plundin™ Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 ..håller doktorn på behörigt avstånd... (djungelordspråk från mina hemtrakter på Gotlands västkust... ) Veckans skivtips blir oerhört opladdrigt för att var jag, rakt upp och ner fem Marchskivor ingen skivsammling bör vara utan! Fem smaskiga plattor utan inbördes rangordning.. : Naxos 8.557545 GöteborgsMusiken, Flygvapnets musikkår, är en av Sveriges bästa blåsorkestrar. på denna deras senaste platta leder multitalangen Jerker Johansson dom i en parad av klassiska marcher; Julius Fucic : Florentinermarsch / John Philip Sousa : The Liberty Bell / Carl Teike : Alte Kameraden / George Gershwin : Strike Up the Band / Julius Fucic : Gladiatorernas intåg / Josef Franz Wagner : Under Dubbelörnen / Johann Schrammel : Wien bleibt Wien / Victor Herbert : March of the Toys / Kenneth J Alford : Colonel Bogey / Eric Coates : The Dam Busters / Kurt Noack : Tomtarnas vaktparad / Louis Ganne : Marche Lorraine / Franz von Blon : Solinger Schützen / Charles Gounod : Marche funèbre d'une marionette / Johannes Hanssen : Valdres Marsj / Johann Gottfried Piefke : Preussens Gloria / Franz Shubert : Militärmarsch nr 1 / Semjon Tjernetskij : Salut till Moskva / Charles A Zimmerman : Anchors Aweigh / Robert Planquette : Sambre et Meuse / Paul Lincke : Berliner Luft! : Mercury 475 6182 8 En klassisk analoginspelning från 1960/61, stereons gyllene år, Eastman Wind Ensemble under den för något år sedan bortgångne Frederick Fennell. Nu som SACD, analogpuristerna är inte helt nöjda med överföringen, även om den är den bästa av de utgåvor jag hört (Nej, jag har inte hört orginalutgåvan av vinylen ) Plattan innehåller bara marcher av den amerikanske sekelskiftes marchkungen John Philip Sousa. Plattan innehåller; Sound Off / Nobles of the Mystic Shrine / Sabre and Spurs / The Picadore / Our Flirtation / The High School Cadets / The Invincible Eagle / Bullets and Bayonets / The Liberty Bell / Riders for the Flag / Solid Men to the Front! / The Gallant Seventh / The Rifle Regiment / Golden Jubilee / The Gridiron Club / New Mexico / Sesqui-Centennial Exposition / The Black Horse Troop / The Kansas Wildcats / Manhattan Beach / Ancient and Honourable Artillery Company / The National Game / The Glory of the Yankee Navy! : Mercury 475 6619 9 Även nr 3 är en SACD återutgivning av Mercury klassiker med Eastman Wind Ensemble och Frederick Fennell är är det två LP som remastrats : "Screamers" och "March Time" - Screamers innehåller vad som kallas "Cirkus Marcher" medan March Time är mer traditionella marcher, innehåll; Heed: In Storm and Sunshine / Allen: Whip and Spur / King: Invictus / The Big Cage / Fillmore: Bones Trombone / Huffine: Them Basses / Fillmore: The Circus Bee / Jewell: The Screamers / Fucik: Thunder and Blazes / King: Robinson's Grand Entre / Circus Days / Farrar: Bombasto / Huff: The Squealer / Fillmore: Rolling Thunder / Ribble: Bennett's Triumphal / Duble: Bravura / [17-22 Goldman: Bugles and Drum · Illinois March · Children's March · The Interlochen Bowl · Onward-Upward · Boy Scouts of America / Fillmore: Americans We / Hall: Officer of the Day / March "Grandioso" / Reeves: Second Regiment, Connecticut National Guard March / Alford: The Mad Majo / Rodgers: Guadalcanal March from "Victory at Sea" ! : Supraphon SU3557-2 Gamla tjekiska marcher med den Tjekiska filharmonin och mästerdirigenten Vaclav Neumann. Innehåller; Julius Fucik : Florentinsky pochod / Florentine March, Op. 214 / Zvuky fanfar / Fanfare Sounds, Op. 278 / Uncle Teddy, Op.239 / Pod admiralskou vlajkou / Under the Admiral's Flag, Op.82 / Hercegovac, Op.235 / Vjezd gladiatoru / Gladiators March, Op. 68 / Frantisek Kmoch Jarabacek : Koline, Koline / Kolin March / Karel Pospisil : Bai-Kai-Lai / Frantisek Kovarik : Okolo Vysehradu / Round About Vysehrad / Vaclav Vackar : Riviera / Frantisek Zita : Fanfarovy pochod / Fanfare March / Antonin Nyvlt : Kapitan Rimek / Captain Rimek / Josef Flegl : Slava Chodsku / Hail to the Chod Country! / Jan Uhlir : Rival / Karel Vacek : Music of Bohemia, Be Here to Stay... : Serpent SERCD 020 Marinen mysikkår under ledning av Andreas Hansson spelar Ryssla marcher. Denna CD sammanställdes i sammarbete med en av dom stora rysska militärmusikledarna från sovjettiden, general Nikolaij Michailov. Skivan innehåller ett urval av de bästa sovjetiska marcherna; Saljut Moskvy / Festouvertyr / Valsfantasi / Kapten Gastello / Hymn till solen ur Guldtuppen / Berceuse och Final ur Eldfågeln / Marsch och Scherzo ur Kärleken till de tre apelsinerna / Snöstormen ur Taras Bulba / Militärmarsch (Marche Militaire) / Två danser ur Petrusjka / Kröningsscenen ur Boris Godounov / Leve gardisterna! -- Jag hade tänk ha med en platta med någor rysskt band men jag kunde inte hitta någon av dom skivor jag har på webben. så det får vara så länge. Marinens musikkår får "duga" sålänge! :cool: /ptr Quote
eliot Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Jag har ingen skiva med uteslutande Marchmusik - det närmaste jag har är väl Charles Ives: Three Places in New England - Men vänta, jag har ju en samlingsskiva från Mercury (SRD10), Living Presence Galaxy "Excerpts from a Decade of Distinguished Recordings 1951-1961" och där finns faktiskt just Sousa on Review (SR90284) företrädd med Sousa's "Golden Jubilee" - i utmärkt ljudkvalitét om jag inte misstar mig då det är en mint RFR-1 Jag får väl lyssna på den skivan i morgon - jag är annars inte så förtjust i samlingsskivor så de blir lätt stående :cool: Trevlig marchmusik är annars Marsch militaire av Franz Schubert - mer känd som Tomtarnas vaktparad från Julafton //Eliot Quote
Bravo Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Den första har jag! Naxosskivan alltså. Några fler marscher och marschorkestrar finns det väl. Var har du t.ex. La Garde Républicaine med hela batteriet av franska marscher plundin? Eller de mest berömda som 43ème Régiment de Lille med Les plus célèbres marches militaires Skivan är bara ett exempel dock, men där finns de vanligaste med. Dessutom har vi alla marscher från Napoleons arméer. För att inte tala om de trevliga skivor med svenska marscher som SMBhar börjat ge ut. Det finns ännu mera för all del och den där tjeckiska verkar intressant. Quote
plundin™ Posted May 17, 2005 Author Posted May 17, 2005 Den första har jag! Naxosskivan alltså. Visst är den bra! Några fler marscher och marschorkestrar finns det väl. Var har du t.ex. La Garde Républicaine med hela batteriet av franska marscher plundin? Jo jag vet, det finns hur mycket som helst som jag inte fått med med begränsningen på fem CD. Man får ju se det som en inledning, har du fler skivor du tycker skulle platsa som en introduktion till den underbara Marchwerlden så kan du ju fylla på med dom. Du kan inte förvänta dig att mina förslg skall vara omnipotenta, en skrapning på ytan är det bästa jag kan åstadkomma Eller de mest berömda som 43ème Régiment de Lille med Les plus célèbres marches militaires Skivan är bara ett exempel dock, men där finns de vanligaste med. Dessutom har vi alla marscher från Napoleons arméer. Jag är ju inte särskillt frankofil så du får ursäkta om dom är lite underprioriterade hos mej, kom med förslag själv!! För att inte tala om de trevliga skivor med svenska marscher som SMBhar börjat ge ut. Jag är visserligen bekant med SMB (Har blivit spammad av dom ), men eftersom jag är fullständigt ointresserad i militärhistoria så har jag inte dykt ner i deras utbud. Du får gärna berätta mer om dessa utgåvor! Är det nyinspeningar dom gjort på egen hand eller samarbetar dom med någon? (Jag kan inte hitta nån som helst info på deras sajt...?) /ptr Quote
Bravo Posted May 17, 2005 Posted May 17, 2005 Driver bara lite godmodigt med dig plundin, din bredd är fantastisk. Tyvärr ligger det mesta av mina marschskivor på LP i källarmörkret, så de frankofila inslagen får jag nog leta mig fram till, men historiskt sett så tycker jag absolut att marscherna från la Grande Armée under Napoleon platsar väl. Jodå SMB letar fram och låter spela in svensk marschmusik och skall även sälja musik som andra aktörer spelat in. Tyvärr kan jag inte ge någon närmare information innan jag har kommit hem och sitter med deras medlemstidskrift Pennan och Svärdet i min hand, men jag skall fylla på vid tillfälle. Det intressanta är ju att instrumenteringen i den svenska marschorkestern ändrats över tid och att den låter annorlunda med en äldre besättning. Quote
BjörnJ Posted May 18, 2005 Posted May 18, 2005 Detta är min samlings enda marschplatta. Ren och oförfalskad HiFi från 1919. Kanske inget skönljud direkt, men nog passade militärorkestrarnas ljudstyrka den akustiska inspelningstekniken ganska bra. Det låter bättre än MP3 i alla fulla fall MVH Björn J. Quote
Recommended Posts