rolro505 Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Hej! Jag har högtalare Infinity renaisanse 90 och förstärkare Krell kav 300i och cd/SACD sony 940ES men jag märker att spelaren är den svagare länken. Är sonys SCD 555ES ett bättre val eller är det någon som har förslag på SACD-spelare under 10000 kr? Quote
augile Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Ta en titt på Marantz SA 8400 på Reference audio. Den fick fina omdömen hos high fidelity, och fick smeknamnet "luftig maräng" Quote
Leif Eriksson Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Har själv en 555ES, jag bytte upp mig från en Rotel RCD990, och det var verkligen att "byta upp", Roteln var chanslös, låååångt efter i allt. Det är nog inte helt lätt att hitta en beg, dom är gansks attraktiva. Quote
sork Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Gör som augile säger, dvs. ta en titt på SA8400.. Denna maskin är otroligt trevlig för summan den kostar. Quote
eliot Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 I HiFi+ Nr. 35 testar de "Denon DVD-3910 Universal Disc Player" och är mycket positiva - Enligt tidningen kostar den £899 och vad jag kunde finna på internet så är priset i Sverige ungefär 11'000 kr - går kanske att få billigare :cool: //Eliot Quote
rolro505 Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 är det någon som vet om det är stor skillnad på sony scd 555es och 777es? rolro Quote
Bravo Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Exakt vilka komponenter som är bättre i 777 gentemot 555 kan jag inte svara på men jag har hört Marantz 8400, Sony 333 och 777. Alla är bra spelare men medan Sony spelade klarare, mer detaljerat och hårdare, så låter Marantzen varmare lite avrundat (analogt) i jämförelse. Basen var också mer distinkt på Sonyspelarna. I mycket en smaksak, men spontant tror jag att 555 är bättre än Marantzspelaren dock beroende på utrustning i övrigt. Jämförelsen stod direkt mellan Marantzen och Sony 333, Sony 777 lät bättre än 333 vid ett annat tillfälle. Quote
augile Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 Intressant, jag tror att Marantzen skulle falla mig i smaken. Jag gillar lite varmare/softare ljud, och överväger att byta ut min rotel 1070. Jag skulle föredra en i svart, men hittar inga bilder på nätet, bara guldfärgade Quote
mva Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Be att få låna hem några inom den prisram du satt och lyssna dig fram via din skivsamling! Lycka till Mikael A. Quote
rolro505 Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 Jag har nu fått tag på en sony sacd 555 es - vilken spelare det bästa jag har hört i och för sig har jag inte hört de stora krell, bladelius. men det är verkligen kraft i ljudet. Nästa fundering blir att fundera på om det ska bli ett slutsteg till 300:an eller om det blir en sub. har kikat lite på B&W ASW 750 som verkar bra det är ungefär samma pengar som ett enklare krell slutsteg - begagnat. Rekomenderar 555:an varmt till alla som är sålda på 2-kanal Audio Quote
Timbre™ Posted June 26, 2005 Posted June 26, 2005 Dessa Sonyspelare har varit helt fantastiska de gånger jag haft tillfälle att lyssna. Krell SACD Standard råder det delade meningar om och hur är det egentligen med det mekaniska rasslet från drivenheten... Quote
Björn-Ola Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Det tråkiga är att luften verkar ha gått ur SACD. Sony har tydligen helt slutat att pusha för SACD. De har inga SACD på mässor och gör ingen reklam för formatet längre. Ryktet går också att Phillips och Sony inte längre utvecklar elektronik för formatet, och det finns inte med i någon av Blue-Ray-standarderna. Man har helt enkelt slutat att plöja ned pengar i formatet och nu får det stå på egna ben. Dom känns lite vingliga. Quote
Morello Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Det tråkiga är att luften verkar ha gått ur SACD. Sony har tydligen helt slutat att pusha för SACD. <{POST_SNAPBACK}> Vad skönt att höra. Vi får hoppas på 24/96-192k PCM istället Med ett dynamiskt omfång som vida överstiger vad SACD har att bjuda på, är det på förekommen anledning jag önskar DVD-A all framgång. Quote
gcs Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Ändå är det ju så att de flesta skivor som släpps och som inte är CD är SACD. Jag tycker själv att det verkar som om DVD-A lever i en tynande tillvaro. Quote
Bravo Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Det tycks mig som båda nyformaten lever en tynande tillvaro,man kan ju faktiskt se en och annan ”vanlig” cd-skiva i SACD-format, men hur många DVD-A ser man? Naxos kommer ut med några men inte i tvåkanal tyvärr. Om det kommer något nytt format måste det samla ljud och bild och alla bolag och tillverkare vara överens, annars blir det pannkaka igen av alltihop. Quote
gcs Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 Naxos brukar släppa skivor som är DTS-kodade och ibland också 44,1KHz. Det här gör man nog för att på så vis få samma produktionskostnad som för en vanlig CD. Quote
freann Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Väcker liv i en gammal tråd. Imorgon väntar jag hem en Sony SCD-555ES - modifierad till Level5 av Allen Wright (www.vacuumstate.com). Det innebär ny dac-lös digitaldel, ny klocka och ny analogdel. Det som används är i princip bara transportdelen. All originalelektronik är dock kvar - det går att lyssna via de gamla kontakterna. Allens modifiering av dessa tidiga Sony-maskiner anses av många som det det bästa på SACD-sidan, söder om EMM och dCS. Eftersom dessa maskiner omvandlar PCM till DSD får även cd-sidan en likvärdig prestandahöjning. Lyssningsintryck kommer, även bilder med lite tur. Quote
Timbre™ Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Skall bli mycket intressant. Vad tror du om framtiden för DSD... Quote
freann Posted July 17, 2005 Posted July 17, 2005 Jag tror på SACD. Nu när Linn har tagit över tillverkningen av sacd-kapabla transporter lär vi se fler nya spelare. Denon slår ju på stort med sin nya SA-serie. Kommande Playstation klarar SACD... Och på studiosidan är produktutvecklingen sedan länge i full gång. Ett tag trodde jag att Sony ville flytta över SACD till BluRay, men det lär vara opraktisk eftersom skivorna blir väldigt dyra samt att formatet är uppbyggt med menysystem. Kan nämna att Denon skickat ut en pressrelease där man säger att deras DenonLink nu är certifierad för SACD 2.0. Det är alltså saker pågång. Förresten: nu när kopieringsskyddet för DVD-A är knäckt är det bara SACD som är okopierbart! Quote
Bravo Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Kopieringsskydd är väl bara en tidsfråga. Jag tror inte att något av formaten överlever någon längre tid, då konsumenterna inte ens vet vad formaten är, inte heller kan få tag på några skivor i vanliga butiker annat än undantagsvis. Ett nytt format som är konsumentvänligt måste kombinera ljud och bild, en läsare till allt, men med möjlighet till bra ljud även i tvåkanal. Hur den enskilda skivan byggs upp kan vara av mindre betydelse, det kan mycket väl vara enbart tvåkanal musik i vissa fall, film och ljudspår på andra, men konsumenten som skall betala kalaset skall inte bli strandsatt för en fel vald skiva formatmässigt. Dessutom måste detta format rimligen lanseras brett och den vanlige konsumenten upplysas om dess förtjänster. Quote
Timbre™ Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Så har vi musikindustrin. DSD har ju varit på tapeten som lagringsformat och det hade kanske säkrat framtiden. Quote
Nitram Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Det känns som man får lugna sig lite vad det gäller sacd och dvd-a... lite osäkert i dagsläget Quote
freann Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Jag tyckar att man ska se på sacd som något nytt och annorlunda - DVD-A är "mer av samma sort". SACD innebär ett nytt sätt att digitalt koda musik. Nya format kräver inlärningstid - både vad gäller inspelning och avspelning. Jag tror att SACD kommer att fortsätta existera som det nischformat det blivit. Den tekniska biten av SACD _är_ kontroversiell. Om man tittar på dynamik- och frekvensomfång är ju CD redan mer än tillräckligt, eller hur var det nu? För mig är den debatten inte intressant. Det är i 1-bitskodningen som den intressant skillnaden ligger. Kopieringsskyddet: så länge det inte finns kommerciell hårdvara till datorer som kan läsa eller bränna sacd-skivor lär vi inte se någon större omfattning av pirat-dsd-filer på nätet. Det är full möjligt att extrahera dsd-filer från sacd-diskar, men det är väldigt dyrt och komplicerat. Quote
freann Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 DSD är från början ett lagringsformat framtaget för arkivering av analoga masterband. Den standarden kallas DSD128 och arbetar med 5,6MHz samplingsfrekvens (128x44.1 kHz) och magnetband som lagringsmedia (inse ironin...). Någon kom på den brillianta idén att göra en konsumentvariant av DSD. För att få plats på vad som tekniskt sett är en DVD-skiva, halverade man samplingsfrekvensen till 2,8MHz (aka. DSD64) och lade till ett redbook-lager. Quote
gcs Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Freann skriver: DSD är från början ett lagringsformat framtaget för arkivering av analoga masterband. Den standarden kallas DSD128 och arbetar med 5,6MHz samplingsfrekvens (128x44.1 kHz) och magnetband som lagringsmedia. Egentligen ska det vara 128x48KHz vilket blir 6,144MHz. Min förförstärkare som egentligen är en ljudprocessor från TC-Elektronic men jag använder den som stereoförförstärkare i min anläggning. Det är en 1-bitars 96KHz/24 med en intern klocka på 6,14MHz. Quote
freann Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 Nu har min 555:a fått gå ett tag, har dock hittils bara lyssnat på CD. Det som imponerar mest, förutom upplösning och ljudbild, är känslan för samspelet mellan musiker och instrument. Det är något jag associerar med SACD och vinyl. Ingen cd-spelare jag tidigare hört kan inte på samma sätt förmedla att det är musiker och intrument som spelar tillsammans, svarar på varandra, instället för bara finns där i ljudbilden. PCM med en tydlig smak av DSD alltså. :-) Quote
freann Posted July 18, 2005 Posted July 18, 2005 gcs: jag tror faktiskt att du har fel... Kika på det här "White Paper" från Digital Audio Danmark om systerformatet DXD: http://www.digitalaudio.dk/technical_paper...tion%20v3.5.pdf Quote
Guest pick-me-up Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Gör som augile säger, dvs. ta en titt på SA8400.. Denna maskin är otroligt trevlig för summan den kostar. <{POST_SNAPBACK}> Augile och sork! Kan instämma i kören om goda omdömen angående SA8400. Den har verkligen luftigt, och skön ljud. (Fick min i måndags *s*) Nu när de säljs för –40 procent, kan det vara svårt att hitta bättre spelare för priset! En nackdel kan vara en aning saknad tyngd i basen och att den är bara tvåkanalsmaskin. Mina reflektioner handlar dock enbart lyssning på CD, för jag äger än så länge bara en enda skiva med SACD! *s* Nya modeller står för dörren, men så vitt jag har förstått så är SA7001 en lillebror till SA8400. SA8001 kan vara en ersättare för SA8400. Vem vet? Quote
Recommended Posts