Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har hittills inte startat en tråd på musikforum och när jag nu gör det så gör jag det med en av mina absoluta favoriter:

B00000DTFO.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Det är oerhört spännande musik och Kenny Wheeler spelar Flügelhorn på ett helt underbart rent och sparsmakat sätt. Jag kan inte nog rekommendera skivan och hänvisar till sidan på Amazon där man kan lyssna på skivan. Läsa gärna recensionerna där man överlag korar den till ett mästerverk :mm:

En annan skiva med Kenny Wheeler är Angel Song som är otroligt vacker om än kanske inte lika spännande som Widow in the Window.

B000024J2X.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Klicka på bilden för att komma till Amazon

Inspelningarna är gjorda av ECM vilket garanterar mycket bra ljudkvalitet :app:

Här finns lite information om Kenny Wheeler som föddes 1930 i Kanada men sedan 1952 är bosatt i London.

//Eliot

Posted

Det verkar ju bra det här .... jag ska kolla upp dom här skivorna och lite annat med för den delen i morgon eller nästa vecka. Den här veckan är det f.ö. Pat Metheny som är veckans artist på P2 där han spelar bl.a. med Bill Frisell, det måste jag också kolla av och ev. kompletera min lilla samling med.

Guest om.s
Posted
Jag har hittills inte startat en tråd på musikforum och när jag nu gör det så gör jag det med en av mina absoluta favoriter:

B00000DTFO.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Det är oerhört spännande musik och Kenny Wheeler spelar Flügelhorn på ett helt underbart rent och sparsmakat sätt. Jag kan inte nog rekommendera skivan och hänvisar till sidan på Amazon där man kan lyssna på skivan. Läsa gärna recensionerna där man överlag korar den till ett mästerverk  :mm:

En annan skiva med Kenny Wheeler är Angel Song som är otroligt vacker om än kanske inte lika spännande som Widow in the Window.

B000024J2X.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Klicka på bilden för att komma till Amazon

Inspelningarna är gjorda av ECM vilket garanterar mycket bra ljudkvalitet  :app:

Här finns lite information om Kenny Wheeler som föddes 1930 i Kanada men sedan 1952 är bosatt i London.

//Eliot

Dette var ett hyggelig gjensyn :D , holder med om at disse to skivene fortjener å omtales igjen, må nok børste litt støv i cd samlingen igjen merker jeg :)

Henger meg på denne anbefalingen......

Guest om.s
Posted
Dave Holland är en musiker som jag förstått det hela rätt släppt egna skivor under eget namn?  :)

Det stemmer, en meget god og dyktig musiker, mange av ECM folkene spiller veldig ofte på hverandres skiver. Har dessverre ikke noen titler tilgjengelig her men han slapp en dobbel cd for ca 1-2 år siden som har fått veldig gode omtaler, skal selv utforske denne ved anledning.....

Posted
Det stod nyligen skrivet mycket om honom och hans "Big Band" i samband med hans nya skiva som verkar mycket intressant

overtime.jpg

Nu vet jag var jag läste om den: Den blev korad till månadens skiva, Mars 2005, i Stereophile.

- Månaden efter så recenseras Geri Allen/Dave Holland/Jack DeJohnette The Life of a Song

3598.jpg

... som också verkar intressant.

//Eliot

Tillägg: Dave Holland och Jack DeJohnette spelade med på Miles Davis: Bitches Brew och som det stod i Rolling Stones:

Dave Holland's bass and Jack DeJonette's drums lay down the amorphous rhythmic patterns for Miles' electrified sound. To put it briefly, these chaps have discovered a new way to cook, a way that seems just as natural and just as swinging as anything jazz has ever known.