Jump to content

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest johan
Posted

För att det leder bättre än koppar ?? Men så himla dyrt e det inte

Posted

Skillnaden är marginell:

Resistiviteten för Koppar: 0,0167 ohm kvadrat mm/m

Resistiviteten för silver: 0,0159 ohm kvadrat mm/m

Resistiviteten för guld: 0,024 ohm kvadrat mm/m

//Eliot

Guest Rydberg
Posted
För att det leder bättre än koppar ?? Men så himla dyrt e det inte

Att det leder bättre än koppar är ju inget bra argument, man får ju mycket mer koppar för samma pengar vilket ger bättre ledningsförmåga per krona.

Posted

Det är naturligtvis inte bara resistansen eller impedansen som är viktig för ett bra resultat utan även signalens hastighet i kabeln, den s.k. "grupphastigheten" (ej att förväxla med "fashastigheten" :cool: ), som skall bero så lite som möjligt på frekvensen.... ;)

...sedan har vi ju den välbekannta "skin"-effekten.....

Tillägg: Jag ångrar mig - skillnaden i hastighet ("dispersionen") borde inte påverka ljudet....

Guest Rydberg
Posted
...sedan har vi ju den välbekannta "skin"-effekten.....

Skineffekten (eller strömförträngning som det heter på svenska) innebär ju att höga frekvenser tar sig fram på ledarens yta vilket leder till högre resistans vid höga frekvenser. I audioområdet för högtalarkablar är detta försumbart, om man får en dämpning i diskantregisret så har det att göra med kabelns induktans och inget annat. En multistrand kabel har samma problem med skinneffekt, ledarna måste vara isolerade från varandra, exempelvis en s.k. litzkabel.

Posted
Skineffekten (eller strömförträngning som det heter på svenska) innebär ju att höga frekvenser tar sig fram på ledarens yta vilket leder till högre resistans vid höga frekvenser. I audioområdet för högtalarkablar är detta försumbart, om man får en dämpning i diskantregisret så har det att göra med kabelns induktans och inget annat. En multistrand kabel har samma problem med skinneffekt, ledarna måste vara isolerade från varandra, exempelvis en s.k. litzkabel.

Jag vet - men alla skyller på den :D;)

Guest johan
Posted
Att det leder bättre än koppar är ju inget bra argument, man får ju mycket mer koppar för samma pengar vilket ger bättre ledningsförmåga per krona

Det har väl knappast med saken att göra vad koppar respektive silvern kostar. Tillverkaren tar ju vad han tycker passar o sen kostar det lite x-tra. Jag har inte siffrorna i huvudet men som sagt silver är inte så dyrt som många tror.

Däremot är silver väldigt skört o bör skyddas med en fet böjlig strumpa. För mycket bockande på samma plats så spricker den

Posted
Däremot är silver väldigt skört o bör skyddas med en fet böjlig strumpa. För mycket bockande på samma plats så spricker den

Är detta ett argument för att använda silver :?::D

- Vi är väl överens om att det inte kan vara ledningsförmågan som för praktiskt vidkommande är likvärdig med den för koppar :clown:

Guest Rydberg
Posted
varför gör man kablar alls?

Enkelt, det är för att transportera ljudsignalen till högtalarna, trodde alla visste det :app:;)

Guest Rydberg
Posted
Det har väl knappast med saken att göra vad koppar respektive silvern kostar. Tillverkaren tar ju vad han tycker passar o sen kostar det lite x-tra.
Du sa ju att ledningsförmågan var en faktor som talade för silver, jag menar att så inte är fallet för man får bättre ledningsförmåga med koppar (eftersom samma peng ger betydlig mycket mer koppar)
Posted

Man gör kablar i silver därför att de låter bättre!

Silverkablar med silverkontakter har mer extension och air än koppar.. Torrare bas... Silver Oxiderar inte heller på samma sätt..

Guest Rydberg
Posted

Goddag yxskaft själv :app:

Silverkablar med silverkontakter har mer extension och air än koppar.. Torrare bas... Silver Oxiderar inte heller på samma sätt..

Det är helt rätt, silver sulfideras normalt!

Posted

Har jag aldrig hört :blush

- Kan Du ge någon fysikalisk förklaring varför det skulle vara så :?:

Guest Rydberg
Posted
Det här blir en intressant tråd. Hur är det med silverkontakter... :?: Det blir ju snabbt en matt beläggning.

Kemisk beteckning... :?:  :D

AgS (silversulfid)

Guest johan
Posted
Du sa ju att ledningsförmågan var en faktor som talade för silver, jag menar att så inte är fallet för man får bättre ledningsförmåga med koppar (eftersom samma peng ger betydlig mycket mer koppar)

Lugn o fin nu Rydberg ! ;)

Jag skrev: För att det leder bättre än koppar ?? med frågetecken på slutet

Inte riktigt samma sak som det du skrev eller hur :?:

Jag säger varken för eller emot nått av matrialen , men att priset på silver skulle hindra en tillverkare , eller att valet borde bli koppar bara för att man får mer för samma peng. Det håller jag inte med om.

Att silver e skört som bara den talar emot.

*edit*

Skrivit lite tydligare

Posted

Den kom snabbt Rydberg... ;):) Hur var det nu, för snart 40 år sedan sa en redan då gammal kemilärare att silversulfid är ett förträffligt ledarmaterial. Gäller det ännu... :?::D

Guest Rydberg
Posted
Den kom snabbt Rydberg... ;)  :)  Hur var det nu, för snart 40 år sedan sa en redan då gammal kemilärare att silversulfid är ett förträffligt ledarmaterial. Gäller det ännu... :?:  :D

Silveroxid leder bra, det gör dock inte silversulfid (är inte 100 på det, ska kolla upp det närmare)

Guest Rydberg
Posted
Mer koppar? Du menar grövre ledare?

Vad händer med induktansen då?

Med mer koppar kan man göra grövre ledare ja. Så vitt jag vet får man inte högre induktans bara för att man kör med grövre ledare.

Johan> Jag är lugn som en filbunke ;) Det är sant att du skrev två frågetecken, missade det, sorry! :blush

Nej att det hindrar dyrkabeltillverkare kan jag förstå, materialkostnaden är ju väldigt liten där oavsett material. Vissa små tillverkar som snurrar in på oväsentligheter kan ju dock få ganska höga materialkostnader, t.ex. de som tror att man måste ha 99,9999999 % ren koppar och liknande tokigheter :app: .

Posted
Med mer koppar kan man göra grövre ledare ja. Så vitt jag vet får man inte högre induktans bara för att man kör med grövre ledare.

Högre induktans får man om kabeln är tvinnad som en spole ;)

Guest Rydberg
Posted

Timbre> All of the most commonly used conductor metals (copper, silver, tin, nickel) will oxidize or corrode at room temperature in air. Please note that the primary corrosion of silver at room temperature is with sulfur, which forms silver sulfide. Silver can also be oxidized by ozone to form silver oxide, but the primary layer that forms on silver exposed to air is silver sulfide. Many cable manufacturers falsely state that the “silver oxide” layer that forms on their conductors is O.K. because it is conductive anyway. This is just plain wrong. Silver sulfide is actually an electrolyte, which allows the movement of silver ions and has actually been proposed for “atomic switches”. It is not something that you want on the conductor surface.

http://www.pearcable.com/sub_cable_design.htm

Posted
Nähä??  :D

Håll dig till ämnet nu, Rydis. Du ställer en fråga om teknisk kunskap på Euphonia, något du tidigare deklarerat att du har Faktiskt.se till ("där finns ju stor (teknisk) kunskap", hette det väl?).

Läs på MarcusCables.com 's hemsida. Där står det om induktansen som ökar vid ökad grovlek på kablarna.