Timbre™ Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Så har shaktilådorna landat på svensk mark och Euphonia håller förmodligen på att bli världens mest shaktitäta forum... Hur placerar vi då våra Stones & On-Lines? Vilka intryck finns att rapportera? Det skulle vara mycket intressant att se bilder på eller läsa om vad som händer med shaktigrunkorna efter att dom har lämnat Jorma... Vi börjar med en bild från Shakti Innovations egen hemsida. Jag tror inte att vår medlem Ben Piazza har något emot att vi visar den här på Euphonia... Samtidigt vill jag redan nu rikta ett stort TACK till Jorma som har stressat med allt det praktiska. Själv kom jag undan med några PM och mail... Quote
Timbre™ Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 På följande länk hittar ni applikationsförslag för Shakti Stones & On-Lines: http://www.shakti-innovations.com/usesofshakti.htm Quote
Timbre™ Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Var börjar man då någonstans... För egen del har de mest påtagliga upplevelserna av shaktianvändning visat sig i kombinationen Shakti Stones och CD-spelare. Här kommer vi alla att göra olika erfarenheter, men detta är min väg till Shakti så att säga. Här en shaktifierad Accuphase DP-55. Placering rakt ovanför drivenheten brukar vara vanligast. Här en Accuphase DP-90 CD-transport. En Wadia 850, även den med en Shakti Stone ovanför drivenheten. Quote
Timbre™ Posted December 10, 2003 Author Posted December 10, 2003 Att placera Stones på eller ovanför nättrafos brukar annars vara den vanligaste varianten när det handlar om elektronik. Vill man helgardera kan det se ut så här: En Advantage S1 CD-spelare. Som bonus får man även en dämpeffekt på apparatens chassi... Det finns lika många sätt som det finns användare, men trafos och drivenheter skall absolut finnas med i beräkningarna när man börjar testa. Quote
fideljr Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Att placera Stones på eller ovanför nättrafos brukar annars vara den vanligaste varianten när det handlar om elektronik. Vill man helgardera kan det se ut så här: En Advantage S1 CD-spelare. Som bonus får man även en dämpeffekt på apparatens chassi... Det finns lika många sätt som det finns användare, men trafos och drivenheter skall absolut finnas med i beräkningarna när man börjar testa. Hallo Timbre Var placerar du stenen på en toppmatad spelare? Lägger man stenen på luckan när man spelar ?? Har du testar på en toppmatad spelare Har fått hem mina Kharma högtalare nu Skulle gärna vilja testa dem mot dina Amati och Jormas Coltrane Kanske någon gång nästa år ?? Det bliv lite dyrare än vad jag trodde Har inga bilder på dem ännu. Kamera är trasig och skall köpa ny men kamera ligger inte högt upp på inköplistan. När jag var där ner och lyssnade på dem så använder dom Lamm ML 2 och Tenor 75 WP (Inga billiga saker. 40850 euro för Lamm och 28350 för Tenor.) Skulle jag satsa på någon av dessa så skulle det bli Tenor. De passar Kharma som handske. Så nu skall jag njuta av min tidiga julklapp. Ha de Fideljr Ps Skickar en med en bild på deras nya Referens högtalare: Kharma Grand Exquisite Reference 1.0 Pris 200.000 euro Quote
fideljr Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Jag har köpt Ceramquie Reference 3.2 Valde färgen Champagne men det kunde ha blivit Bronzemen då skulle jag ha fått t väntat till Mars 04. Fick en burn cd för att bränna in högtalarna med. Vet du om det är någon annan högtalare tillverkare som gör det samma ? Quote
Timbre™ Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 fideljr, eftersom jag har en toppmatad CD-transport blev det en del placeringsbryderier... Först placerades stenen direkt på luckan och det var lite läckert när den majestätiskt gled åt sidan vid varje skivbyte. Med tiden har jag dock kommit underfund med att dessa Shaktiprodukter skall ligga så stilla det bara går - och helst under lång tid. Absolut inget för blindtestargänget. Shakti på/Shakti av fungerar inte. Kan man inte välja det bästa får man ta det näst bästa. Stenen ligger så nära drivenheten som möjligt och täcker dessutom en del av trafon. Från den nya sändningen skall en extrasten placeras på taket och en under drivenheten. Kul att du har fått hem dina Kharma! Tenor och Kharma börjar bli en allt vanligare kombination, tidigare var det ju mest Lamm. Högtalarslag... Amati är en trevlig högtalare men den har inget att hämta mot Coltrane och förmodligen inte mot Kharma Ceramique heller - men osvuret är ju alltid bäst... En högtalardrabbning skulle kunna bli mycket spännande, speciellt som Kharma ligger varmt om hjärtat och man vet ju inte vad man har förrän man har jämfört. Vi kan väl se om det går att sy ihop rent praktiskt... Quote
K-man Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Ikväll så skall mina Shaktiäventyr börja.... Tänkte även jag lägga över drive:n....dock har det slagit mig att jag ju har en display osv över själva skivtallriken....så det känns som att den inte gör DEN nyttan där.... men å andra sidan kanske det ger ännu mer just därför.... finns bara en väg.....TESTA....tur att det är kul att testa! \\K-man Quote
CHA Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Med tiden har jag dock kommit underfund med att dessa Shaktiprodukter skall ligga så stilla det bara går - och helst under lång tid. Absolut inget för blindtestargänget. Shakti på/Shakti av fungerar inte. Min första erfarenhet av Shakti var hemma hos Björn..vi spelade Buddy Guy på Björns dåvarande S1'a. Medan musiken var igång lyfte Björn av/på Shaktistenen över drivverket..skillnaden på röster var stor.. Jag hade nog klarat en blindtest i detta fall.. Har sedan provat shakti hemma oxo..men sån skillnad som hos Björn har jag aldrig upplevt. Shaktibilder var det ja.. Quote
marbrink Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Har någon testat Shakti på batteridrivna apparater? eller vet om det fungerar? Kanske dum fråga men men.... Quote
Timbre™ Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Det är en klart berättigad fråga marbrink. Har en kompis med batteridrivet försteg och Shaktistenar hemma. Jag skall föreslå att han provar. fideljr, du har möjligen ingen mindre bild på denna grandiosa Kharmahögtalare... Mer högtalare och mindre bild så att säga... Quote
marbrink Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Timbre: Skulle vara schysst om du gjorde! Quote
Timbre™ Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Vi fyller på med ett par bilder på dCS Verdi/Shakti Stone. Här är ganska mycket finslipning på ett bräde: BDR Pucks & Cones, Shakti och en Argent Roomlens i bakgrunden. Hyllan går inte av för hackor den heller... Quote
x2000 Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 hejsan med en toppmatad maskin blir det, som timbre skrev lite mer problematiskt håller på och provar mig fram just nu ser det ut så här: Quote
Timbre™ Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Exakt som jag har tänkt placera Shaktiparet på min transport. Dessa CD-spelare verkar väldigt lika i konstruktionen och jag förmodar att även denna lucka lyfter för att därefter glida åt sidan på ett majestätiskt sätt... Quote
x2000 Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 timbre> glida åt sidan på ett majestätiskt sätt... ..kunde inte ha sagt det bättre sjölv ... precis så är det Quote
Linné Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Jag måste hålla med CHA angående blindtest. Erkännas ska att jag var en smula skeptisk till dessa stenar först men det tog inte lång stund att bli övertygad. Jag blundade och lyssnade till en skiva som jag inte ens "kunde" medan ägaren lyfte och sänkte Störst skillnad blev det när stenarna lyftes bort, bredd och djup blev mindre. När de kom på plats var inte lika lätt att höra, det tog några sekunder innan jag konstaterade; -Jo, nu är det som det ska igen Vad upplevde du, CHA? Quote
CHA Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Linné, vad jag upplevde hos Björn var att just röster blev mer naturliga o avslappnade... Shaktistenarna gör definitivt nytta på en S1'a..även mitt Krellförsteg mådde bra av en dos Shakti..på min Wadia däremot är jag mer tveksam.. Quote
Bravo Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Om man har transport + dac, vad är då lämpligaste placeringen? Såg för övrigt följande artikel, känns svettigt ekonomiskt. Dock påstår han att Shakti fungerar.. This was good for him but bad for me, because by the time he was done I had eleven Stones and thirty-six On-Lines in my system. The effect of the first few Shakti products was not as apparent as when the effect became compounded. Each built on the others’ ability to eliminate EMI in the component on or under which it was placed. Music became more relaxed, with greater clarity. Space and ambience increased. Se artikel. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2003 Author Posted December 12, 2003 Det här kan ju bli en djup, dramatisk och givande Shaktitråd... Har för mig att Shakti Innovations och många andra shaktiförespråkare lyfter av och på stenar vid sina demos men jag kan fortfarande inte förstå vitsen med detta. Full shaktiverkan kräver dagar av placering och det enda blindtest jag kan se ( ) framför mig skulle vara att någon smyger omkring och lyfter av stenar när en person som är inlyssnad på systemet sitter där med förbundna ögon och lyssnar på välbekant musik. Naturligtvis måste det vara den eller de personer som har levt med rummet och utrustningen vid tiden för stenarnas ankomst. Hemmiljö alltså, och allt annat är tämligen meningslöst som jag upplever det - men vi gör ju alla olika erfarenheter och det är väl just detta som gör hifi så intressant... Apropå batteridrift och Shakti... Apropå shaktiexpansion i utrustningen. Observera placeringen på drivenheten i en CD-spelare från BAT. Quote
Guest Jorma Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Jag flyttar detta inlägg till den här tråden. Här är lite mer grejer från Shakti. Dom första Hallographerna i Sverige. Jag har inte hunnit lyssna så mycket eller hunnit prova ut var dom ger bäst effekt, men frugans komentar när jag vinklade dom inåt först och utåt sedan var att dom förändrar ljudbilden tydligt. Mer kommer längre fram när jag har hunnit testa lite mer. Quote
Guest Jorma Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 En till som jag flyttar, så vi får allt samlat på ett ställe. Jag har testat runt lite mer med Shakti och det är "stenarna" som har fått flyttat runt på min egen anläggning och en annan anläggning också. Vi börjar med den andra anläggningen som består av ett par Coltranehögtalare (nej det är inte hemma hos "Leif eller Jörgen Mårten Design Olofsson". Det finns fler Coltrane här i landet. Resten av anläggningen är en Mikael Bladelius modifierad Accuphase cdspelare, försteg och slusteg från Classe och en Vinylspelare (fråga inte om modeller??) med en riiadel som heter Phonofix. Försteget och riiadelen strömförsörjs med en skiljetrafo från Hificonsult som heter Terminator 03. Han som äger anläggningen har 4 st Shaktistones och ett antal Onlines. Shaktistenarna låg på : 2 st på cdspelaren och 1 på försteget samt en på effektförstärkaren. Jag var där i ett helt annat ärende, men vi provade att flytta runt Shaktistenarna och kom fram till att en av dom gjordfe mycket större nytta på Terminator 03 än på effektförstärkaren. Så nu är den planterad där istället. Hemma har jag fått ett par EAR monoblock som jag har testat shaktistenarna på. Jag provade runt var dom gjorde bäst effekt och det var mellan transformatorerna. Effekten var nog en av dom tydligaste som jag har hört hitills. Så där blir dom kvar. Quote
Guest Jorma Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Och den här har jag påbörjat i tråden "shaktibeställningen" Själv var jag inte så övertygad i början när jag fick låna en sten av Timbre förra året i mars eller april. Jag lade stenen på cdspelaren och provade till och från. Jag hade då samma spelare som idag, Advantage S1. Förstärkaren var en integrerad från Mark levinson. En 383. Och högtalarna var ett par Sonus Faber Electa Amator2. Med min nuvarnade anläggning är påverkan av stenar och Onlines mycket tydligare. Och musiken som jag testade med var en Opus 3 cd med Erik Bibb. Samma kväll som jag hade fått den av Timbre ringde jag upp honom och sa att det här med Shakti var nog inget för mig. Den verkar ta bort en del av musiken som jag inte är helt övertygad om att jag vill ha bort!! Det kommer du nog ihåg Timbre? Jag hade också ett snack med Björn om detta, och det han sa var att det är distorsion som saknas med stenen!!! Låt den ligga på tills jag hämtar den om 5 dagar, och prova med lite musik som inte är så lugn i sig som Erik Bibbs ballader, sa Timbre då. Den fick ligga still i 5 dagar, förutom när jag en kväll flyttade den till min dåvarande förstärkare, Mark Levinson 383. Ovanpå nätdelen gjorde den liknande effekt som på S1,an. Och lika tydligt. När Timbre hade hämtat stenen var det kört. Anläggning lät "skramlig" och det var då jag bestämde mig för att ta hem Shakti. Det var fler som hade lånat stenen av Timbre och jag tog över "vandringsstenen och skickade runt den i landet. Dom flesta som provade ville ha och jag tog förra året hem sammanlagt 48 stenar och ett antal Onlines. Som exempel kan jag ta några som provat och hur resultatet blev. En i Växjö som hade en anläggning med bla. Amplifix lånade den en vecka. Han var inte övertgad och skickade den vidare till en kompis i en annan del av landet. Dagen efter att han hade skickat iväg den ringde han och hade ändrat sig. Han hörde efeteråt vad den hade tillfört och ville prova lite till. Skalet på Amplifixen är av stålplåt där verkan är mindre genom pklåten än om den hade bvarit i aluminium. Stålplåt släpper inte igenom RFI och Emistörningar på samma sätt som aluminiumplåt utan stänger in dom i apparaten. Han plocakde av skalet på Amplifixen och fick en tydligare påverkan med en aluminiumplåt istället. Det slutade med att han beställde 2 st. Shaktistenar och bytte topplåten på Amplifixen till en i aluminium. En annan i Stockholm som hade en Musical Fidelity Nuvista cdspelare tvivlade på att den skulle påverkas. ´"Den är så bra att den kan inte bli bättre" sa han. Efter en vecka beställde han en Shaktisten. Nuvistan hade påverkats positivt Ett ställe där jag testade runt lite var hos en som hade ett antal olika apparater. En McCormack cdtransport med en separat Dac. Transporten hade ett skal av stålplåt och den påverkades inte alls. Dac, en hördes en tydlig förbättring på. Hans Sonyspelare påverkades. Musical Fidelityslutsteget påverkades tydligt. Nuvista försteget som han hade har en separat nätdel. På nätdelen var det inte minsta påverkan, men på försteget var det tydligt. Det är alltså olika grad av påverkan mycket beroende på vilket material apparaterna har. Så det är bara att prova runt. Onlinsen är inte lika tydlig påverkan och ska dom ge full effekt så krävs det ett antal. Jag hade först bara ett par som jag provade på mina dåvarande Transparent högtalarkablar. Jag hade dom på mitten av dom 3 meter långa kablarna i ett par veckor och när dom togs bort, så hörde jag skillnaden, men det är förmodligen ite så många andra som inte kan anläggningen lika bra som jag som hade hört det. Med flera Onlines på mitten och på kabeländarna på både signal, högtalar och nätkablar blev det tydligare. Oftast gör Onlinsen störst påverkan på mitten av kabeln. Och det är oftast nätkabeln som påverkan blir störst, men det kan löna sig att prova runt. Denna påverkan fungerar lika bra på skärmade som oskärmade kablar. Och oavsett prisklass. Timbre använder dom på sina Black Pearl och mina skärmade No.1 låter sig påverkas positivt, men på dom hör jag inte det lika tydligt som på dom oskärmade Transparentkablarna. Quote
K-man Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Testar hemma för fullt med....det som jag utan minsta tvekankan säga gjorde en oootrolig skillnad på en gång...så fort jag placerade en sten på drive:n var att min dotters intresse för drive:n väcktes till liv..... vad är det för konstig manick...undrar vad den smakar... \\K-man Quote
Guest Jorma Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Min dotters intresse för hifi gjorde att jag ställde undan vinylspelaren och vinylskivorna. Detta måste ha varit 1986. Cd var på gång och jag hade köpt en Sony cdspelare. Vinylspelaren var en Revox med tangentialtonarm. I den satt en fin och dyr Ortofonpickup. Min dotter kom tuggande på någonting. Hon var 2 år då. Standard var att sträcka ut handen när ungarna tuggade på något och säga spott ut. Och i min hand landade min ögonsten näst efter dottern. (och frugan förstås ). Min fina dyra nål till Ortofonpickupen som var söndertuggad till näst oigennkännlighet. Jag har aldrig slagit mina barn, men detta var enda gången som jag kände lite för att göra det . Istället för att spöa en som inte förstod bättre (lika lite som mina katter inte förstår att kablar ska man inte tugga på, men det är en annan historia), så tog jag beslutet att jag får försöka överleva med cd ett tag och packade ihop skivorna och Revoxen med tanken att det blir så här ett år eller två så kan jag plocka fram grejerna igen. Dotter nummer 2 kom i samma veva och planerna på vinyl fick skjutas ytterliagre 3 till 4 år i framtiden. Cdspelarna blev med tiden allt bättre och vinylspelaren med skivor såldes. Cdskivor är inte heller barnsäkra. En av mina favoriter med Eric Clapton har jag fått köpa på nytt 2 gånger. Bägge döttrarna hade fått för sig med 2 års mellanrum att Erics cdskivor var dom bästa som fanns att gräva i sandlådan med. Detta tweak var så bra att lugnare ljud har jag aldrig hört från någon skiva. Inte ett missljud som störde. Och i cdspelarens fönster stod att läsa: No audiodisk Quote
fideljr Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Hallo Jorma Har du märkt någon skillnad med "Hallograph" Läste en intressant test på grejerna Hallograph Jag tror att du har reda läst den men vi andra som inte har läst kan läsa vad de skriver om dem. Ha de Fideljr Quote
Guest Jorma Posted December 13, 2003 Posted December 13, 2003 Hallographs fideljr, din länk fungerar inte, men jag lyckades lista ut vart du syftade och lade ut den här istället. Recensenten som har skrivit den, Clay Swartz träffade jag på CES i januari i år. Och jag håller med i varenda bokstav som han skriver om Hallographerna. Dom är helt fantastiska på att fixa upplösning och en del problem som jag inte visste fanns i mitt rum. Jag vill absolut inte vara utan dom efter att ha haft dom i mitt lyssningsrum. Ben Piazza ställde ut ihop med EAR och Mårten Design på förra CESmässan i Las Vegas. Rummen på Alexis Park Hotel där High End avdelningen på CESmässan är sviter med ett större och ett mindre rum. Shakti demade Hallographerna i det mindre rummet med EAR elektrónik och Mårten Design,s Monk högtalare. Jag var med där med som icke oficiell utställare med mina kablar uppkopplade i anläggningarna. Och jag hörde vad dom tillförde i rummet som dom demades i. I det stora rummet var ett par Hallographer uppställda i hörnen bakom Coltranehögtalarna. En kväll efter att mässan hade stängt demade Ben Piazza Hallographerna i det stora rummet. Först med att placera ytterligare ett par i bakhörnen. En i sällskapet som satt bakom mig hörde jag stöna: "Detta är osannolikt bra. Det måste var en av dom bästa musikstunder jag någonsin varit med om". Han är härifrån Göteborg och vill ha hem en samling med Hallographer. Det ska bli framåt vårkanten när vi gör om Euphonias Shaktibeställning med Hallographer istället för Stones och Onlines. Men dom är en bit dyrare än Stones. Oavsett om dom är dyrare så i en High End anläggning känns priset berättigat. Dom är klart prisvärda i min High End anläggning. Shakti har haft vissa svårigheter med att hitta en producent som kan hålla dom höga krav som dom har på produkten och håller igen på att lämna ut Hallographerna till recensioner i dom större tidningarna pga. att Shakti inte kan leverera i takt med beställningarna. Jag har fått vänta i 1,5 år innan jag fick hem ett par. Men den väntan har varit värd detta. Dom är mycket bra och jag vill inte vara utan dom. Quote
JMlab Posted December 17, 2003 Posted December 17, 2003 Har nu fått mina Shaktistenar och visst på verkar det ljudet! Jag köpte 5 och har provat alla 5 på 2-kanalaren men kom fram till att 1 på Wadian och 2 på AMP2G2 var det som funkade bäst. Har de andra 2 nere på multikanalaren en på VIP+ 1 på MAP Resultatet blev ett lugnare och bredare ljud på bägge två anlägn.ungefär som när man byter från standard kablar till ordentliga skärmade elkablar MVH JMlab Quote
Recommended Posts