gcs Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Idag fick jag den andra delleveransen av min senaste beställning. Jacques Loussier Trio " Plays Bach på DVD". Ganska trevlig faktiskt och skivan i 5.1 med rörliga färgbilder är inspelad i St. Thomas kyrkan i Leipzig. Jag tror minnsan att JS Bach ligger och vickar med tårna nere i kryptan. Köp skivan innan den försvinner. Quote
Guest om.s Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Idag fick jag den andra delleveransen av min senaste beställning. Jacques Loussier Trio " Plays Bach på DVD". Ganska trevlig faktiskt och skivan i 5.1 med rörliga färgbilder är inspelad i St. Thomas kyrkan i Leipzig. Jag tror minnsan att JS Bach ligger och vickar med tårna nere i kryptan. Köp skivan innan den försvinner. <{POST_SNAPBACK}> Den kom i hus tidligere i vår, en meget bra og krevende skive for de rette stunder. "Plays Satie" kan også anbefales Quote
BjörnJ Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Den kom i hus tidligere i vår, en meget bra og krevende skive for de rette stunder. "Plays Satie" kan også anbefales <{POST_SNAPBACK}> Instämmer med föregående talare. Quote
gcs Posted May 14, 2005 Author Posted May 14, 2005 Jo jag kan inget annat en att hålla med. Jag har nu lyssnat/tittat på DVD:n tre gånger och tycker att den blir bara bättre och bättre....vilket samspel det är. Ravels´s Bolero är inte heller så dum...jag kollade lite på hur många skivor jag har med Jaques Loussier och jag fann att jag har alla hans inspelningar som han gjort sedan jag tror 1959. Quote
Mattias Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Trevliga och njutbara skivor det där Lite avis på gcs kollektionen med JL(T)-skivor Såg dvd'n på ngn hifidemo (ej säker på att det var just denna DVD) men jag fick uppfattningen att ljudet hade en del att önska iaf jämfört mot cd-utgåvorna men jag kan ha fel... /Mattias Quote
gcs Posted May 14, 2005 Author Posted May 14, 2005 Jo det kan vara så att ljudskivorna låter bättre men jag tycker ändå att en live skiva ger något som inte en vanlig ljudcd kan ge. Och om man nu spelar en musikdvd med subwoofer då kommer också den rätta känslan att inträffa. Jag har kollat lite på den här DVD-skivan genom en FFT analysator och då kan man se att frekvensomfånget är något mindre än på CD-skivor i allmänhet men det är så lite att det saknar betydelse. Det är ju nästan alltid så att bilden tar över eventuella brister i ljudet och i det här fallet så tycker jag att DVD inspelningen med Jaques Loussier är en virtuos uppvisning och ett fint samspel. Quote
Mattias Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Absolut. Att se dessa grabbar lira ger en annan dimension till det hela. Riktigt trevligt /Mattias Quote
Recommended Posts