Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er lykkedes mig at få fat i en Pangea forstærker og jeg er interesseret i at høre om nogen har erfaringer med den eller kender til den på anden måde. Det eneste jeg har er en test af den fra 1994.

For dem der ikke kender forstærkeren kan jeg kort fortælle at den er lavet i Sverige i 1994 af Rickard Berglund fra Zäta Elektronik. Der er tale om en balanceret rørforstærker på 2x 60 wat. Den køre med triodekobling og har 4 - 6080 efektrør i hver kanal samt 4 rør i indgangen. Da den kom frem i 1994 var indgangsrørene hemmelige - men på min forstærker er der lige skiftet indgangsrør i april i år. - Lige nu kan jeg ikke huske alle de fire rør i indgangen, men det ene af den er et ECC 82.

Jeg synes det er en rigtig god forstærker - med en fanststisk bas! Dog er den noget tynd/slank i mellemtonen (stemmer) og har en lidt påtrængende lyd ( måske på grund af den slanke mellemtone) så den giver lidt træthed ved længere tids lytning. Dette er lidt anderledes end jeg havde forventet mig af en triode forstærker og er også anderledes end den Audio Note P1, som jeg jeg brugte før ( og stadig har).

Så jeg tænkte på at der er nogen der har erfaringer med rør sikft på denne ( eller ligende) forstærker - eksempelvis af ECC82 røret - (det er et JJ-rør).

Iøvrigt tænkte jeg om der er nogen der ved om man kan få kontakt til Rickard Berglund som vel helt sikkeret vil kunne vejlede mig med forstærkeren!

Vh. Wilhelm

Posted

Hej wilhelm

Har ingen erfarenhet av själva slutsetget(har bara sett det hemma hos Rickard Berglund)Men Rickard har jag träffat ett antal gånger

Rickard kan vara väldigt svår att få tag på men du skall få ett Pm av mig med Adress och tele nr

MVH/Mats

Posted

Tak for beskeden om Rikard! - jeg er i øvrigt lidt misundelig på dine ERA 509! Jeg havde selv et sæt tilbage i 80'erne, men min daværende kone overtalte mig til at sælge dem - det var bare så dumt!

Jeg havde i øvrigt tænkt at Pangea'en kunne være et rimeligt alternativ til et sæt 509! , som ikke er til at få fat i dag (som brugte)

Nu hvor jeg er kommet hjem vil jeg lige beskrive de rør der sidder i Pangea'en! Det kan være at der er nogen der kender til disse rør og kan komme med beskrivelser af dem - som evt. også kunne besvare mit spørgsmål.

De effekt-rør som sidder i er 6080 fra Tungsram. Jeg ved ikke hvor gamle de er. Jeg har et sæt nye 6080-rør fra General Electric(USA) - et rør jeg slet ikke kender.

Indgangsrørene er sat i for nylig - angiveligt i april 05.

Der sidder et EEC82 fra JJ Electronic(Made i Slovak Republic)

Der sidder et 12SN7GTA - et RCA-rør(USA)

Og to ECL86 (32) fra Tesla( fra Czechoslowakia).

Er der nogen der kender disse rør???

I forhold til den lidt "påtrængende lyd" - som giver træthed - så har jeg tænkt om der er tale om forvrængning - og forstærkeren måske trænger til at få justeret bias???

Jeg vil selvfølgelig kontakte Rikard Berglund og stille ham nogle af disse spørgemål, men jeg vil også gerne høre indput fra andre!

VH. Wilhelm

Posted

Ecc 82 från jj har jag hört lite negativt om(rykte)Kan kanske vara läge att byta till något annat.

RCA har jag bara bra erfarenheter av:har kört både Ecc 82 och 83 med RCA.Bra rör

Du berättade om EAR 509 och att du ångrade dig. Ett tag hade jag fyra EAR 509 och körde bryggat OJ OJ OJ det var grejor :D .Jag sålde också och har ångrat mig många gånger :diss:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...