Jump to content

Recommended Posts

Posted

För många av oss, inte minst mej, är rösten(er) ett viktigt instrument att pejla in anläggningens kvaliteter. Röster, har vi ju tidigare fastslagit, har en mycket bestämd lätt ihågkommen kvalitet som etsar sig fast i minnet.

Veckans skivtips kom till mej i samband med en studieresa till den gröna ön, gänget hamnade på lokal efter en sval dag av bussande mellan norra Irlands neolitiska sevärdheter. Efter någon pint av "Mothers milk" äntrade kvällens underhållning scenen. Längst fram en ganska hålögd, rödhårig "tant" -- några takters intro, hon börjar sjunga och plötsligt känner jag hur pälsen på ryggen reser sig i extatiskt välbehag, det finns ett slags bittersötma i hennes röst som talar till djupen av min själ.

Timmar senare är jag påväg till baren för att fylla på våra glas och då sitter hon där med delar av bandet, och jag tar för en gångs skull mod till mej och säger "hej" och berättar hur mycket hennes röst berörde mej och att hårstråna på ryggen fortfarande stog rätt ut.. Vi växalde ytterligare några fraser och jag frågar om hon har gjort några plattor, hon pekar på en av killarna, som halar fram två LP ur en kasse, dom blir mina mot ett par Iriska tior. Jag går lycklig tillbaka till vårt bord eftersom jag fullkommligt glömt bort att hämta mer dricka...

Veckans skivtips : Mary Coughlan - UNDER THE INFLUENCE (WEA 1987)

B00002626B.02.LZZZZZZZ.jpg

Jag tycker fortfarande att "Under the influence" är Mary Coughlans bästa album, den innehåller ett dussintal bra låtar som är perfekta att ha i bakgrunden när man varvar ner efter en lång dag. Ljudkvaliteten är på min LP är väll genomsnittligt bra. För er som snöat in på nykommlingen Madeleine Peyroux kommer säker att gilla MC, ett par av låtarna på Peyroux's senaste platta är Coughlancovers..

Här kan man hitta en längre biografi, diskografi och texter till hennes låtar.

För den som vill dyka djupare har Mary Coughlan släppt ytterligare nio plattor, av de jag hört kan jag rekomendera :

Debutplattan från 1985 : Tired And Emotional (WEA)

B00002625O.02.LZZZZZZZ.jpg

Liveplattan från 1996 : Live In Galway (Big Cat)

B000002XXW.01.LZZZZZZZ.jpg

Också Live, fast dubbel : Mary Coughlan Sings Billie Holiday (Evangeline 2000)

B00004XMWG.02.LZZZZZZZ.jpg

Och den senaste jag har hittat : Red blues (Tradition & Moderne 2002)

B000063NHN.02.LZZZZZZZ.jpg

/ptr