akktustakki Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 "A hot night in Paris". Det ser ut som jag inte gör annat än det lilla postandet jag gör, än postar musikförslag i detta forum, och det är nog rätt. Tråkigare är det faktum att jag postar det ni redan vet bättre än jag själv. Det kan jag leva med. Vi kör så det luktar illa, eller bra. Nå till saken, som rubriken säger: En afton med den den gamle tråkmånsen Phil. I detta fallet en afton med den mindre tråkigare Phil, eftersom han här får ihop det med ett storband som enligt mig inte har mycket att bevisa. Från 1999 är det och det svänger riktigt duktigt. Fullt tryck från början till slut. Och det är verkligen BRA storbandsjazz. Det är något som är sällsynt i dessa dagar. Finns inte särskilt mycket utbud i den vägen, åtminstone inte där jag kan hitta det. ( tips mottages med tacksamhet) En enormt dynamsik blåsavdelning och med spetsiga solister. Precis som det skall vara i en fullt uppsatt storbandsjazzuppställning. (peuhh, långt ord) Å Phil får visa vilken verkligt skicklig musiker han är, och som batterist fallit i sin egen skugga. Aldrig dominant men med total närvaro. Kanonprecision. Liveupptagning och med det så blir det både ja och nej, men vilket j-vla gung. Jag fick tippset och skivan från en vän så jag har spelat sönder den för länge sedan, men nu när jag letade efter bra storbandsjazz så stod den där och skrek åt mig. En platta som skall spelas högt och kanske högre, eftersom den tillhör kategorin "låter bra" platta. Nja, ni förstår vad jag menar. Jag krånglar inte mer med den förklaringen. Appropå bra storbandsjazz, så var givmild med förslagen till en avdankad trumpetare. Jag tänker kanske då inte främst på de givna klassikerna, utan snarare de som finns nu och här och lite udda. Ni som har spelat denna platta "a hot Night in Paris" behöver jag inte tjata på, ni andra skall tjatas på, vilket jag härmed gör. Quote
gcs Posted May 5, 2005 Posted May 5, 2005 Jag ska ta och lyssna på en het natt i Paris men här ska du få ett tipps på en svensk inspelning för endast 59 spänn inkl.moms. Naxos är skivmärket och det är The Tolvan Big Band som spelar musik av Helge Albin. Jo det är faktiskt sant och det svänger utav bara den. Naxos 86025-2 Quote
Recommended Posts