Neon Park Posted May 6, 2005 Posted May 6, 2005 Är det någon här på forumet som kan rekomendera några bra apparatunderlägg de skall ligga under ett par rörslutsteg(Rogue M-150)hade tänkt att prova Xindak VT-1GP eller Sorbothanfötter kanske skulle fungera bättre.Åsikter mottages tacksamt både för och nackdelar. Mvh Quote
gurin Posted May 6, 2005 Posted May 6, 2005 Jag köpte dessa fötter (VT1-GP) av Akkelis och placerade dem under min Pass labs Aleph 3:a. Jag fick i princip den effekt som Akkelis beskriver på sin hemsida. Flera av alephens handikapp rättades till. Effekten kan liknas med den att köra ”sharpen” i photoshop. Det passade min anläggning, men torde långtifrån passa alla. Mitt slutsteg har stått på diverse olika saker och bäst effekt hade jag tidigare av att ställa det på tre grå dörrstoppar inhandlade på Clas Ohlson. Alltså min rekommendation är att handla dessa och pröva. Funkar de inte under slutstegen kanske de passar under några andra apparater, det blir i alla fall skillnad och en ganska markant sådan i mitt fall. Mvh/gurin Quote
Neon Park Posted May 6, 2005 Author Posted May 6, 2005 Ja jag hade tänkt att köpa dom på öppet köp för att prova först och skulle dom fungera bra så hade jag tänkt att köpa 2 uppsättningar till och ha under CD-transport och dac(Accuphase DP-90 och ARC Dac 3mk2) Mvh Quote
Timbre™ Posted May 6, 2005 Posted May 6, 2005 Provade A.R.T. Big Feet på både DP-90 och BAT VK-150SE. Grafitkuberna lyfte BAT-rören i dubbel bemärkelse men var ingen höjdare till Accuphasetransporten. BDR Pucks & Cones fungerar däremot så bra till DP-90 att det för min del känns meningslöst med fortsatta testövningar. Quote
new order Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Finns det något annat än Rollerblocks!? Nä,men skämt åsido så borde du testa Rollerblocks om du har chansen. Dom imponerade mest av de apparatfötter som jag provade. /n.o Quote
Timbre™ Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Säger du det när jag precis har fyndat ett dussin begagnade Pucks till kompispris... Quote
MartinH Posted May 7, 2005 Posted May 7, 2005 Neon Park... Du vet väll att det finns inte nått bättre än Stillpoints till rör !!! Dock så hamnar man på en del pengar för att par M-150 block.... Men annars så skulle en rejäl träskiva med 4 vibra pods under skivan vara en bra lösning, och prisvärd... Quote
eliot Posted May 8, 2005 Posted May 8, 2005 Stillpoints har testats av Rick Becker i Enjoythemusic. I testet jämför han med Symposium Rollerblocks som också verkar vara ett intressant alternativ. Det verkar som han har en kombination under sitt referensförsteg: Convergent Audio Technology SL-1 Signature Mk III preamplifier with HAL-O Tube Dampers on Symposium Acoustics Rollerblock Series 2 with TC balls; power supply with ERS shielding on Stillpoints on Symposium Acoustics Mini-Isis Platform on architectural slate- Vid denna test från November 2003 använde han tydligen Stillpoints under slutsteg och CD-spelare När jag letade upp dessa länkar fann jag att Rick Becker tydligen funnit något han gillar bättre I en ny test i Enjoythemusic, March 2005 testar han Boston Audio Design TuneBlocks som han är överväldigande positiv till - och de är också billigare..... - De verkar intressanta då jag ju har den senaste inkarnationen av CAT försteget.... Själv har jag testat Harmonix TU-210 ZX Tuning Feet och de hade mycket positiv verkan under mina Jadis monoblock medan jag föredrog CAT försteget direkt på marmorplattan på sina egna "specialfötter". Harmonix är dyra liksom också Acapella Fondato Silenzio - men båda kan göra underverk Mvh, Eliot PS. Med "dyra" menar jag att ett set alternativt en plattform går på storleksordningen 10'000 kr Quote
eliot Posted May 8, 2005 Posted May 8, 2005 Subas Audio tar tydligen in produkter från Boston Audio Quote
gurin Posted May 8, 2005 Posted May 8, 2005 Innan det blir alltför dyrt så pröva kinafötterna. De är samma princip som TuneBlocken. De ger effekt och till en väldigt begränsad kostnad. Allra bäst är dock den magnetupphängda Relaxa-hyllan. Jag har en sådan också men den klarar bara, om mag minns rätt, 20 kilo så slutsteg skall nog inte ställas på den. mvh/gurin Quote
Guest om.s Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Men annars så skulle en rejäl träskiva med 4 vibra pods under skivan vara en bra lösning, och prisvärd... <{POST_SNAPBACK}> Dette er en relativt rimelig og god kombinasjon som fungerer utmerket, kjöpte 2 stk blokker på IKEA, hver 7 kg og av bok, denne kombinasjonen står under mine Audionet Amp II MAX blocker og gjör ett utmerkt jobb sammen med Holfi sine dempe puter......... Quote
Ranefjord Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Finns ett superbilligt trick man kan göra. Det var någon internationell HiFI-tiding som hade testat en massa underlägg, mätt vibrationer, m.m till bl.a skivspelare. Relaxan var med och klarade sig kanonbra om jag minns rätt. Riktigt snygg oxo! 20kg max. Men... Segern gick till Squashbollar balanserat rätt under en träskiva med aparaten ovanpå skivan. Har ett par kompisar som testat med seriösa prylar. Båda är mycket nöjda. Ett (1) test (ör skivspelare) man kan göra är att knacka på underlägget (racket) och lyssna om det hörs genom högtalarna. Prova detta med Squashbollstricket. Lovar. Det hörs inte ett dugg! 8) I Januari månad var Squashbollarna slut i alla tre sportbutikerna i Kristianstad. Populär sport det där! Quote
gurin Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Då låter det som att jag borde pröva sådana där bollar, har ju kört med både begagnade puckar och nya dörrstoppar, såväl som Xindak och Relaxa, så fördomar finns då inte här mot billiga lösningar. Är de billiga och hur mycket tyngd tål de? Funderar då genast på att byta ut den föreskrivna träskivan mot en marmorskiva. Har sådana under både slutsteget och två strömförsörjningsdelar nu. mvh/gurin Quote
Ranefjord Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 De tål väldigt höga tryck. Inga problems, bara att lägga under en boll till om det skulle krävas och fördela tyngden. Det är bla en Nottingham Analogue Spacedeck inkl Heavy Duty Kit'et som provats. Basen tajtades till bl.a. Priset per boll vet jag inte... 20:- kanske. Quote
Guest Zalve Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 I Januari månad var Squashbollarna slut i alla tre sportbutikerna i Kristianstad. Populär sport det där! och jag som trodde sport var farligt... Quote
Guest om.s Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 och jag som trodde sport var farligt... <{POST_SNAPBACK}> Hifi kan jo også i visse tilfelle også regnes som extrem sport Quote
Recommended Posts