klas Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Håller som bäst på med att uppgradera från "Svensson-HiFi" till ja, nå´t lite bättre i alla fall...( har en pioneer DVD 656-A ,Amplifix & Mirage M3Si) Under tiden som jag väntar på att någon vänlig själ vill sälja en Bladelius Freja till mig för en billig peng, :evil: så tänkte jag skaffa lite bättre högtalarkablar. Nu är det så att god vän, tillika HiFientusiast (med mycket goda öron för övrigt) bestämt hävdar att man får mycket mer ljud för pengarna om man shoppar diverse dämpfötter till elektroniken, spikes till högtalarna osv. än vad man får för motsvarande kronor i kabel-affären. Personligen har jag ingen erfarenhet av dämpningar, kablar däremot har jag lite mer koll på, i den mån man överhuvudtaget kan ha nå´n koll i den djungeln... Är det någon som har synpunkter på detta, ska jag handla kablar eller fötter? Klas Quote
Ranefjord Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Underlägg (spikes, kuddar, etc) till högtalarna först, därefter bättre signalkablage, sen strömkablage och högtalarkablage och sist upphängning till elektoniken. Det är den ordningen jag skulle gått. Quote
Guest Rydberg Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Nått som garanterat gör enormt mycket mer än diverse esoteriska fötter och dyra kablar är att förbättra akustiken i rummet. Har du redan gjort detta skulle jag skivor för resten, bra kablar behöver inte kosta många kronor, däremot finns det måna dyra kablar som är abnormt dåliga. Quote
datar Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Jag får hålla med Ranefjord. Det är ungefär så jag också skulle gå till väga. Quote
sampix Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Och i ett försök att få till en viss jämnvikt så säger jag; akustik och dämpfötter :cool: När det gäller dämpfötter så finns det absolut ingen annan väg än att själv prova sig fram. Det florerar en djungel utav olika fötter på marknaden och ingen är en universal fot till all elektronik. Vissa funkar bra till viss elektronik/högtalare, men mycket sämre till andra. Hoppas du förstår vad jag menar Quote
crion Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Jag är av den uppfattningen att rätt dämpning av ljudvågor ger störst förbättring (akustik). Jag är också av den uppfattningen att rätt mekanisk dämpning fungerar lika bra på all elektronik/högtalare. Har man däremot väldigt mycket kompromisser eller inte vet vad man pysslar med, ja då får man sitta med olika dämpningslösningar på varje komponent och tvingas ta den som ger minst defekter ihop med komponenten.... När dessa två är lösta skulle jag byta vägguttag/strömlister/strömkablar om dessa är utav standard oskärmad kvalite.. Därefter interconnect och högtalarkabel, helst från samma tillverkare och från samma range.. Quote
Bravo Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Jag får nog köra en balansövning med. Rumsakustiken är viktig och glöms ofta bort, därefter dämpning av högtalarna (mycket viktigt), därefter cd-spelaren, sedan kablar och fötter till resten. Detta är i alla fall det viktigaste så långt jag kunnat bedöma det med egna olika uppsättningar. Quote
gurin Posted May 17, 2005 Posted May 17, 2005 Senaste kabelbytet, kabeln från Dac till försteg ”tvingade” mig att ta bort dämpningen under Dacens strömförsörjning. Den dämpning som stod där var noga utprovad genom lyssning med den gamla kabeln. Den nya gav alltså nya förutsättningar och strömförsörjningen står nu på sina egna fötter på en marmorplatta. Borde pröva med några Xindak fötter där nu i stället. Jag vill härmed påpeka att det inte är säkert att man kan göra alla uppgraderingarna i raka klara steg. Ett byte någonstans i kedjan ändrar förutsättningarna för resten. I övrigt ansluter jag mig till Ranefjords ordning. Har väl i princip gått efter den själv. Ett byte av slutsteg ändrade dock högalarunderläggen från spikes till kuddar. Men det är ju det som är en del av tjusningen med vår hobby. Köp en komponent och trimma därefter hela anläggningen, köp en till och börja om. Mvh/gurin. Quote
Bravo Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 gurin skrev: Jag vill härmed påpeka att det inte är säkert att man kan göra alla uppgraderingarna i raka klara steg. Ett byte någonstans i kedjan ändrar förutsättningarna för resten. Det kan nog stämma när man gått igenom allt ordentligt, men utgår man från noll, dvs. ingenting åtgärdat, så brukar varje steg bli en förbättring. Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 gurin skrev: Det kan nog stämma när man gått igenom allt ordentligt, men utgår man från noll, dvs. ingenting åtgärdat, så brukar varje steg bli en förbättring. <{POST_SNAPBACK}> Det stämmer nog väldigt väl om man kör "lyssna och tyck"-metoden, dvs optimerar apparaters fel med varandra. Quote
Timbre™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Det stämmer nog väldigt väl om man kör "lyssna och tyck"-metoden, dvs optimerar apparaters fel med varandra. Är det inte detta vi kallar för matchning... Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Är det inte detta vi kallar för matchning... <{POST_SNAPBACK}> Jo precis! Man matchar apparater med olika karaktärer till varandra så att resultatet blir "bra". Skulle man sedan behöva byta ut en apparat i en sådan kedja pga exempelvis introduktion av ett nytt phonogramformat så kanske det inte går att hitta en sådana apparat med exakt samma karaktär som den gamla apparaten man hade (som spelade det gamla phonogramformatet), då får man göra om hela den här optimeringen igen. Jag tycker metoden oven inte är så optimal, optimalt vore ju ha skaffa apparater med så liten egenkaraktär som möjligt istället för att låta apparater uppväga varandras brister. Ett system uppbyggt med neutrala apparter har inte heller samma problem med att man byter en apparat i det (hyggligt neutrala apparater ska förhoppningsvis alltid gå att hitta), är apparaterna beroende av varandras karaktär kan däremot allt falla som ett korthus med en ny apparat. Quote
plundin™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 (hyggligt neutrala apparater ska förhoppningsvis alltid gå att hitta) Det springande problemt är ju att den enes "neutralt" är den andres "färgat" och eftersom den inte finns någon absolut mätmetod för att säkerställa "neutralt" så kommer det alltid att finns allahanda tweeks för att neutralisera till dina örons refferensnivå. Det är förövrigt därför man tex. tillverkar kablar med olika ledande material! /ptr Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Det springande problemt är ju att den enes "neutralt" är den andres "färgat" och eftersom den inte finns någon absolut mätmetod för att säkerställa "neutralt" så kommer det alltid att finns allahanda tweeks för att neutralisera till dina örons refferensnivå. Det är förövrigt därför man tex. tillverkar kablar med olika ledande material! /ptr <{POST_SNAPBACK}> Sant, problemet är ju att försöka hitta en metod som på ett så objektivt sätt som möjligt undersöker apparatens prestanda. Sorry, lite OT nu Quote
plundin™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Sant, problemet är ju att försöka hitta en metod som på ett så objektivt sätt som möjligt undersöker apparatens prestanda. för mej är objektivt ekvivalent med "neutralt" ie. det kommer aldrig finnas annat än en subjektivt färgad sanning när det gäller elektrisk musikåtergivning. för att återgå till ämnet; så skriver Klas vad jag kan se, inte vad han använder för kablage nu, därför är det svårt att klura. Men om han använder orginalspikesen som kom med M3'orna så borde bättre högtalarkablage göra störst nytta. Min erfarenhet a M-serien (har en kompis med ett par M1si) är att när man väl hittat rätt plats i rummet (så fristående som möjligt) så handlar spikes- och kablage-val mest om att plocka hem det där lilla sista. Både Jan, min kompis och jag är övertygade AJ van den Hul fans, han anväder Royal Jade Hybrid och SondCare Super Spikes. För mina öron låter denna kombination om inte neutral så i alla fall alldeles utmärkt! /ptr Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 det kommer aldrig finnas annat än en subjektivt färgad sanning när det gäller elektrisk musikåtergivning. Detta är ju inget jag skriver under på, det kan mycket väl finnas apparter som inte påverkar ljudet hörbart, att resonera som att om ingenting är helt rätt så är heller ingenting fel är enligt mig ett mycket konstigt synsätt. Quote
Guest om.s Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Nu är det så att god vän, tillika HiFientusiast (med mycket goda öron för övrigt) bestämt hävdar att man får mycket mer ljud för pengarna om man shoppar diverse dämpfötter till elektroniken, spikes till högtalarna osv. än vad man får för motsvarande kronor i kabel-affären. Personligen har jag ingen erfarenhet av dämpningar, kablar däremot har jag lite mer koll på, i den mån man överhuvudtaget kan ha nå´n koll i den djungeln... Är det någon som har synpunkter på detta, ska jag handla kablar eller fötter? Klas <{POST_SNAPBACK}> Leser her at det er gitt gode råd ang akustikk og matching av kabler/elektronikk. Gode råd å ta med seg på veien. Selv ville jeg testet meg frem til kabler jeg ville satset på. Om da elektronikken er der man vil så kan man gå igang med div dempeføtter etc, som andre her også har påpekt, så endrer man på signaturen når man benytter seg av slikt. Holder selv på å eksprimenterer med det samme om dagen. Hadde gummiføtter under både ART V2 cd spilleren og PRE G2 forforsterkeren, men synes det låt lite "ull" i oppløsningen og detaljeringen. Fant derfor frem igjen noen pulsar points som jeg har hatt liggende noen år (funket ikke med forrige forst..) og testet de under cdèn først, de maxet det jeg manglet, og igjen det blev en tur til hifi sjappa for innkjøp av ett paket til for forforsterkeren. Mens det i resten av oppsettet går det i en blanding av gummiputer og spikes (for racket) Min erfaring blir at man har mye/mest å hente om man tuner el optimaliserer anlegget når man føler seg "klar" el ferdig. Mao jeg ville kjøpt kabel og siden begynt å optimalisere det jeg da hadde fått. Det kan fort bli (for) mange variabler med hensyn til at elektronikken da kanskje ikke får vist sin "sanne" signatur om man tweeker for mye underveis..... Dette kan jo også være system avhengig selvsagt.... mvh en som ikke er ferdig med å fintune sitt oppsett edit: Glemt nesten å nevne at jeg mellom pulsar pointèn og racket bruker enn tynn plate av noe som HOLFI kaller "the magician" en liten flat kvadratisk plate i plast med en kobber (?) plate på for absorbasjon av micro vibrasjoner/ resonanser. Funker utmerket i spann med PP. Quote
plundin™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 ..det kan mycket väl finnas apparter som inte påverkar ljudet hörbart... Att något inte påverkar ljudet "hörbart", betyder ju inte att produkten omedelbart låter bra.. Och om "inte påverkar ljudet hörbart" finns i verkligheten hur verifierar Vi det? Hur kan vi säkerställa att "neutralt" i en given refferensmiljö också fortsätter att vara det i de följande miljöerna "Neutral" utsätts för? Nej, all vetenskap där känslor och individuellt lyssnande (erfarenheter) är en avgörande parameter kommer för alltid att vara subjektiva. Att det sedan finns en liten möjlighet att en grupp som utvärderar "Neutral" kan komma överens om en minsta gemensamma nämnare, håller jag för subjektivt möjligt.. att resonera som att om ingenting är helt rätt så är heller ingenting fel är enligt mig ett mycket konstigt synsätt... men det handlar inte om rätt eller fel! -- vilket är en inte helt ovanlig fallgrop när man talar om/utvärderar "produkter" (i brist på ett bättre ord) med hjälp av den personliga erfarenheten -- an produkt kan mäta hur bra som helst i labbmiljö, men om den inte ger dig en skönhetsupplevelse som övertalar dina öron, smaklökar eller luktsinne är det betydelselöst om "X" är rätt eller fel på pappret eller för någon annan! Efter att ha läst "silver" tråden så inser jag att det inte är någon idé att ge sig in på någon "Moment 22" diskusion här heller! /ptr Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Att något inte påverkar ljudet "hörbart", betyder ju inte att produkten omedelbart låter bra.. Och om "inte påverkar ljudet hörbart" finns i verkligheten hur verifierar Vi det? Produkter i sig ska ju inte låta alls, det är ju phonogrammet som ska återges, att tala om bra ljud är ju ingen mening (vad är det förresten?). Vill man höra inspelningen som den var kan man ju inte leta efter apparater med "bra ljud", man vill leta efter apparater med god återgivning. F/E-lyssning är ett sätt att ta reda på om en apparat påverkar ljudet hörbart. Quote
gurin Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 om.s! Antar att det var efter inkoppling av Cardas GR som det blev för luddigt med sd-fötter och om så vore så är det exakt det som hände mig. Rydberg! Själv skulle jag aldrig trivas med att hela tiden jaga den, eller de, där helt neutrala apparaterna. Jag optimerar de jag har, efter hur jag "tycker" att det låter och finner här glädje och tjusning. Min bestämda åsikt är att alla komponenter färgar ljudet på ett eller annat sätt. Ändras en komponent, och dit räknar jag kablar, bör anläggningen optimera om, vilket inkluderar ev ändring av högtalarplacering och rumsakustik, i alla fall i mitt enkla fall med vardagssaker i samma rum som stereon, men så bor jag i en betongbunker. mvh/gurin Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Min bestämda åsikt är att alla komponenter färgar ljudet på ett eller annat sätt. <{POST_SNAPBACK}> Hur vet du att allt färgar hörbart? Är det inte nått man bör undersöka? Det verkar vara som att "allt färgar" är ett axiom i vissa kretsar! Mycket märkligt....... Ändras en komponent, och dit räknar jag kablar, bör anläggningen optimera om Optimeras efter vilka kriterier då om man får fråga? *nyfiken* Quote
Guest om.s Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 om.s! Antar att det var efter inkoppling av Cardas GR som det blev för luddigt med sd-fötter och om så vore så är det exakt det som hände mig. mvh/gurin <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke jeg skal legge "skylden" på Cardas i denne sammenhengen, tror mer det er at signaturen på min tidliger BAT VK 300X som var lysere og mer oppløst enn mitt nåværende Audionet sett. Fikk tone ned visse lyse tendenser hos BAT, mens Audionet har en mørkere og varmere signatur og dermed bør tunes annerledes. Den mørkheten fra Cardas kom spes når jeg byttet høytalerkabler fra Wireworld Eclipse III (en kabel i samme prisklasse som CGR) senere har jeg oppdaget at forskjellen var det lydmessige fokuset de konsentrerte seg på å frem heve, WW var mer en Hifi kabel mens Cardas er mer en musikk formidler..... Forandret kanske mye på oppsettet i begynnelsen av februar, nye signal kabler, ny pre med eps, nytt strøm "filter" el powerstation, nye monoblocker, det skjedde så mye at den gamle signaturen forsvant helt til fordel for enn annerledes og bedre lyd, som jeg først nå begynner å få "grep" på og dermed kan starte den siste fin/optimal tuningen. Tror også du har ett godt poeng ang din erfaring med apparaters egen signatur, tror selv det er vanskelig for ikke si umulig å finne/ lage ett helt 100% nøytralt komponenter. mvh Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Tror også du har ett godt poeng ang din erfaring med apparaters egen signatur, tror selv det er vanskelig for ikke si umulig å finne/ lage ett helt 100% nøytralt komponenter Problemet är att man inte kan veta vad som är neutralt genom vanlig lyssning (ok man kan ju göra vissa grova uppskattningar), om vi har två apparater och de låter olika så finns det ju två fall, antingen färgar båda hörbart och de har då sina egna karaktärer eller så färgar en av appaterna och den andra färgar inte hörbart. Det är ju helt omöjligt att skilja dessa båda fallen åt genom vanlig lyssning. Man måste ha en absolut referens att jämföra med, som tur är så har vi ju insignalen som kan ses som en absolut referens, skiljer sig inte insignalen och ut sigsinlen sig åt hörbart på en förstärkare så tycker iaf jag att det är väldigt bra. Ps tror dina Audionet är väldigt lågfärgande förstärkare ds Quote
Govinda Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Hej Rydberg skrev! Hur vet du att allt färgar hörbart? Gurin skrev i själva verket! Min bestämda åsikt är att alla komponenter färgar ljudet på ett eller annat sätt. Mvh Anders Quote
Guest om.s Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Problemet är att man inte kan veta vad som är neutralt genom vanlig lyssning (ok man kan ju göra vissa grova uppskattningar), om vi har två apparater och de låter olika så finns det ju två fall, antingen färgar båda hörbart och de har då sina egna karaktärer eller så färgar en av appaterna och den andra färgar inte hörbart. Det är ju helt omöjligt att skilja dessa båda fallen åt genom vanlig lyssning. Man måste ha en absolut referens att jämföra med, som tur är så har vi ju insignalen som kan ses som en absolut referens, skiljer sig inte insignalen och ut sigsinlen sig åt hörbart på en förstärkare så tycker iaf jag att det är väldigt bra. Ps tror dina Audionet är väldigt lågfärgande förstärkare ds <{POST_SNAPBACK}> Personlig tror jeg ikke at jeg ville blitt mer fornøyd med ett anlegg som hadde vært helt nøytralt, har delvis vært på den veien og brukt masse tid og penger på utstyr og "lyd filosofier" som ikke har skjenket meg noe mer musikalsk glede enn bare forvirring og store økonomiske utgifter. Jeg tror det er viktig å ha klart for seg sitt personlige utgangspkt el tilnærming til denne hobbien, noen har en mer teknisk tilnærming og liker å vite hvordan og hvorfor. For andre igjen, inkl meg, er det slutt resultatet som er det viktigste, det er den musikalske formidlings evnen som er avgjørende. Hvordan og hvorfor blir sekundært i denne sammen hengen. Kall det gjerne subjektiv vs objektiv tilnærming Som menneske med hele mitt sanse apparat intakt er det avgjørende at jeg finner og optimaliserer den formidlings måten av musikken som treffer meg sterkest, el appelerer til min opplevelse og følelse i musikalsk sammenheng, kall det gjerne det magiske øyeblikket når en er totalt grepet av vakker el stemningsfull musikk, dette magiske øyeblikket tror jeg ikke er målbart og det er heller ikke noe kriterie (målbarheten) for å kunne fullt nyte via ett hifi/high end oppsett. Pga menneskets ulikheter på det emosjonelle planet, blir det jo også divergerende oppfattninger og opplevelser av det en hører, ser, lukter osv, man kan kanskje si man produserer sin egen virkelighet basert på det mennesket og de erfaringer (musikalske i denne sammenheng..) man har/er, og den virkelighet man har i bagasjen. Derfor våger jeg påstanden om at målinger (i lytte sammenheng) er oppskrytte og til og med en krykke for noen når det kommer til det å tolke og tørre stole på det man hører, det er dessverre ikke alltid så lett som det høres ut. Finner derfor følgende å kunne gjelde for min hifi/musikk virkelighet: Glem teorien, det er du (jeg), og bare du (jeg) som kan tolke virkeligheten fra din (min) lyttestol... (Målinger i utviklings sammenheng er selvsagt en annen historie.....) Kan forøvrig være enig i ditt syn på Audionet Quote
Timbre™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Rent allmänt är det väl ändå så att majoriteten av all kvalitetselektronik och allt kvalitetskablage låter ganska likartat. Bra är bra så att säga och det handlar mest om att finna lämpliga kombinationer elektronik/högtalare/rum. Om vi tar vår kära gamla NAD 208, så kan jag garantera att den låter som en färgburk med vissa högtalare och förmodligen ganska "neutralt" med andra. Alltså är vi tillbaka på ruta ett... Quote
Guest Rydberg Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Om vi tar vår kära gamla NAD 208, så kan jag garantera att den låter som en färgburk med vissa högtalare och förmodligen ganska "neutralt" med andra. Alltså är vi tillbaka på ruta ett... <{POST_SNAPBACK}> Nu har man ju gjort F/E-lyssning på NAD 208 med en väldigt krävande konstlast som täcker in drift av 95% av alla högtalare. Har faktiskt aldrig själv hört detta omtalade steg så jag har faktiskt köpt ett, kommer nog nästa vecka. Ska jämföra det med mina nyinköpta monosteg från Bryston (7B-ST). Mer om konstlasten http://www.sonicdesign.se/amptest.htm Quote
Timbre™ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Konstlast... Mäter man fram neutralitet eller lyssnar man fram den... Quote
Guest om.s Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Konstlast... Mäter man fram neutralitet eller lyssnar man fram den... <{POST_SNAPBACK}> Bra spm, våger meg på ett svar om at det kan være det "teknokratene" kaller den optimale målingen. Å lytte frem en nøytralitet tror jeg har for mange variabler iform av mennesket, som igjen vektlegger de forskjellige parametre på ulike sett . Bare sånn i farten... :cool: Quote
klas Posted May 18, 2005 Author Posted May 18, 2005 Plundin undrade vad jag hade för kablage nu, och det är nå´t riktigt hemmabygge som min lillebror gjort, faktiskt . 3 grova kopparledare som faktiskt låter rätt OK ( jämfört med förvisso de billigaste sorterna av högtalarkablar). Tyvärr är dom väldigt stela och opraktiska, och grovleken gör att dom inte riktigt passar i de WBT-bananer jag har. Jag vet ju kanske inte om jag känner mig fullärd i den ädla konsten att välja mellan kablar-spikes etc, men många trevliga inlägg blir det ju ... Det är väl som dom flesta säger, till syvende och sist är det bara atta lyssna, utvärdera, lyssna igen osv osv. och när man till slut känner att Nu! Nu har jag en jäkla bra anläggning, då börjar man om från början igen....För färdig, det lär man ju aldrig bli Quote
Recommended Posts