Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vill utnämna den här till måndadens skiva trots stt vi är i början av maj månad. Det är en svenska skiva som är så vacker att man nästan faller i gråt. Lars Danielsson är namnet och skivan heter "Libera Me"....skivan är inspelad i Norge av Jan Erik Kongshaug som fö. är bror till en mycket duktig gitarrist som hette John Kongshaug och förekom mycket på 70-talet i studiosvängen men han är tyvärr sedan länge död. Om någon på forumet är från Oskarshamn så kan jag meddela att John fungerade som gitarr lärare på folkhögskolan i Ohamn. Okey det var lite OT men ändå.... "Liberra Me" har också fått stråkpålägg i Köpenhamn av DR´s Concert Orchestra och skiva skulle kunna vara en ECM produktion men det är en från ACT och som är mixad i 5.1 (fast det har jag inte märkt eftersom det är väldigt tyst i 0.1 kanlen) på SACD. Musiken är lite tillbakalutad och mycket vacker med många fina solo inslag. Nu skulle jag vilja visa en bild men jag vet inte hur man gör.

Posted

Den var Veckans skivtipps : V39/2004, Lars Danielsson : Libera Me

Innan jag fick denna platta i min hand var jag inte bekant med det tyska skivbolaget ACT. Men dom verkar ha licensierat ganska många inspelningar med den svenska Jazz eliten, tex, Rigmor Gustavsson, Nils Landgren, Victoria Tolstoy och EST mfl. för utgivning på världsmarknaden.

liberame.jpg

Lars Danielsson : Libera Me

{ACT Music + Vision ACTSACD 9800-2}

.

.

Posted

Oj då det har alltså varit veckans skivtipps. :D Jag som just fått hem den och känt en sådan glädje när jag lyssnade på skivan att jag ville förmedla det. :diss:

Posted
Oj då det har alltså varit veckans skivtipps. :D Jag som just fått hem den och känt en sådan glädje när jag lyssnade på skivan att jag ville förmedla det.   :diss:

Musiken är glädjen och inlägget blir ju en värdefull påminnelse om plundins skivtips... ;)

Bra musik tål att upprepas hur mycket som helst... :mm:

Posted

:D:D:D

Den är helt klart värd att repetera!

Det sista bonus spåret "Asnah" med dom tre simultana Grand Kassorna är en riktigt underbar test för dina högtalares förmåga att gräva djupt! Med mina 15 tumare skallrar rutorna i hela lägenheten vid min grundvolyminställning... :cool:

/ptr

Posted
spåret "Asnah" med dom tre simultana Grand Kassorna är en riktigt underbar test för dina högtalares förmåga att gräva djupt!

Jo du.... jag såg på min FFT analysator att 25Hz låg på näst in till 0dbf och huset skakade....bara inte takpappen lossnar och rullar ihop sig. :mm: Jag sitter just nu och sörjer NHÖP som just gått hädan. Ack Värmeland du sköna med Niels Lan Doky, Niels Henning Örstedt Pedersen & Alex Riel på trummor.

Posted

Jag har också köpt skivan efter det första tipset och den ligger lite utanför de jazzskivor jag brukar köpa. Den är rätt meditativ och är man lite stressad och uppjagad så tycker man först att det händer ju inget. Det var också initialt min reaktion men sätter man sig ner och låter musiken verka så är det en mycket skön skiva :mm:

• 4 years later...
Posted
Jag vill utnämna den här till måndadens skiva trots stt vi är i början av maj månad. Det är en svenska skiva som är så vacker att man nästan faller i gråt. Lars Danielsson är namnet och skivan heter "Libera Me"....skivan är inspelad i Norge av Jan Erik Kongshaug som fö. är bror till en mycket duktig gitarrist som hette John Kongshaug och förekom mycket på 70-talet i studiosvängen men han är tyvärr sedan länge död. Om någon på forumet är från Oskarshamn så kan jag meddela att John fungerade som gitarr lärare på folkhögskolan i Ohamn. Okey det var lite OT men ändå.... "Liberra Me" har också fått stråkpålägg i Köpenhamn av DR´s Concert Orchestra och skiva skulle kunna vara en ECM produktion men det är en från ACT och som är mixad i 5.1 (fast det har jag inte märkt eftersom det är väldigt tyst i 0.1 kanlen) på SACD. Musiken är lite tillbakalutad och mycket vacker med många fina solo inslag. Nu skulle jag vilja visa en bild men jag vet inte hur man gör.

Hej,jag är son till John Kongshaug,och det är mycket trevligt att läsa en sådan här fin recension om min far,men jag vill påpeka en felaktighet ang oskarshamn, min far var orkesterledare för Oskarhamnssymfonin och inte gitarrlärare där,dock senare år i huddinge kommun, Stockholm

Posted
Hej,jag är son till John Kongshaug,och det är mycket trevligt att läsa en sådan här fin recension om min far,men jag vill påpeka en felaktighet ang oskarshamn, min far var orkesterledare för Oskarhamnssymfonin och inte gitarrlärare där,dock senare år i huddinge kommun, Stockholm

Hej,som jag nyss skrev om min far John kongshaug, och ang Jan-Erik Kongshaug, Jan- Erik är min bror, och John är vår FAR.ska man skriva något om min far o bror är det bra om man är uppdaterad mvh.Ola

Posted

Bra tips! Har läst om denna tidigare (rekommenderad i Klingan) och skall nu göra slag i saken och be min far att köpa den i julklapp till mig. :)

Posted

Trevligt med fler musikaliska personer i samma familj!

Har haft stor glädje av Jan-Eriks inspelningar för ECM som håller en särskilt hög klass tycker jag.

Se gärna tråden under Musikforum Den moderna jazzens utveckling, Vill ha nya upptäckter, där fler inspelningar finns recenserade.

Välkommen till forumet!

Calm