. Suverän tolkning. Tillhör inte dem som föredrar Thorstein Bergman. Han är alldeles för gråtmild i mina öron, däremot så håller jag med om Ruben Nilsson och Åkerström eller ännu bättre Bellman och Åkerström.

• 4 weeks later...
Posted

Har lyssnat några spår från skivan. Oj, vilken härlig musik. Sofias tolkning är fantastisk och folklik..... :mm:

Tack datar för detta härliga skivtips :)

/Mattias

• 2 months later...
Posted

I dag mitt "på blanka förmiddagen"..... programmet heter så i P2. Då hörde jag en mycket vacker inspelning av spelmannen med någon som heter Lars Erik Lundberg eller möjligen Lundeberg. Han kompades av en gitarr och en manskör. Jag har kollat på CDon men där finns inte skivan. Det kanske är någon annan på forumet som känner till skivan som jag hörde idag på radion.

Posted

God middag,

SR P2 brukar publicera sina spellistor HÄR.

Tyvärr har inte dagens listor dykt upp ännu och vissa program är dåliga på att uppdatera...

Om din uppkoppling klarar av real audio kan du lyssna om programmet (som jag tyvärr missade) via deras hemsida : http://www.sr.se/p2/pablanka/

P2 har även publicerat kontakt-e-post till redaktionen : bengt.emil@saltis.com

/ptr

Posted

Så dumt av mig, jag borde ha sökt på deras hemsida och inte nöjt mig med att leta efter en spellista. Jag som ändå är inne på SR´s hemsida varje dag och kollar. :blush

Posted

Hittade denna i SLBAs nätdatabas..

Parling, Nils

Finnbäcks-Lars under stjärnorna / Roger Broberg & Åke Lundeberg sjunger Nils Parling. - [saxdalen : R. Broberg, leverantör], cop. 2000. - 1 CD (ca 49 min.)

Wisa: WISCD 797

Förkortad katalogisering utan redovisning av innehåll

Klassifikation: Yqh               

Genre: visor

Accessionsnummer: CD01-0291

Wisa

Stenslundsvägen 25 B

791 74 Falun

Sweden 

Phone:  023-71 08 4 

Dan Andersson sällskapet

Har dock ingen aning om det är denna platta, men det är det enda jag hittar med Åke Lundeberg..

/ptr

Posted

Jag har redan mailat med Bengt Emil Jonsson som lovat att skicka mig en skiva. Jag får väl recensera skivan när den kommit och jag har lyssnat.

• 1 month later...
Posted

Svarta ballader är en absolut suverän skiva. Stort tack till datar för tipset, jag tror din rekommendation var den första jag såg.

Jag hade hört Sofia Karlssons första skiva, Folksånger eller nåt sånt, och den fann jag bedrövlig: konstlat folklig, fjantigt sjunget, totalt poänglöst - klent (allt enligt min blygsamma uppfattning). Jag är inne i en "kvinnliga röster"-period, där jag inte bryr mig om genre utan letar kvalitet. Sofia K gick i tunnan. Därför var jag misstänksam mot din rekommendation, datar.

Ack, så fel det kan bli. Sofia Karlsson verkar helt transformerad nu. (Eller om Folksånger låg på tallriken en dålig dag.) Det pratas om att Sofia träffat en röstcoach; en mirakulös sådan, vad det verkar.

Jag instämmer i kören, och rekommenderar starkt ett köp av denna blivande klassiker med Sofia Karlsson. Larva er inte med piratkopiering utan stöd Sofias :kiss: artisteri genom att köpa CD:n.