augile Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Är det nån här som har ägnat en seriös provlyssning på nån av högtalarna ur BC:s ACT serie. Jag har hört och läst en del från mässbesökare där omdömet verkar vara mest positivt, men som bekant så uppfattar man mer hemma eller i en lungn och trivsam miljö. Det skulle va intresant att få ta del av lite kritik och synpunkter. Quote
FBK Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Blev lite roliga storlekar på dessa bilder, ifrån vänster A1,A2,A3,A4 Priser och annat finns på http://www.ljudmakarn.se/ Jag lägger upp dessa bilder för att jag tycker att det är kul att någon frågar om dessa högtalare. Skulle jag byta ut mina Sonusar idag så ligger dessa riktigt bra till. Som du skrev så är det många som har gillat det de hört på mässor och det förstår jag mycket väl. Jag har lyssnat några gånger på A2 och A3 på Ljudmakarn tillsammans med Rega och Hegel uppsättningar och jag har bara fått positiva intryck av dessa högtalare. Öppna och spelglada och bra på alla parametrar, med bra balans i ljudet i mina öron om man inte använder elektronik som lutar åt det ljusa, då tycker jag att det blir för ljust och lätt vasst. Särskilt A3an tycker jag är mycket prisvärd, även om 40.000kr är mycket pengar, för mycket för min egen del idag. Sedan så är det ett stort plus att de är lättdrivna, och det är ju inte så många högtalare idag. Quote
eliot Posted May 4, 2005 Posted May 4, 2005 Vid "Endast för nyfikna!" hos Ljudmakarn demonstrerade Ludwig effekten av kablar mm på en anläggning bestående av bl.a. BC Acoustique ACT A3. - Jag upplevde högtalarna som bra med fin upplösning och bra dynamik //Eliot Quote
augile Posted May 6, 2005 Author Posted May 6, 2005 Tack för era inspirerande svar Jag funderar allvarligt på att para ihop ett par A1:or med min gamla Rotel 1060. Just nu spelar den tillsamans med ett par Dynaudio audiense 42:or, och det känns som om den skulle kunna prestera mer tillsamans med nåt värre Quote
Martin Posted May 8, 2005 Posted May 8, 2005 Hör med Tommypeters på component eller prisjakt, han har nyligen köpt ett par, driver dom med meridian och perrauxprylar. Quote
Jonas Posted May 8, 2005 Posted May 8, 2005 Inga problem alls att driva med 1060, snarare tvärtom! Vi har 1062:an i butiken ifall du vill komma in och testa. Förresten står det en rätt skoj anläggning uppkopplad nu.. Acapella Blåtratt med AudioResearch och Meridian G08. Vi var kvar en dryg timme efter stängning igår och poppade! Quote
tommypeters Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Ja, ACT A3 låter riktigt bra med Meridian + Perraux... Jag har inte hört A1-orna, men A2, A3, A4 och C1. Quote
augile Posted May 10, 2005 Author Posted May 10, 2005 Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska investera i ett par A2:or i stället. Såg att Hifi-musik hade testat A2:orna i nr 9 2004, så jag tog och beställde ett lösnummer Sen har jag gått och sneglat lite på Martin Logan Clarity, men jag känner mig inte riktigt motiverad att lägga upp 32000 Kr Quote
tommypeters Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 A1 eller A2 beror väl till stor del på rummets storlek. Finns det ingen butik i Umeå där du kan provlyssna? Quote
augile Posted May 12, 2005 Author Posted May 12, 2005 Jag tror inte att det finns nån butik i Umeå som har högtalarna, dom är ju ganska nya och jag har sett att ljudmakarn söker efter återförsäljare i landet. Vem vet, RC-Ljud kanske börjar sälja dessa fransyskor Mitt rum är på 25 kvadrat. Och med tanke på att stativarna fyller ut rummet ganska bra, så borde nog A1:orna räcka. Quote
FBK Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska investera i ett par A2:or i stället. Såg att Hifi-musik hade testat A2:orna i nr 9 2004, så jag tog och beställde ett lösnummer Den testen i Hifi&Musik kan du glömma innehållet i, inte mycket stämmer med hur dessa högtalare verkligen låter. När jag läste den så trodde jag att man hade blandat ihop texten med fel högtalare, men så var icke fallet. Angående A1 och A2 så tycker jag att A1 är mest prisvärda, men har du ett rum på 25 kvadrat så rekomenderar jag helt klart A2orna för att få till rätt bas . Quote
Lt Andersson Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Skoj att fler börjar intressera sig för BC! Jag har ett par A4or som spelar tillsammans med en Mark Levinson 383 i ett rum på 25 kvadrat Självklart är systemet aningen bastungt men de värsta resonanserna ligger ju vid 31 och 62 Hz så det problemet hade nog uppstått med A2orn oxå. För att få bukt med basproblem krävs akustikreglering som påbörjas till hösten När det gäller vad olika tidningar skriver så får man ta det med en extra stor nypa salt när det gäller BC! Jag har läst samtliga tester jag lyckats lägga vantarna på och betygen varierar från tillbedjan till ren sågning. I senaste Hifichoice sågas A2 rätt rejält medans Stereoplay (näst senaste numret) tycker att de i stort sett är jämnbördiga med B&W 703. Mitt intryck av mina A4or är att de spelar sansat/verklighetstroget (i motsats till överdrivet/konstgjort) dynamiskt utan kompression eller dist med en upplösning och focus som slår det mesta. En annan egenskap som BC besitter är mycket bra impulssvar som gör högtalarna mycket "musikaliska". Quote
augile Posted May 13, 2005 Author Posted May 13, 2005 Jag läste hifi&musik testen i går kväll. Det verkar som dom bara använt en begränsad uppsättning med kringutrustning vid testen, vilket förbryllar mig lite. Naturligtvis så borde testobjekten få cirkulera mellan flera olika rum och uppsättningar för att bena ut hur de verkligen låter. Nåja, A2:an fick ju ändå ganska positiva omdömmen i det testet, och när jag får läsa era omdömmen så kan man inte annat än känna så här: Vi som har hifi som hobby är ju trots allt dom bästa testarna. Appropå hifi&musik, så verkar det som dom i allmänhet har en viss fabilesse för B&W. Varför är det så?? Quote
Martin Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 Sorry tommypeters, hade missat att du var medlem även här :cool: Quote
Recommended Posts