Jump to content

Översyn av golvhögtalar fot/support konstruktion


crion

Recommended Posts

Jag undrar om det är några som har experimenterat med bästa möjliga arbetsförutsättningar för en högtalare ifråga om golvsupport..

Jag har ett resonansbenäget (sjunger gärna med i refrängerna) trägolv som har linoleum ovanpå som har fått en 7mm heltäck matta ovanpå.

Som högtalarsupport har jag en Townshend Seismic Sink. Denna är en Tung luftfylld platform. Ovanpå denna står fyra Soundcare Superspikes.

Därpå står en Meridian aktiv DSP högtalare (ca 35kg) med allsköns inbyggd elektronik.

Denna konstruktion var den bästa jag kunde hitta för ett antal år sedan (budget ca 10kkr) . Min fråga är. Vad räknas som state of the art idag ifråga om högtalarsupport? Min initiala tanke var att behålla Seismic platformen och köra lite Nordost Quasar spikes ovanpå dessa.. Sen har tanken passerat BDR The Source som ny platform..

Min Center (30kg) har haft en 40kg marmor platta och därpå Soundcare Superspikes. Fungerat tillfredställande men inte lika bra som Townshend Seismic Sink och absolut inte state of the art..

Fotnot: Nordost Pulsar Points är bättre än Soundcare, dock inte lika lätt att få det låta bättre, man får experimentera vilket håll de skall peka etc, annars låter de sämre.. Jag har för mig att jag körde dem "uppochner" för bästa resultat... Dock är det ingen jordskreds skillnad.. price-performance ration är absolut bäst på soundcare.. Därför väntade jag på NO Quasar.. men som det ser ut nu så vet inte ens Thor när de kommer.. :blush

Townshend-Soundcare-Base.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åh,

Mycket intressant ämne. Har själv funderingar vad jag ska ställa högtalarna på. Hade kanske tänkt mig BDR-koner under stativen men är lite orolig över att de ska "halka av". Ska bli kul att följa detta. (Även om ni crion inte direkt blev hjälpt av mitt inlägg :blush )

Link to comment
Share on other sites

Ok, bidrar med lite mer aktivitet..

Vad jag är ute efter är självklart att "draina" högtalarna på all rörelseenergi omedelbart när den kommer. Den skall ledas iväg fort som ögat.

Ligger den kvar påverkar den vibrationen nästa ljud som skall genereras (om vi tänker en sekventiell ljudvåg...

Jag har hittat något som är värre plattform än Townshend Seismic Sink..

http://www.soundsofsilence.com/vibraplane.htm

Dock är den löjligt otymplig... Och mer än dubbelt så dyr...

Någon PF-Editor gjorde en specialgjord BDR shelf till denna platform till sin Linn LP12.. LP12:an är ökänt jobbig att förbättra samtliga ljud parametrar på.. (Insert 10 superlativ)...

Utförlig artikel att läsa om Vibration en regnig dag:

http://www.stereophile.com/reference/52/index.html

SAP Relaxa 3+ tar en maxlast om 30kg så den faller dessvärre bort.. men någon annan kanske kan ha nytta av den..

http://store.securehosting.com/stores/sh20...prcd=saprelaxa3

Symposium gör ett antal plattformar, men de låter enligt några röster inte bättre än Townshend, däremot Symposium Shelves ovanpå Townshend var tydligen en bra combo..

Jag hoppas komma närmare idealet med Tuning blocks som "drains" för makrovibrationer och absorbers för mikrovibrationer och Townshend som makrovib absorber under dessa... Well.. den som lever får se... :)

Link to comment
Share on other sites

Detta rack sägs dämpa ytterligare 45% över de 80% dämpning ett standard luftdämpat rack gör..

http://www.grandprixaudio.com/prod_monaco_mod.htm

Om jag letade nytt rack skulle denna ligga högst på listan...

Om någon letar efter ett allt-i-ett ersättningsalternativ för Soundcare Superspikes kanske dessa kan vara intressanta:

http://www.grandprixaudio.com/prod_apex.htm

Av konstruktionen att döma är min teori att de dämpar lite annorlunda än jag önskar och kanske lite mer oberäknerligt för min applikation som skall använda fördelarna i Townshend's Audios Seismic Sink luftdämpning till fullo..

apex_02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det fina med allt från Grand Prix är ju att det ligger så bra i pris.

Det är ju inte klokt, skulle man ha dessa fötter under högtalarna får man ju hosta upp med nästan 2000 dollar. Kan det verkligen vara värt det? Eller har jag räknat fel? Men snygga är de och säkert effektiva. När deras rack Monaco testades i Stereophile fick det ju fina omdömen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att foten låg på 550$ per 3 set, om det är värt det? Det är väl som allt annat i vår hobby, personlig smak och tycke. Det är ju trots allt lyxkonsumtion det är fråga om..

Jag kan komma på en DIY lösning som ligger fruktansvärt mycket billigare och med bättre ljud resultat.. Men saknar den Image och Design en Grand Prix lösning ger..

Men visst har vi väl alla myst lite när någon oinitierad eller ännu bättre initierad kommer och frågar vad är det där för något, har jag aldrig sett förut.. Då är det bara dra hela storyn om att foten är framtagen med samma metodik och utvärdering som en F1 ram produceras.. Kan vara värt det för en del ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan komma på en DIY lösning som ligger fruktansvärt mycket billigare och med bättre ljud resultat.. Men saknar den Image och Design en Grand Prix lösning ger..

Crion, DIY lösningen låter intressant tycker jag, kan du beskriva? :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Visst,

Rollerball lösning exempelvis Xindak VT1-GP

MDF

Cykelslang

Om du sätter på kanter på MDF:en så syns inte heller cykelslangen. Använd vattenpass när du sätter på din CD-Spelare.

Vill du ha något ännu billigare, byt ut rollerballsen mot Soundcare komponent spikes..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...