plind Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Nä, vibrationsgivarna stod direkt på golvet vid referensmätningen enligt mätkommentarerna. Kan tilläggas att både Disc of Silence/IsoClear var belastade till 50% vid mättillfället <{POST_SNAPBACK}> Fattar ändå inte Det som skapar vibrationerna står på dämpfötterna Om inte, vad står på dämpfötterna Vad jag vill veta är vibrationsminskningen i min cd tex. om den står på DOS kontra direkt mot underlaget Quote
Timbre™ Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Fattar ändå inte Det som skapar vibrationerna står på dämpfötterna Om inte, vad står på dämpfötterna Jasså, då tar vi det igen... Om vi håller oss till Disc of Silence, så är dessa placerade under benen på ett rack enligt tillverkarens anvisningar. Det kan tilläggas att mätningen sker vid fyra olika punkter direkt på ett av hyllplanen. Att blanda in någon påslagen apparat att mäta på leder bara till förvecklingar då det tillkommer internvibrationer och resonanser som varierar från burk till burk. Här är det endast Disc of Silence som är mätobjektet och de fyra mätningarna leder fram till ett medelvärde. Detta är viktigt då man får olika utslag beroende av var någonstans på hyllplanet man mäter. Vibrationsalstraren är direkt placerad på golvet och kan tänkas motsvara en spelande högtalare. Mätrumsgolvet är vad vi skulle kunna rubricera som ett "svårt" trägolv, ungefär som det golv du har träffat på hemma hos mig. Quote
juha Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Neo: Det ser till och med gott ut (sista bilden) Funderar nästan om man kan röka upp det där materialet som ser ut som finaste Havanna tobak Quote
Timbre™ Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Two of a Kind... Det finns även ett Radius Loudspeaker stand i sortimentet. Bör ju vara en lämplig matchning till hyllorna när benen har kommit på plats. Quote
Timbre™ Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Stativhögtalarentusiasten kanske frestas att fylla dessa ben med blyhagel eller järnfilspån för att löpa hela linan ut... Quote
Timbre™ Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Den transparenta topp-plattan får sig en slutlig finputs av Björn. "The top shelf is made of transparent cast acrylic composite that has a simple resonance pattern, and visually disappears without interfering with the finish of your speakers." Quote
Guest Jorma Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Neo: Det ser till och med gott ut (sista bilden) Funderar nästan om man kan röka upp det där materialet som ser ut som finaste Havanna tobak <{POST_SNAPBACK}> Röka kork En gång i tiden (ltidigt 70tal) var det populärt att tom. röka bananskal för att det ansågs vara bra för musikörat Quote
juha Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Röka kork En gång i tiden (ltidigt 70tal) var det populärt att tom. röka bananskal för att det ansågs vara bra för musikörat <{POST_SNAPBACK}> Se där nu har jag fått en anledning att stoppa min pipa med underlägg!! Quote
Merkurius Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Hur höga är dessa Isoclear underlägg? Jag menar de måste ju vara högre än själva standardfoten på den (exempelvis) CD-spelare man använder för att de ska kunna sitta mot plåten på undersidan av CD-spelaren.... Eller går det lika bra att sätta underläggan under den ordinarie apparatfoten? Quote
Neodynium Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Här ser vi hur självaste konstruktören finputsar sin kreation! /Neo Quote
plind Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 Jasså, då tar vi det igen... Om vi håller oss till Disc of Silence, så är dessa placerade under benen på ett rack enligt tillverkarens anvisningar. Det kan tilläggas att mätningen sker vid fyra olika punkter direkt på ett av hyllplanen. Att blanda in någon påslagen apparat att mäta på leder bara till förvecklingar då det tillkommer internvibrationer och resonanser som varierar från burk till burk. Här är det endast Disc of Silence som är mätobjektet och de fyra mätningarna leder fram till ett medelvärde. Detta är viktigt då man får olika utslag beroende av var någonstans på hyllplanet man mäter. Vibrationsalstraren är direkt placerad på golvet och kan tänkas motsvara en spelande högtalare. Mätrumsgolvet är vad vi skulle kunna rubricera som ett "svårt" trägolv, ungefär som det golv du har träffat på hemma hos mig. <{POST_SNAPBACK}> Tack Då börjar det klarna, åtminstone lite grand Quote
Ekman Posted May 14, 2005 Posted May 14, 2005 hur står feet of silence, disc of silence och isoclear sig inbördes?? isoclear var ju en bra bit billigare, är det en budgetversion Quote
Timbre™ Posted May 15, 2005 Author Posted May 15, 2005 Från hemsidan: "High-end performance made at affordable price. Our latest isolation feet that implements the documented and effective technology used in our sophisticated products now available at a price / performance ratio that outperforms most existing isolation devices." Quote
Neodynium Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 Blir väl mycket billigare också när man använder plast i konstruktionen. De andra var rätt jobbiga att ta fram enligt honom och är ju i metall. /Neo Quote
Ekman Posted May 15, 2005 Posted May 15, 2005 ok då är jag med, bra med ett lite billigare alternativ och bra även att dom la priset lite lägre på isoclear om dom nu är billigare att tillverka, istället för att lägga priserna uppe på samma nivå som FOS och DOS Quote
datar Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Jag tycker mig skymta din skugga på sista bilden Neodynium Får tacka dig och Timbre för ännu ett trevligt reportage! Quote
Timbre™ Posted May 16, 2005 Author Posted May 16, 2005 Tack datar och vi har precis avslutat kapitel ett... Nu lämnar vi verkstadsgolvet och det drar ihop sig till lyssning i hemmiljö. Samtidigt skall vi syna konstruktörens egen hifiuppställning i sömmarna... :cool: Hur ser det ut när man ställer upp optimalt enligt Solid Tech... Quote
Neodynium Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Jag tycker mig skymta din skugga på sista bilden Neodynium Får tacka dig och Timbre för ännu ett trevligt reportage! <{POST_SNAPBACK}> Jag trodde det först också.. men det är en lampa! (Hoppas jag) /Neo Quote
Timbre™ Posted May 16, 2005 Author Posted May 16, 2005 Här bjuds både på Neo och på en lampa... Lyssningen är igång för fullt. Quote
datar Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Lyssningen är igång för fullt. <{POST_SNAPBACK}> Som det ska vara!!! Quote
Neodynium Posted May 16, 2005 Posted May 16, 2005 Här bjuds både på Neo och på en lampa... Lyssningen är igång för fullt. <{POST_SNAPBACK}> Han borde klippa sig! Fantastiskt ljus du fick till! /Neo Quote
Timbre™ Posted May 17, 2005 Author Posted May 17, 2005 Vi hoppar över kaffebrödsscenariot och konstaterar att Björn helt enligt Solid Techboken använder Rack of Silence till elektroniken. Racket är dessutom i referenceutförande och samtidigt har vi tagit steget upp på nivån "Extreme Performance Solutions". Till kablar och kontakter en svärm Cradle of Silence. Quote
Timbre™ Posted May 17, 2005 Author Posted May 17, 2005 Till slutsteget givetvis ett Rack of Silence Mono stand. Till ett stereoslutsteg kommer man ju då undan med halva antalet... Observera den vita pappersmaskeringen av nätfiltret till vänster... Quote
Timbre™ Posted May 17, 2005 Author Posted May 17, 2005 I dessa premiärdagar har bottenplåtarnas Feet of Silence fått lämna plats för IsoClear. Vi konstaterar således att Björn kör ett hundra procent Solid Tech till sin egen elektronikuppställning... Men här finns mer vid sidan av signalvägen... :cool: Quote
Neodynium Posted May 17, 2005 Posted May 17, 2005 Här sitter man skönt! Inte en dum utsikt man har här heller! /Neo Quote
Recommended Posts